یادداشت؛

آقای سفیر عیب است!

به سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو باید یادآوری کرد که هر چیزی قانون خودش را دارد حتی سفیر‌بودن، حتی به‌کارگیری دیپلماسی عمومی برای دفاع از منافع کشور!

آقای سفیر عیب است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» فارغ از همه گفت‌وشنودها که درباره رابطه دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان نقل محافل است که اهم آن را می‌توان در دهن‌کجی و گاه بی‌حرمتی و نامهربانی‌های که نظام علیف نسبت به جمهوری اسلامی در این سال‌ها داشته است به‌خاطر آورد؛ اما این یک اصل است که نوع رفتار دیگران با خود را ما انتخاب می‌کنیم.

 شاید بگویید این اصل، کاربردی فردی دارد و ارتباط آن به حوزه سیاست، آن هم سیاست خارجه محلی از اعراب نداشته باشد که با اندکی تأمل در خواهیم یافت که این اصل چندان هم با این حوزه بیگانه نیست؛ زیرا این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم در مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای به ما چگونه نگاه شود و این ما هستیم که با دیالوگ خود با دنیا به آن‌ها یادآور می‌شویم که بازیگر قابلی هستیم یا خیر!

 درهرصورت قصه پر غصه این روزهای دستگاه دیپلماسی ما آنجا عذاب‌آور می‌شود که جناب «سید عباس موسوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران اصل را بر آن دانسته که دیپلماسی عمومی را به کار بگیرد و با تلویزیون باکو و در واقع با شهروندان این کشور به گفتگو بنشیند که کاری بسیار پسندیده‌ای است و قابل‌تقدیر است؛ اما نکته اینجا است که در این دیدار حتی ابتدایی‌ترین آداب و آیین دیپلماتیک اجرا نشده است.

 این اصل که سفارت هر کشور خاک آن کشور محسوب می‌شود و بنابراین همه قوانین در محدوده سفارت باید تابع قانون دولت متبوع باشد یک اصل ثابت است و هم جناب سفیر این را می‌داند و هم آن دانشجوی روابط بین‌الملل که تازه ترم اول دانشگاه است. یعنی این مورد اظهرمن‌الشمس است.

 حال سؤال این است که چرا مجری خانم با چنین وضعی با عدم رعایت پوشش قانونی در خاک جمهوری اسلامی ایران با سفیر جمهوری اسلامی به گفتگو نشسته است؟ آیا جناب سفیر قوانین جمهوری اسلامی را نمی‌داند یا خود را فراتر از قانون پنداشته و استثنا قائل شده که در هر دو صورت باید با دید تأمل نگریست.

 نکته بعدی که هر کاری می‌کنم تا بتوانم تبصره‌ای، ماده‌ای، مشابهتی برای آن پیدا کنم نمی‌توانم، وجود پرچم جمهوری آذربایجان در محل گفتگو سفیر ایران با این خانم خبرنگار است!

 مگر می‌شود یک خبرنگار خانم بدون رعایت قوانین در سفارت یک کشور حضور پیدا کند و آن وقت پرچم کشور خود را هم به اهتزاز در آورد؟

 واقعاً نمی‌دانم چه بگویم جز اینکه با تأسف بنویسم؛ آقای سفیر عیب است، دستگاه دیپلماسی ایران باید مایه عزت ملت و نظام اسلامی ایران باشد، نکنید کاری که مایه خنده شویم.

 هرچند با یادآوری آبروریزی خبرنگار خبرگزاری ایرنا در نشست خبری علیف که ایران را مایه خنده دنیا کرد، امیدی به درس‌گرفتن ندارم؛ اما باز می‌گویم برادر بزرگوار، سفیر خوشتیپ، شما که از خاطرات جبهه رفتن خود در ۱۳ سالگی برای ماندن ایران و اسلامی می‌گویید؛ برای شما عیب است! هر چیزی قانون خودش را دارد حتی سفیربودن؛ برادر بزرگوار حتی به‌کارگیری دیپلماسی عمومی برای دفاع از منافع کشور راه خودش را دارد؛ لطفاً به حیثیت کشور خدشه وارد نکنید!

 میثم گوهرپور

 دکتری روابط بین‌الملل

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه