پیشکسوت تعلیم و تربیت در گفتگو با «هشت‌دی»:

معلم نباید معامله‌گر باشد

 پیشکسوت تعلیم و تربیت و مدیر دبیرستان یاران رشت با بیان اینکه نقش معلم در امور تربیتی بسیار مهم و حساس است، گفت: کسی که در این راه قدم بر می‌دارد نباید معامله‌گر باشد؛ درست است که حقوق در نظر گرفته می‌شود؛ اما نباید هدف صرفاً کسب درآمد باشد.

معلم نباید معامله‌گر باشد

صدیقه معاونی نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با اشاره به اهمیت پرورش و توجه به مسائل تربیتی در آموزش و پرورش با بیان اینکه مادامی که پرورش نباشد، آموزش نیز آن‌طور که باید انجام نمی‌شود، اظهار کرد: تعریف بنده از آموزش و پرورش این است که آموزش ببینیم تا پرورش یابیم و تا پرورش نداشته باشیم، آموزش درست هم انجام نمی‌گیرد.

 وی گفت: هدف در اسلام اول پرورش است و بعد آموزش اما دنیای امروز ما را به جایی کشانده که در ابتدا آموزش را جدی بگیریم و متأسفانه گاهی این امر هم مغفول مانده است.

 پیشکسوت تعلیم و تربیت و مدیر دبیرستان یاران رشت با تأکید بر اینکه آموزش باید درست باشد تصریح کرد: نقش معلم بسیار مهم و حساس است و بنا به گفته شهید رجایی «معلمی عشق است که اگر آن را فهمیدی بر تو مبارک باشد و اگر آن را شغل دیدی رهایش کن». پس معلمی شغل نیست، معلمی راه انبیاست و راه انبیا سوختن است.

 معلم نباید معامله‌گر باشد

 معاونی‌نژاد ادامه داد: کسی که در این راه قدم بر می‌دارد نباید معامله‌گر باشد؛ درست است که حقوق در نظر گرفته می‌شود؛ اما نباید هدف صرفاً کسب درآمد باشد.

 وی با بیان اینکه معلم باید تفاوت‌های فردی و اخلاقی دانش‌آموز را بشناسد، افزود: بنده حدود ۴۰ سال در آموزش و پرورش فعالیت کرده‌ام؛ اما هیچ‌وقت معلمی را شغل ندیدم. هیچ‌وقت نگاه نکردم که ساعت کارم چه وقت تمام می‌شود بروم خانه؛ هیچ‌وقت چشمم به فیش حقوقی‌ام نبوده که اگر اضافه حقوق تعلق گرفت، اضافه‌تر بمانم. اگر عاشقی باشد خستگی ندارد و سرانجام ما می‌توانیم افرادی را تربیت کنیم که در هر مسند و جایگاهی برای آینده کشور دلسوز باشند.

 معاونی نژاد با بیان اینکه باید در آموزش‌وپرورش کسانی را تربیت کنیم که ملاک سنجش و ارزیابی‌شان، خدا باشد، گفت: اگر زیربنا اصلاح شود سایر کارها درست خواهد شد؛ اما اگر ریشه خوب نباشد یک جایی بروز پیدا می‌کند.

 وی ادامه داد: من شاهدم برخی از افراد و اشخاص نتوانستند بر روی تربیت فرزندانشان کار کنند؛ مثلاً به فرزندشان می‌گویند: «بیرون که می‌روی کاری نکنی آبرویم برود، چون من فلان شخص هستم»؛ این حرف به نظر من از اساس غلط است؛ اگر فقط شعار بدهیم و عملی در کار نباشد فایده‌ای نخواهد داشت و خانواده، محیط و معلم نقش بسیار مؤثری در تربیت دارد و باید به مسائل اخلاقی نیز توجه شود.

 این پیشکسوت تعلیم و تربیت با بیان اینکه در خیلی از موارد مشکلات اقتصادی هم دخیل هستند، گفت: پیامبر (ص) طبیب دوار بود. یعنی مانند طبیب فرد بیمار را پیدا و درمان می‌کرد. ما هم در اوایل انقلاب گاهی این‌طور رفتار می‌کردیم و از نزدیک با زندگی دانش‌آموزان ارتباط می‌گرفتیم تا به ریشه برسیم و سعی می‌کردیم مشکلاتشان را حل کنیم؛ زیرا اگر دغدغه‌ها از ریشه برطرف شود مشکلات دیگر هم حل خواهد شد.

معلمان باید با دقت بیشتری از نظر علمی و اخلاقی انتخاب شوند

 وی با بیان اینکه هرکسی نمی‌تواند معلم شود و معلمان باید با دقت بیشتری چه از نظر علمی و اخلاقی انتخاب شوند، تصریح کرد: در انتخاب معلم و در مسائل فرهنگی و تربیتی باید هزینه کرد و می‌توان بخشی از درآمد سازمان‌های مختلف را در عرصه فرهنگی و تربیتی برای تربیت دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کرد.

پرداختن به مسائل تربیتی دانش‌آموزان در محیط بیرون از مدرسه در قالب اردوهای سیاحتی ـ زیارتی

 معاونی نژاد با بیان اینکه تربیت انسان‌ها خیلی مهم است ادامه داد: خیلی از یادگیری‌ها و موارد تربیتی را در محیط بیرون از مدرسه و خارج از نیمکت‌ها نیز می‌توان دنبال کرد به طور مثال در سه ماه تعطیلی تابستان می‌شود؛ اردوهایی در این رابطه برنامه‌ریزی کرد از این رو ما در مدرسهٔ خودمان مقید هستیم که هرسال دانش‌آموزان را یک سفر قم یا مشهد ببریم؛ زیرا در مدرسه شاید دانش‌آموزان همیشه در دسترس من نباشند؛ اما در اردوها، وقتی چند روز مستمر باهم هستیم خیلی از نکات صورت می‌گیرد.

 آموزش‌ و پرورش برای کل جامعه مسئول پرورش می‌دهد

 وی با بیان اینکه امیدوارم با یاری خداوند بتوانیم در امر آموزش‌وپرورش نقش بهتری را ایفا کنیم، گفت: درون‌مایه دانش‌آموزان مثل خمیری است که هنوز شکل نگرفته؛ اما به کمک والدین و معلمان خوب می‌شود درون‌مایه‌شان را به‌درستی شکل داد؛ امیدوارم هر مسئولی در مسند آموزش‌ و پرورش دلسوزانه کار کند و صرفاً به‌عنوان شغل به آن ننگرد؛ زیرا آموزش‌وپرورش برای کل جامعه مسئول پرورش می‌دهد.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه