یادداشت| حجت‌الاسلام محمدحسین زادفلاح

یاد میرزا، نان شب امروز ما

یاد آن رشادت‌ها و برخاستن‌ها، یاد حق است. یاد میرزا نان شب امروز ماست. امروز که در بمباران حملات دشمنان بشریت، به سر می‌بریم، یاد نمادهای حق، برای ما افق‌گشاست.

یاد میرزا، نان شب امروز ما

به گزارش هشت‌دی حجت‌الاسلام محمدحسین زادفلاح نوشت: میرزا کوچک‌خان، یک نشان است. نشان و نمادی از هویت عریق ایرانی.

در زمانه‌ای که اتمسفر غلیظ و شدید بلوک شرق و غرب بر جهان حکومت می‌کرد و اندیشه‌های مارکسیستی در شرق، روزبه‌روز گسترده‌تر و جاگیرتر می‌شد، میرزای گیلان، جوهر هویت گیلانی و ایرانی را به رخ زمانه کشید و استحکام، عمق و گستره آن را جلوه‌گر ساخت. نشان داد که حق‌مداری در پرتو تعالیم انبیا، ریشه در ذات مردم ایران دارد. نشان داد که اندیشه‌های غیراسلامی مثل مارکسیسم و لیبرالیسم، جایی در فرهنگ گیلان و ایران ندارد و مردم این دیار، متعهد به عهد خود با انبیا هستند.

البته این قیام و مجاهدت بی‌هزینه نبود و چه‌بسا هزینه‌های سنگینی برای مردم و میرزایشان، در پی داشت؛ اما در عِوض آن، اختر تابناک ایمان، عزم و غیرت را بر پیشانی این بومْ و فرهنگ حکاکی کرد و این ملت و فرهنگ را بیمه کرد. این قیام، معرفی کرد که مردم، عدالت، استقلال، حق‌مداری و همه مفاهیم متعالی انسانی را در جان خود نهادینه و در هنگامه نیاز، آن را به کار خواهند بست.

یاد آن رشادت‌ها و برخاستن‌ها، یاد حق است. یاد میرزا نان شب امروز ماست. امروز که در بمباران حملات دشمنان بشریت، به سر می‌بریم، یاد نمادهای حق، برای ما افق‌گشاست. با التفات به این شخصیت بزرگ، معانی ناب انسانی را یادآور شده و تجدید عهد خود را اعلان می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تا نهایت تاریخ، پیرو حق و حقیقت باشیم و برایش جانمان را فدا می‌کنیم. یاد آن قیام و به‌پادارنده‌اش (میرزا کوچک‌خان)، چراغ راه حال و آینده ماست. با او گذشته خود را یادآور شده و عزم می‌کنیم که متعهد بمانیم به آن آرمان‌های متعالی.

هرکس که به هر نحوی برای زنده نگه‌داشتن یاد قیام جنگل و میرزا کوچک‌خان قدمی برمی‌دارد، تلاشی در راستای حق‌مداری می‌کند.

برگزاری دسته عزاداری برای شهادت میرزا، نشان از یک بلوغ در جبهه ایمانی انقلاب اسلامی است. این حرکت را باید بفهمیم و شکرگزاری آن را به جا بیاوریم و روایتش کنیم تا این شجره طیبه روزبه‌روز گسترده شده و سال‌های بعد، باشکوه‌تر برگزار شود و شعاع تاثیرگزاری‌اش فراتر از رشت، گیلان و ایران باشد، آن‌چنان که خود میرزا این‌گونه است.

این حرکت بسیار خوب، حتماً باید مردمی بماند تا برای همیشه باقی بماند. پیشنهاد می‌شود که از هسته‌های مردمی (نه صاحب‌منصبان! و منسوبان به صاحب‌منصبان!) هیئت‌امنایی انتخاب شود و در طی سال، تدابیری برای این قصه اندیشه شود. ممنون از بانیان این حرکت ستودنی.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه