«هشت‌دی» گزارش می‌دهد:

دو عید در یک بهار

امید، آرامش و شادی دل، ارمغان بهار است‌ و چه خوش‌یُمن است امسال که بهار مؤمنین و بهار طبیعت با هم تقارن پیدا کرده و قرار است با جان‌گرفتن طبیعت، صفایی به دل‌های خسته خود دهیم و بر سفره‌های افطار بهتر بندگی‌کردن را تمرین کنیم.

دو عید در یک بهار

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، بهار امسال میزبان دو عید است؛ ماه مبارک رمضان و عید باستانی نوروز که هر دو برایمان شیرین و عزیز و خاطره‌انگیز است.

امسال «حول حالنا الی احسن الحال» را با زبان روزه می‌خوانیم

 عید در فرهنگ مردم مسلمان ایران به معنای نو شدن هر چیزی است؛ دل و جان و خانه را با هم صفا می‌دهیم و به استقبال بهار می‌رویم، بهاری که امسال عطر و بوی خدا را گرفته و این بار با زبان روزه «حول حالنا الی احسن الحال» می‌خوانیم.

 امید، آرامش و شادی دل، ارمغان بهار است و چه خوش‌یمن است امسال که بهار مؤمنین و بهار طبیعت با هم تقارن پیدا کرده و قرار است با جان گرفتن طبیعت، صفایی به دل‌های خسته خود دهیم و بر سفره‌های افطار بهتر بندگی‌کردن را تمرین کنیم.

 نظافت خانه‌ها و مساجد در کنار پیشاشو از سنت‌های زیبای استقبال از ماه مبارک رمضان

گیلان عزیز پر از آداب و رسوم غنی و زیبا برای استقبال از بهار معنوی یعنی ماه مبارک رمضان است. سهم زنان در استقبال از ماه خدا پررنگ‌تر است چرا که طبق عادت دیرینه، خانه‌ها و مساجد را گردگیری و آب و جارو می‌کنند تا با پاکی و طهارت باطنی و ظاهری به استقبال رمضان الکریم بروند.

 «سنت پیشاشو» از آداب و رسوم دیگری است که مردم گیلان از دیرباز به آن پایبند هستند و چند روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان یعنی در روزهای آخر ماه شعبان روزه می‌گیرند تا با آمادگی بیشتری به مهمانی الهی بروند.

 تشویق و پاداش‌دادن به روزه اولی‌ها

 یکی دیگر از سنت‌های زیبای این ماه الهی در استان سرسبز گیلان، تشویق و تجلیل از کوچکترها بخصوص روزه اولی‌ها است و بزرگترها معمولاً با دادن هدیه فرزندان و نوه‌های خود را که برای اولین بار روزه گرفته‌اند را مورد تشویق قرار می‌دهند.

 در مناطق کوهستانی گیلان که بیشتر مردم دامداری می‌کنند نیز این‌گونه رسم است که پدربزرگ یا پدر خانواده نصف سهم گاو و گوساله را به نام نوجوان روزه‌دار می‌کند و این‌گونه او را در مسیر عبودیت و بندگی خدا تشویق می‌کند.

 بیدار کردن دیگران برای صرف سحری

 در گذشته رسم بر این بود که جارچی و معتمد محل مردم را برای سحری خوردن و آماده‌شدن برای روزه‌گرفتن بیدار می‌کند و این‌طور بود که این شخص در وقت سحر، به کوچه پس‌کوچه‌ها می‌رفت و بانگ «سحر خوران ویریزید، سحر شمره دیرا بو، ویریزید ویریزید»، «نخوسی سحر ببوسته» یا «مَخس سحرَ بو» یعنی (سحر شده خواب نمانید)؛ سر می‌داد البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی این رسم کم‌رنگ شده است.

عطر خوش سبزی‌های محلی و رشته و خشکار

 گیلانی‌ها همیشه به خوش‌خوراک بودن معروف هستند. این موضوع در ماه مبارک رمضان نیز کاملاً مشهود است و سفره افطار و سحری مردمان این دیار با روزهای عادی متفاوت است.

 یکی از شیرینی‌های مخصوص و البته معروف این ایام رشته و خشکار است که اگرچه امروز به وفور در بازارها یافت می‌شود؛ اما در گذشته اغلب توسط زنان خانه تهیه و پخت می‌شد و بخش جدایی‌ناپذیر سفره‌های افطار گیلانی‌ها است.

 فرنی و انواع آش نیز معمولاً سر سفره‌های افطاری دیده می‌شود و برای سحری نیز معمولاً برنج و انواع خورشت ملی و محلی صرف می‌شود.

 اقامه نمازهای یومیه در مساجد کنار سایر روزه‌داران

 مردم گیلان سعی می‌کنند در ایام ماه رمضان نماز را به جماعت و در مساجد محل خود اقامه کنند. مردم روستا چون اغلب خانه‌ها پراکنده و در کنار مزرعه برنج خودشان واقع شده است بیشتر سعی می‌کنند نماز ظهر و عصر را در مساجد محل خود اقامه کنند اما مردم شهرنشین علاوه بر نماز ظهر و عصر، فریضه نماز صبح و مغرب و عشاء را مساجد اقامه نمایند که این حضور جلوه خاصی به مساجد می‌دهد.

 ماه مبارک رمضان فرصتی برای دلنشین‌کردن عبادت در جامعه است

 حجت‌الاسلام محسن پورمحمد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصتی برای دلنشین کردن عبادت در جامعه است اظهار کرد: دلنشین بودن عبادات به عوامل زیادی مربوط است و از جمله می‌توان به نوع رفتار دینداران و تأثیر آن بر سایر افراد اشاره کرد.

 وی با اشاره به اینکه بهترین روش برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه اصلاح عملکرد است افزود: اگر می‌خواهیم مردم به دین عمل کنند طبق روایات، باید خودمان عملکرد درست و منطبق با احکام دینی با نیت درست داشته باشیم تا سایر افراد جذب شوند.

 این استاد دانشگاه گیلان تصریح کرد: وقتی که به دین عمل کردیم آن زمان است که روش و منش ما تأثیرگذار خواهد بود.

 انس با قرآن انسان را به سعادت حقیقی می‌رساند

 حجت‌الاسلام محمدمهدی راشدی نیز در گفتگو با «هشت‌دی»، با بیان اینکه ماه رمضان، ماه برکت، رحمت و مغفرت است عنوان کرد: ارتباط انسان با قران و تعقل و فهم در آن از توصیه‌های مؤکد در این ماه عزیز است که از ثمرات آن رسیدن انسان به درجات معنوی و سعادت حقیقی است.

 وی با اشاره به اینکه هر چه انسان در این ماه برای خودسازی خود تلاش کند از آثار و برکات رمضان بیشتر بهره‌مند می‌شود افزود: رمضان یک فرصت طلایی است که خداوند در اختیار بندگانش قرار داده تا در آن با توبه و استغفار به خداوند نزدیک‌تر شوند.

 کارشناس مذهبی با تأکید بر رعایت حرمت ماه رمضان و روزه‌داران تصریح کرد: نباید با بی‌تفاوتی از ماهی که درهای رحمت خداوند باز است بگذریم و از برکات سرشار آن بهره‌مند نشویم.

 حجت‌الاسلام راشدی خاطرنشان کرد: در این ماه، اعمال و کار خیر ثوابش چند برابر است مانند، نماز، روزه، تلاوت قرآن، دستگیری از گرفتاران و کسب خوبی‌ها و صفات پسندیده از مبارکی این ماه است.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه