عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفتگو با «هشت‌دی»:

معلم، عامل ایجاد شوق دانش‌پژوهی و دانش‌آموزی است

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه دچار نقصان ‌و کاستی‌ها در عرصه تعلیم و تربیت شده‌ایم، گفت: معلم احیاگر است و می‌تواند عامل ایجاد شوق دانش‌پژوهی و دانش‌آموزی باشد.

معلم، عامل ایجاد شوق دانش‌پژوهی و دانش‌آموزی است

حجت‌الاسلام پورعیسی در گفتگو  با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با اشاره به جایگاه معلم در نظام تربیتی، اظهار کرد: مقام معلم در جامعه بشری بسیار والا است و انسانیت‌ها و آدمیت‌ها در گذر زمان با تعلیم و تعلم از ناحیه معلمین به ثمر می‌رسد و تجلی می‌یابد.

وی به جایگاه معلم از منظر اسلام اشاره کرد و گفت: در جامعه اسلامی نیز شکی در تعالی و عظمت این جایگاه وجود ندارد و همواره بر علم‌آموزی تاکید شده است تا جایی که این مسئله را منتی بر آدم ابوالبشر می‌دانند.

دچار نقصان ‌و کاستی‌ها در عرصه تعلیم و تربیت شده‌ایم

وی با بیان اینکه متاسفانه در گذر زمان دچار نقصان ‌و کاستی‌ها در عرصه تعلیم و تربیت شده‌ایم، گفت: گرچه نهادهای آموزشی کشور در هر جامعه‌ای دارای جایگاه بالایی هستند اما بسیاری از چالش‌های امروز جامعه ناشی از همین ضعف است لذا با توجه به اینکه جامعه در زیر سایه تعلیم و تربیت پیش می‌رود می‌توان گفت در این ‌حوزه در مرحله خوبی قرار نداریم و در این راستا نیازمند تلاش و فداکاری‌ مضاعفی از سوی فرهنگیان جامعه هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در ادامه با اشاره به ویژگی‌های یک معلم خوب و تاثیرگذار، بیان کرد: مهم‌ترین و نخستین ویژگی یک معلم که در روایات، ائمه معصومین (ع) و پیامبر (ص) به عنوان دومین معلم بشریت تجلی یافته است شفقت و مدارا نه تنها در برخورد با دانش‌آموزان بلکه با سایر افراد هست که می‌تواند نقش مهمی را در تربیت انسان داشته باشد به علاوه همین ویژگی
سلاح پیامبر در برخورد با مخالفین بوده است که در طول ۱۳ سال حضور در مکه به عنوان یک مربی آیات قرآن را با ملاطفت و مهربانی عرضه می‌کرد و این مهربانی سبب‌ساز جذبه‌ای برای پیروانش و مصونیت در برابر مخالفان بود.

معلم، عامل ایجاد شوق دانش‌پژوهی و دانش‌آموزی است

پورعیسی ادامه داد: معلم، عامل ایجاد شوق در دانش‌پژوه و دانش‌آموز است و شوق، شیوه مردمان با یقین است لذا معلمان علاوه بر سلاح علم مجهز به ایمان و یقین هستند که این مسئله در پیشرفت دانش‌آموزان نقش به‌سزایی دارد.

معلم باید احیاگر باشد

این استاد دانشگاه به ملاک‌های یک معلم اشاره و عنوان کرد: معلم در وهله اول باید عالم و دانش‌آموخته باشد، به مسائل معنوی توجه داشته باشد به علاوه احساس مسئولیت داشته باشد و احیاگر باشد لذا معلم به مثابه رودخانه جاری در حرکت است که هرگز گل‌آلود نخواهد شد و راکد نیست.

پورعیسی با بیان اینکه هیچ مقام و‌ منزلتی بالاتر از تعلیم و تربیت نیست، گفت: گرچه جامعه‌شناسان منابع کمیاب جامعه را در سه اصل ثروت، قدرت و منزلت می‌دانند اما یکی از شاخصه‌های منزلت، تعلیم و تربیت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معلمین باید در کلاس‌ها مدارا، شفقت، دلسوزی و مهربانی را در دستور کار خود قرار دهند که محبت عنصر جذب انسان‌ها است و اگر معلمی را فارغ از کسب و‌ کار معیشت خویش با انگیزه دنبال کنند، قطعاً موفق خواهند شد.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
بسیار عالی
در حاشیه