آیت الله فلاحتی:

نهضت میرزا از نقاط قوت مبارزات روحانیون در ۱۰۰ سال اخیر است

نماینده ولی‌فقیه در گیلان نهضت میرزا یکی از نقاط قوت و نورانی مبارزات روحانیون در ۱۰۰ سال اخیر است، گفت: روحانیان در همه عرصه های تاریخ همواره در مقابل استکبار ایستاده اند .

نهضت میرزا از نقاط قوت مبارزات روحانیون در ۱۰۰ سال اخیر است

به گزارش ۸دی، نماینده ولی فقیه در گیلان در مراسم بزرگداشت صدمین سالروز شهادت میرزا و ۱۵۲ شهید روحانی گیلان در مصلای بزرگ امام خمینی رشت با اشاره به تلاش روحانیان در همه عرصه‌های تاریخ گفت: روحانیان و علما همواره در برابر استکبار چه در داخل کشور و چه خارج از کشور ایستاده اند و در بسیاری از موارد جان خود را تقدیم خدا کردند و یکی از این بزرگان که جانش را تقدیم کرد تا عزت و معنویت بر جای بماند میرزا کوچک جنگلی است.

آیت الله فلاحتی گفت: باید در رابطه با نهضت میرزا کنکاش و مطالعه بشود و مبارزات میرزا در آن دوران بررسی شود، زیرا نتایج این بررسی‌ها هم مایه افزایش بصیرت و هم مایه فخر ملت ما می‌شود.

وی گفت : در دوران بعد از جنگ جهانی دوم آشفتگی و ویرانی در دنیا به ویژه ایران بوجود آمد و این آشفتگی بر جامعه بشری و جامعه ما تاثیرات خود را در افکار و روحیات انسان گذاشت و با توجه به اینکه دولت در این جنگ اعلام بی طرفی کرده بود ولی دولت های مستکبر و فرصت طلب با هم قرار گذاشتند تا کشورهای ضعیف را بین خود تقسیم کنند و ایران مستعمره آنها شد ، جنوب شرق ایران به دست انگلیس، شمال و شمال غرب به دست روسیه افتاد و عثمانی هم فرصت را غنیمت شمرد تا ایران را محل تاخت و تاز خود قرار دهد و چه کسانی بودند آن زمان که در برابر این قدرت ها ایستادند و نقش آفرینی کردند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه در این دوران شخصیت هایی مثل میرزا به پا خواستند گفت : میرزا توانست در این دوران نقش عظیمی را ایفا کند تا رنگ استعمار محو شود .

وی افزود : میرزا به گیلان آمد و شیخ بهاء الدین املشی اولین کسی بود که به میرزا پیوست .

آیت الله فلاحتی اولین هدف میرزا را اخراج بیگانگان از گیلان و ایران دانست و گفت : دومین هدف میرزا مبارزه با استبداد و استکبار و سومین هدفش ایجاد امنیت و معنویت در میان جامعه ایرانی و به ویژه جامعه گیلانی بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه