رئیس‌کل دادگستری گیلان:

در عدم تعرض به رودخانه‌ها مقابل صاحبان قدرت و ثروت ایستادیم

رئیس‌کل دادگستری گیلان با بیان اینکه در عدم تعرض به رودخانه‌های شهر رشت مقابل صاحبان قدرت و ثروت ایستادیم، گفت: مسائل محیط‌زیستی خط قرمز ما است و برای عدم انجام وظیفه در خصوص پسماند و رهاسازی فاضلاب و… چند پرونده انجام دادیم که در یک مورد منجر به برکناری مدیر شد.

در عدم تعرض به رودخانه‌ها مقابل صاحبان قدرت و ثروت ایستادیم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، حجت‌الاسلام صادقی نیارکی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جایگاه رسانه‌ها، اظهار کرد: رسانه جایگاهش رفیع است و در گذشته نیز عالمان از این رو جایگاه رفیعی داشتند، چون در زمان قدیم منابر رسانه بودند و در واقع رسانه دست عالمان بود.

وی تصریح کرد: جایگاه رسانه بسیار بالا است و از این رو اصحاب رسانه نخبگان جامعه هستند.

رئیس‌کل دادگستری گیلان با بیان اینکه اشراف اطلاعاتی از استان داشته و کسب کرده‌ام، گفت: استان گیلان بنابر جهاتی از سایر استان‌ها عقب‌تر است و می‌توانم بگویم در برخی حوزه‌ها استانی بکر است.

صدور دستور ایجاد شعبه‌ مختص رسانه در شعبات قضایی استان

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی در پاسخ به درخواست اصحاب رسانه، دستور ایجاد شعبه‌ مختص رسانه را صادر کرد و گفت: تعیین شعبه‌ای که جنس رسانه را بشناسد در همه شعبات قضایی استان ضروری است و این موضوع را از امروز پیگیری می‌کنیم.

وی ارائه اطلاعات قضایی، پاسخگویی به رسانه‌ها و حفاظت از منافع رسانه‌ در دستگاه قضا را از وظایف روابط عمومی دانست و بیان کرد: سیاستگذاری در نحوه مواجهه با رسانه را دستماه قضا باید تشریح کنیم.

یک‌دست‌کردن رسانه‌ها سم است

رئیس‌کل دادگستری گیلان در ادامه تکثر در رسانه را نعمت دانست و تصریح کرد: یک‌دست‌کردن رسانه‌ها سم است و شنیدن صداها و دیدگاه‌های متفاوت لازم و ضروری است.

وی افزود: حمایت، پشتیبانی و انسجام‌بخشی به رسانه‌ها در حیطه وظایف خانه مطبوعات است.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی با طرح این سئوال که چرا ادارات پاسخگو به اصحاب رسانه نیستند؟، گفت: پاسخگو‌نبودن حل مسئله نیست.

وی با بیان اینکه نقد سازنده است و انتقاد اگر از جامعه گرفته شود، آن جامعه به سمت نابودی می‌رود، بیان کرد: انقلاب اسلامی با هدایت امامیّن انقلاب به پیش می‌رود و هیچ‌گاه روش‌شان این نبوده که صداها را خفه کنند و صداها شنیده می‌شود، از این رو نقد خوب است و تخریب‌کردن نادرست است.

رئیس‌کل دادگستری گیلان با تاکید بر اینکه جایگاه رسانه به خودی خود رفیع است و این جایگاه را در نزد حاکمان باید ارتقا داد، افزود: حاکمان باید باور کنند که مجموعه پرقدرتی در بیرون داریم که می‌توانند در رسیدن به اهداف‌شان کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت صحت و سقم خبر، بیان کرد: چطور می‌توانیم مجاز باشیم به انتشار خبر تایید‌نشده‌ای که افترایی را متوجه شخص یا فردی می‌کند؟ از این رو باید مراقب باشیم تا به حق‌الناس دچار نشویم.

رئیس‌کل دادگستری گیلان افزود: توقع و انتظار این است که خطوط قرمز احکام اسلامی را در صدور احکام رعایت کنیم و طوری نشود که به خاطر یک اتهام ثابت‌نشده آبروی افراد برود.

وی ادامه داد: در نشست معارفه این موضوع را مطرح کردم که سازمان بازرسی را در انجام وظایفش فعال خواهیم کرد و امروز هم مدیرکل بازرسی استان در جلسه حضور پیدا کردند تا مستقیم دیدگاه‌ها را بشنوند و شخصاً با تمام معاونت‌ها در سازمان بازرسی حضور داشتم و این در نظارت بر سایر دستگاه‌ها مؤثر است.

نظارت امری است لازم که باید مستمر و قاطعانه ادامه داشته باشد

رئیس‌کل دادگستری گیلان با بیان اینکه نظارت امری است لازم که باید مستمر و قاطعانه ادامه داشته باشد، گفت: هر کجا فساد باشد، اعتماد و امید از دست می‌رود و اگر می‌خواهیم امید بازآفرینی شود باید به دنبال این باشیم که نگذاریم فساد در دستگاه قضایی صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در مبارزه با فساد در قاعده هیچ کسی نمی‌گنجیم جز در قاعده جمهوری اسلامی، بیان کرد: مبارزه با فساد باید با تدبیر همراه باشد و ادامه داشته باشد.

در عدم تعرض به رودخانه‌های شهر رشت مقابل صاحبان قدرت و ثروت ایستادیم

رئیس‌کل دادگستری گیلان در ادامه به بیان موضوعات زیست‌محیطی پرداخت و گفت: در حوزه رودخانه‌های شهر رشت جانانه ایستادیم، در حالی که صاحبان قدرت و ثروت پشت این موضوع بودند اما ایستادیم و این مشکل ۴۰ساله را حل کردیم و امروز می‌توانیم عدم تعرض به رودخانه‌ها را جشن بگیریم البته بازآفرینی‌اش سال‌ها ممکن است طول بکشد تا از نظر محیط زیستی اصلاح شود اما جلوی خطر را گرفتیم.

رودخانه‌های رشت با کدام مجوز آلوده شد؟

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی ادامه داد: یک رودخانه از اول شهر رشت وارد می‌شود و از اخر شهر خارج می‌شود و واقعاً می‌توانست دنیایی را به این شهر دعوت کند و فرصت گردشگری باشد، به ابن حالت رها شده بود و سئوال این است که با کدام مجوز این رودخانه آلوده شد؟!

مگر اینجا بی‌صاحب است؟

وی با بیان اینکه تالاب انزلی در گذشته فرصتی برای استان بود و امروز به یک بحران و یک معضل زیست محیطی تبدیل شده است، گفت: مگر اینجا بی‌صاحب است؟ محیط‌زیست و آب منطقه‌ای کجا بودند وقتی کشتارگاهی خونابه و احشامی را در تالاب رها کرده است؟ برای عاملان این موضوع پرونده ایجاد کردیم و باید سیلی بخورند‌.

اگر مردم مالکیتی دارند باید حق‌شان را داد

رئیس‌کل دادگستری گیلان در ادامه به اختلافات مالکیتی حاشیه تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: اگر حاشیه تالاب مردم مالکیتی دارند و درست می گویند باید به فوریت حل شود و به مردم برگردد و این موضوع را در دستور کار قرار دادیم.

مسائل محیط‌زیستی خط قرمز ما است/ برکناری یک مدیر در پی ورود دستگاه قضا به مسائل زیست‌محیطی استان

وی افزود: مسائل محیط‌زیستی خط قرمز ما است و برای عدم انجام وظیفه در خصوص پسماند و رهاسازی فاضلاب در محیط‌زیست و… چند پرونده انجام دادیم که در یک مورد منجر به برکناری مدیر شد.

طرح هادی در هیچ استانی مانند گیلان پرمعضل نیست

رئیس‌کل دادگستری گیلان در ادامه با اشاره به طرح هادی روستایی، تصریح کرد: وضعیت طرح هادی در هیچ استانی مانند گیلان نیست، یک صاحب قدرتی یک درخواستی می‌دهد به اندازه ۱۰ برابر نیازش زمین زراعی را مسکونی می‌کنند اما در یک جایی که نیاز فرزند کشاورز است پدر صاحب بچه را در می‌آورند!

وی با بیان اینکه الگوی ما در حکمرانی غرب نیست، الگوی ما حضرت امیرالمؤمنین (ع) است و حضرت هم می‌فرمایند با مردم عادلانه برخورد کنید، گفت: در طرح هادی ورود کردیم و فرصت می‌خواهیم و این موضوع به آسانی درست نمی‌شود اما ناامید هم نیستم چون مسئله پیچیده‌ای است و نیاز به ساختاربندی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه گیلان جز استان‌های هدف سفر رئیس قوه قضا است و ما هم از ایشان دعوت کردیم، گفت: امروز هم هیئتی برای بررسی می‌آیند و به جهاتی نیازمند این سفر هستیم تا از اختیارات و دستوراتی که لازم است در اموری که در سطح ملی است بهره ببریم.

کشف حجاب جرم مشهود است

رئیس‌کل دادگستری گیلان در ادامه با بیان اینکه در موضوع عفاف و حجاب باید نیازها را دید و جامع به موضوع نگاه کرد، افزود: جامعه ما اسلامی است، در جامعه اسلامی کشف حجاب حرام است و مجازات دارد؛ نمی‌شود در جامعه اسلامی باشیم و ظواهر جامعه اسلامی را قبول نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه همه از کار فرهنگی استقبال می‌کنند و پیشگیری را ضروری می‌دانند، گفت: کشف حجاب جرم مشهود است و این در قانون آمده است، از سال ۷۵ کشف حجاب جرم‌انگاری شده است اما چگونه این قانون را اعمال کنیم مهم است، حتما باید با تدبیر و درایت باشد.

در طرح حجاب دنبال تدبیر و درایت‌ایم نه پرونده‌سازی

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب و رئیس دستگاه قضا، گفت: ما برای کسانی که به دنبال اباهه‌گری هستند و وابستگی به دشمن دارند کوتاه نمی‌آییم اما در رابطه با کسانی که غفلتی داشتند می‌گویم که این‌ها فرزندان ما هستند و چنین درایتی داریم که تعهد گرفته شده و رها شوند.

وی با بیان اینکه در طرح حجاب بنا بر پرونده‌سازی نیست بلکه بنا اصلاح جامعه است، گفت: از اصل موضوع حمایت می‌کنیم چون قانون داریم اما در اجرای شیوه نباید هزینه برای جمهوری اسلامی درست کنیم و به نیروی انتظامی و ضابطین هم اعلام کردیم، کسانی که این طرح را اجرا می‌کنند باید ضابط آموزش‌دیده باشند.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
در مورد طرح هادی گفتن شخصا تخلف دهیاری و بنیاد و بخشداری رو گزارش کردم متخلفین سرجاشون هستن زمین تغییر کاربری داده شد غیر قانونی هم ساخته شد نه تنها اتفاقی نیفتاد بخشدار متخلف برای نمایندگی مجلس هم تایید صلاحیت گرفت وقتی برخوردی با متخلفین صورت نمیگیره چرا طرح هادی پرمعضل نباشه
در حاشیه