ماجرای سدی که اگر برای مردم آب نداشته برای برخی ها نان دارد!

علیزاده: ۳ سد خاکی گیلان به حال خود رها شده/ چرا با وجود دریافت کامل اعتبارات ارزی، کارگران سد شفارود ۶ماه حقوق نگرفته اند!

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به وضعیت نابسامان پروژه سد شفارود، گفت: این پروژه با وجود به پایان رسیدن مهلت احداثش فقط ۵۷درصد پیشرفت فیزیکی داشته این در حالی است که اعتبارات خارجی این پروژه از کشور چین به شکل نقدی و کالایی به طور کامل دریافت شده است و کارگران این سد ۶ ماه حقوق معوقه دارند؟

علیزاده: ۳ سد خاکی گیلان به حال خود رها شده/ چرا با وجود دریافت کامل اعتبارات ارزی، کارگران سد شفارود ۶ماه حقوق نگرفته اند!

سردار نظرعلی علیزاده، در گفتگو با خبرنگار هشت دی درباره مسائل پیرامون پروژه سد شفارود و عدم پرداخت چند ماه از حقوق معوقه کارگان این سد، گفت: به دنبال تذکری که آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان پیرامون سدهای نیمه‌کاره استان دادند پیگیری‌هایی از سوی گروه‌های مطالبه گر جهادی در همین زمینه انجام شد. بررسی نشان می‌دهد این سدها باید در یک بازه زمانی مشخص احداث می‌شد و سد شفارود هم قرار بود با سرمایه‌گذاری خارجی ساخته شود.

وی افزود: آن چیزی که در حال حاضر گفته می‌شود این است که چینی‌ها به تعهد خود در حوزه سرمایه‌گذاری در سد شفارود عمل کرده‌اند که بخشی از این سرمایه‌گذاری آن‌ها به صورت نقدی و بخشی به صورت ماشین‌آلات و مصالحی مثل میله‌گرد و آهن و … بوده است. بخشی از این‌ مصالح دپو شده و در عمل برای احداث سد مورد استفاده قرار نگرفته است و ظاهراً هم این مصالح توسط دادستان توقیف هم شده است. برای برخی از ماشین‌آلات هم باید مشکلات گمرکی حل شود تا بتوانند این ماشین‌آلات را برای کارگاه مورد استفاده قرار دهند. متأسفانه برخی از این ماشین‌آلات را هم مخفی کرده‌اند که در این زمینه باید مسئولان توضیح دهند!

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گیلان گفت: وزارت نیرو باید از مصالح و مبالغی که از طرف چینی برای سد شفارود رسیده است به موقع استفاده می‌کرد و اگر ماشین‌آلاتی بود به کار گرفته می‌شد اما این کار را انجام نداده است. الآن هم می‌بینید که کارگران سد شفارود حدود ۶ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. حتی این هفته نماینده تالش به وزیر نیرو تذکر دادند. ازیک‌طرف کارگران مدت‌هاست حقوق نگرفته‌اند و از طرف دیگر کار احداث سد هم جدی گرفته نمی‌شود و معلوم نیست این فرآیند تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

علیزاده ادامه داد: ظاهراً همه اختیارات استانی سد گرفته شده و به آب نیرو داده شده است و معلوم هم نیست که احداث این سد چه زمانی به پایان خواهد رسید. این موضوع غیر از مسائل محیط زیستی و اجتماعی سد است. این در حالی است که تسهیلات سد را به طور کامل دریافت کرده‌اند و به تعبیری حتی باید اقساط تسهیلات سد را سر رسید کنند اما هنوز کار سد به پایان نرسیده و پیشرفت خوبی هم ندارد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گیلان با بیان اینکه در قرارداد، میزان تسهیلات خارجی مشخص شده است اظهار کرد: الآن مشخص نیست مبالغ دریافت شده خارجی برای احداث سد در کجا هزینه شده است و طرح هم با پیشرفت بسیار پایین رها شده و در محل کارگاه سد هم کاری ویژه‌ای در حال انجام نیست و حتی اگر کار احداث سد تمام شد باید کانال آب آن در دو طرف سد احداث شود اما در عمل برای این کانال‌ها هم کاری انجام نشده است.

وی خطاب به مدیران و مسئولان استانی از جمله استاندار گیلان و مدیرکل آب منطقه‌ای تأکید کرد: اگر این پروژه مشکلاتی دارد دست‌اندرکاران این مشکلات را مرتفع کنند و وضعیت فعلی نشان می‌دهد که در این پروژه اهمال شده است و کاری هم صورت نمی‌گیرد و لازم است مسئولان آب منطقه‌ای هم درباره این پروژه توضیح دهند و دست‌اندرکاران فعلی در آب نیرو هم بگویند این پروژه قرار است تا چه زمانی ادامه پیدا کند.

علیزاده با اشاره به مشکلات سد پلرود هم گفت: پروژه سد پُلرود هم نیمه‌کاره رها شده و حتی زمین‌های تحت پوشش سد هم تملک نشده و برای جاده جایگزین هم کاری انجام نشده است. در همین هفته، استاندار محترم از سد دیورش بازدید کرده و گفته است برای این پروژه مبلغ قابل توجهی نیاز است و برای کانال‌کشی آن هم ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. نکته جالب هم این است که مهلت ساخت همه این سدها طبق قرارداد به پایان رسیده است.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گیلان درباره علت به پایان نرسیدن پروژه‌های سدسازی گیلان گفت: علت عمده عدم اتمام پروژه‌ها مدیریتی است. وقتی بودجه یک پروژه از سوی طرف خارجی تأمین شده است شما باید در داخل کار را به طور جدی پیگیری می‌کردید و طبق قرارداد و برنامه، کار را پیش می‌بردید و سد تمام می‌شد اما نه تنها سد به بهره‌برداری نرسیده است بلکه سدی مثل شفارود تنها ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. مابقی پروژه تا چه زمانی و با کدام مبلغ باید انجام شود.

وی با اشاره به نیمه‌کاره ماندن سدهای لاستیکی گیلان هم گفت: این پروژه‌ها هم باید در زمان کوتاهی به سرانجام می‌رسید اما این‌ها هم نیمه‌کاره رها شده‌اند و مشکلات آن‌ها را به عدم تأمین بودجه گره می‌زنند. خوب باید در جایی این‌ها پیگیری و نظارت شوند. پیگیری پروژه سد شفارود در صفحات اجتماعی بازخوردهای جالبی داشته است. یکی از مخاطبان گفته است این سدها اگر برای مردم آب نداشته است برای عده‌ای نان که داشته است. یا بسیاری خواهان محاکمه اهمال‌کاران شده‌اند.

۳ سد خاکی گیلان رها شده است

این فعال سیاسی گیلان تأکید کرد: اگر نماینده ولی فقیه درباره این پروژه خواستار پیگیری می‌شوند نهادهای اطلاعاتی و نظارتی و قضایی استان باید به طور جدی موضوع را پیگیری کنند و ببینند اشکال کار در کجاست. سه سد خاکی بزرگ گیلان همین‌طور رها شده‌اند و کسی هم به سراغ این‌ها نمی‌رود. برای سد پلرود، نماینده شهرستان و آقای نوبخت بارها بازدید از پروژه رفته‌اند و مصاحبه کرده‌اند اما در عمل کاری انجام نشده است و همین کارها بذر نا امیدی را در دل مردم کاشته است.

علیزاده تأکید کرد: مسئولان باید پای کار باشند و به این پروژه بیشتر سر بزنند و کار را از نزدیک نظارت کند. در فومن، رئیس‌کل دادگستری به یک خانواده که چادرنشین شده بود سر زده است و در صحنه مشکل این خانواده را پیگیری کرد. چرا برای کارهای بزرگ مثل سدهای نیمه‌کاره این کار را انجام نمی‌دهند. حتی اگر همه کارها به درستی هم انجام شود باید برای تشکر و قدردانی به بازدید پروژه رفت. تا این ارتباط نباشد مشکل حل نخواهد شد. پیمانکاران هم ممکن است مشکلاتی داشته باشند و باید مشکل آن‌ها هم رفع رجوع شود. لازمه این کار این است که مسئولان مقداری جدی‌تر در این بخش‌ها وارد شوند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گیلان گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی کاری نکنند دستگاه‌های نظارتی و قضایی در این خصوص وظیفه دارند و ببینند این وقت‌کشی‌ها و هزینه‌های نابجا و ترک فعل‌ها چرا انجام می‌شود. بالاخره این‌ها قابل دقت و بررسی است. رئیس‌جمهور هم همین بحث را دارد که باید با ترک فعل‌ها برخورد شود.

وی ادامه داد: چرا باید کارگران سد شفارود مجبور باشند برای دریافت حقوقشان تجمع کنند. مسئولان بیایند پای کار و ببینند مشکل از کجاست. چرا این حساسیت‌ها وجود ندارد. وقتی نماینده ولی فقیه درباره این موضوع در خطبه‌های نماز جمعه حرف می‌زند آیا نباید کسی مسئله را پیگیری کند؟ شاید حق با پیمانکار باشد اما آیا نباید مردم در جریان امور باشند و نباید به آن‌ها توضیح داد؟ چند سال است که مردم شهرستان‌های ماسال، رضوانشهر، انزلی و صومعه‌سرا منتظر احداث این سد هستند تا مشکل کشاورزی و آب شرب آن‌ها حل شود؟ این‌ها برای مردم و کشور ما عوارض خواهند داشت.

علیزاده افزود: علاوه بر مسئله آب، در این پروژه بحث نیروگاه تولید برق شفارود هم مطرح است و کسی پیگیر این قصه نیست و اگر هم پیگیر باشند این پیگیری ملموس نیست. در اینجا لازم است گروه‌های سیاسی، اجتماعی و مسئولان و مردم منطقه حساسیت‌ها را بیشتر کنند و مطالبه کنند تا این‌طور بیت‌المال تضییع نشود. آیا همه باید بی‌خیال باشیم تا برخی در این پروژه‌ها هر کاری خواستند انجام دهند؟ چرا باید همیشه بعد از تجمع کارگران کاری انجام دهیم. دستگاه‌های متولی و متصدی این موضوع باید به این قضایا ورود کنند و ما امیدواریم هیچ تضییع حقی در این پروژه‌ها صورت نگرفته باشد اما مسئولان نظارتی باید وظایفشان را انجام دهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه