سردرگمی در شورای شهر رشت؛

جلسه بررسی نامزدهای پست شهرداری به حد نصاب نرسید/ علوی: این روند ممکن است تا انحلال شورا پیش برود

هفتاد و نهمین جلسه فوق العاده شورای شهر رشت که قرار بود در آن نامزدهای پست شهرداری رشت بررسی شوند به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا، بصورت غیر رسمی برگزار شد.

جلسه بررسی نامزدهای پست شهرداری به حد نصاب نرسید/ علوی: این روند ممکن است تا انحلال شورا پیش برود
به گزارش ۸دی،  هفتاد و نهمین جلسه فوق العاده شورای شهر رشت که قرار بود در آن نامزدهای پست شهرداری رشت بررسی شوند به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا، بصورت غیر رسمی برگزار شد.
سید امیر حسین علوی رئیس شورای شهر رشت پس از تاخیر دو ساعته و عدم حضور ۴ عضو شورای شهر رشت، اظهار کرد: امروز ضروری ترین وظیفه شورای شهر رشت انتخاب شهردار است و به همین منظور در جلسه قبلی و جلسه غیر رسمی شب گذشته، همه اعضای شورا اتفاق نظر داشتند که باید هرچه سریعتر فرآیند قانونی انتخاب شهردار صورت گیرد و پیرو اتفاق نظر این جلسه برگزار شد.
وی افزود: اگرچه ۴ عضو شورا حضور ندارند اما به احترام باقی اعضای حاضر و خبرنگاران، جلسه بصورت غیر رسمی برگزار می گردد.
وی تاکید کرد: انتخاب شهردار، موضوعی نیست که به زمان بسپاریم و تعلل نماییم پایان سال کاری شهرداری است، هزینه های زیادی در روزهای پایانی سال نیاز داریم و در نامه عدم تایید آقای جذب از سوی وزارت کشور، تاکید شده شورای شهر باید در اسرع وقت شهردار انتخاب نماید.
علوی تصریح کرد: اگرچه در مذاکرات شفاهی هم با دوستان وزارت کشور مطرح کردیم و تاکید شده باید ظرف ۱۰ روز شهردار را معرفی کنید ولی نباید تاخیر داشته باشیم.
** تأخیر در انتخاب شهردار مصداق قصور در انجام وظایف قانونی شورا است/ ممکن است حتی پای انحلال شورا پیش برویم 
رئیس شورای شهر رشت ابراز کرد: اگرچه در شهرهای دیگر نیز تاخیر در انتخاب شهردار دیده می شود، اما برای بنده دردناک است که بگویم تاخیر در انتخاب شهردار مصداق قصور در انجام وظایف قانونی شوراست. اگرچه اعتقاد دارم قصوری رخ نداده و وزارت کشور در پاسخ تاخیر داشته است ولی این تاخیر از مصادیق قصور لحاظ شده و ممکن است حتی تا پای انحلال شورا پیش برویم و رسما این موضوع را اعلام می کنم.
وی افزود: عنوان می شود، برخی به دنبال شکایت و دیوان هستند فارغ از اینکه هر فرد حق شخصی دارد و باید دنبال آن باشد ولی باید به قانون احترام بگذاریم و فصل الخطاب قانون است. اما حق بزرگتر مردم و شهر هستند و اگر قرار باشد با حق مردم با سهل انگاری برخورد شود، با این موضوع با تمام توان مقابله خواهم کرد.
علوی ادامه داد: بحث انتخاب شهردار از دو جنبه راهبردی برای ما مهم است، ۷ ماه است، شهر انتظار داشتن شهردار را می کشد. بنا ندارم خاطر مردم را با ناگفته ها مکدر کنم ولی باید به خواست مردم توجه کرد. کارهای ناتمام زیادی داریم. اگرچه تک تک موضوعات را اعضای شورا شخصا پیگیری می کنند، اما سیستم نیاز دارد که یکنفر ارشد باشد تا در پیگیری و اجرا دچار مشکل نشویم و جای تعارف و تاخیر در زمان نیست.
وی افزود: از همکاران شورا می خواهم به بقیه اعضای شورا نیز اطلاع و تذکر دهند تا این موضوع جدی گرفته شود.
رییس شورا در پایان جلسه متذکر شد که اگر جلسه فردا که با درخواست ۷ عضو به بنده صورت گرفته است، تشکیل نشود، برای جلسه فوق العاده با فرماندار مکاتبه خواهم شد.
احمد رمضانپور:
قانون درباره حجت جذب به درستی انجام نشده است/ انحلال شورا امکان ندارد
احمد رمضانپور نرگسی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تمامی اعضای شورا به دنبال خدمت به شهروندان هستند، اظهار کرد: بر اساس قانون، اعضای شورا وظیفه انتخاب شهردار رشت را در یک فرایند قانونی و در اسرع وقت انجام دادند.
وی افزود: در زمان انتخاب حجت جذب نیز با وزارت کشور و برخی نهادهای نظامی و اطلاعاتی برای دریافت حکم مذاکره شد که اگر مغایرت هایی دارد به ما اعلام کنند اما بعد در عمل اقدام دیگری دیدیم.
احمد رمضانپور با بیان اینکه آیین نامه ابلاغی هیات وزیران در موضوع انتخاب شهردار رشت بسیار سختگیرانه اقدام کرده است، بیان داشت: درباره حجت جذب به عنوان فردی که سال ها در حوزه قانونگذاری عمل کرده ام باید اعلام کنم که درباره جذب به درستی عمل نشده و این موضوع در حال حاضر برای افراد یقینا حقی ایجاد می کند که قابلیت پیگیری دارد.
وی با بیان اینکه دو سال و نیم فرصت برای خدمت به شهروندان را داریم افزود: اگر بتوانیم شهرداری را انتخاب کنیم که متعهد و متخصص باشد و در شورا هم سهم خواهی و فردیت معنا نداشته باشد، خروجی خوبی خواهیم داشت.
** دوباره شورا را وارد فضای کشمکش و دو قطبی نکنیم
رمضانپور افزود: انحلال شورا امکان ندارد چون شورا در زمان قانونی به وظایف خود عمل کرده است.
وی با ابراز تاسف در کشمکش در شورا اظهار داشت: نمی خواهم حرف از گذشته بزنیم ولی دوباره شورا را وارد فضای کشمکش و دو قطبی نکنیم.
بهراد ذاکری:
شورا بیش از هر زمان چیز دیگری نیاز به اتحاد دارد
بهراد ذاکری دیگر عضو شواری شهر رشت نیز با عذرخواهی از اصحاب رسانه به واسطه طولانی شدن زمان شروع جلسه اظهار داشت: اگرچه پاکدستی مساله مهمی در مدیریت است اما تخصص نیز لازمه کار است.
نایب رییس کمیسیون بهداشت به سخنی از شهید چمران اشاره کرد و گفت: کسی که تعهد دارد، پستی که در تخصصش نیست، نمی پذیرد.
وی ادامه داد: دیشب کمپینی تشکیل شده که شهردار رشت باید جوان، بومی و متخصص باشد و بنده نیز بسیار تمایل به این موضوع دارم اما آیین نامه جدید وزارت کشور شرایط انتخاب را برای جوان بودن سخت کرده است. بنده معتقدم می توانیم از شهردار آینده رشت بخواهیم این جوان بومی را در کنار خود برای انجام امور داشته باشد و برای شهرداری آینده پرورش دهد.
بهراد ذاکری تاکید کرد: شورا بیش از هر زمان چیز دیگری نیاز به اتحاد دارد و اگر در مباحث با عقلانیت ورود کنیم تا حدودی این مشکلات حل می شود. در مقطع فعلی بیش از هر چیز به وحدت نیاز داریم و اگر عقلانی برخورد کنیم از مقاصد شخصی می توانیم بگذریم.
عاقل منش:
شهروندان گله مندند/ انتخاب شهردار حداقل وظیفه شورای شهر است
محمدحسن عاقل منش عضو شورای شهر رشت در این جلسه با بیان اینکه همه شهروندان انتظار دارند شورا به وظیفه خود درست عمل کند، اظهار داشت: انتظار مردم بسیار بیشتر شده و هرجا می رویم از ما در مورد شهردار سوال می کنند.
رییس کمیسیون فرهنگی شورا افزود: اگرچه شورا در زمان مشخص شهردار خود را انتخاب کرد اما وظیفه دیگری هم داریم و آن مرتبط با همدلی و همراهی است و فراتر از وظایف قانونی است و آن هم تعلق و ایثارگری می خواهد.
وی تصریح کرد: بر اساس تصمیمی که در جلسه علنی روز دوشنبه شورای اسلامی شهر رشت گرفته شد، انتظار می رفت که جلسه امروز پیرامون بررسی گزینه های تصدی شهرداری و انتخاب شهردار رشت انجام شود. شهروندان از این بابت گلایه دارند و انتخاب شهردار حداقل وظیفه شورای شهر است.
اسماعیل حاجی پور:
در انتخاب شهردار قصوری انجام نشد/ برای تایید شهردار منتخب تمام اعضا به وزارت کشور رفته و بر گزینه مورد نظر تأکید کنند
اسماعیل حاجی پور نیز در هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر رشت، اظهار کرد: متاسفم برای اینکه آقای جذب موفق به اخذ حکم نشد. وی جوان پاک و انسان کاملا مومن و انسانی است که می توانست کلید دار خزانه باشد و متاسفم از اینکه اقدامات وزارت کشور با فرمایشات مقام معظم رهبری و دولت در بکارگیری جوانان مغایرت دارد.
عضو شورای شهر رشت افزود: حرف از استفاده از جوانان می زنند اما بخشنامه ای تنظیم شده که شهردار باید بالای ۵۰ سال داشته باشد. فردی با دارا بودن کارشناسی ارشد و سوابق مدیریت داخلی و مدیریت میانی حداقل ۵۰ سال سن می خواهد. پس یک تناقضی وجود دارد. ضمن اینکه تبصره ۳ ماده ۵ هم تکلیفش روشن نشده است.
حاجی پور با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که منافع شهر و شهروندان در اولویت باشد افزود: جلسه شب گذشته شورا بسیار خوب برگزار شد و انتظار می رود در نهایت در روز شنبه تکلیف شهر مشخص شود.
وی به آرای مردمی اعضای شورا اشاره کرد و بیان کرد: درباره انتخاب شهردار رشت قصوری انجام نشده و اعضای شورا در زمان مقرر نسبت به انتخاب شهردار رشت اقدام کرده اند. در شرایط فعلی نیز باید مصمم تر نسبت به این موضوع اقدام کنیم.
عضو شورا با بیان اینکه بنده روی گزینه خاصی نظر ندارم، افزود: ممکن است اختلاف سلایقی باشد اما امیدوارم با در نظر گرفتن صلاح شهر جلسه شورا فردا برگزار شود و در نهایت برای تایید شهردار منتخب تمامی اعضای شورا به وزارت کشور رفته و بر گزینه مورد نظر خودمان تاکید کنیم.
حاجی پور با بیان اینکه باید افرادی را انتخاب کنیم که در بخش های مختلف صلاحیت مشکلی نداشته باشند، تاکید کرد: نباید به نحوی اعلام کنیم تا خدای ناکرده با عدم احراز صلاحیت، مشکل ایجاد شود.
عضو شورای اسلامی شهر رشت در بخشی از سخنان خود به بازنشستگی ۷۱ نفر از کارکنان شهرداری اشاره نمود و افزود: سازمان بازنشستگی رسما اعلام کرده با توجه به مشکلات مالی شهرداری رشت این افراد را بازنشسته نمی کند و انتظار داریم، این مسئله در اسرع وقت بررسی و این مشکل برطرف شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه