استاد دانشگاه گیلان در گفتگو با «هشت‌دی»:

عملکرد دینداران در گرایش دیگران به دین تأثیرگذار است

استاد دانشگاه گیلان، گفت: اخلاق و عملکرد دینداران در گرایش دیگران به دین تأثیر به سزایی دارد و موجب دلنشین‌شدن عبادت در افراد می‌گردد.

عملکرد دینداران در گرایش دیگران به دین تأثیرگذار است

حجت‌الاسلام محسن پورمحمد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان و تاثیر آن در دلنشین شدن اعمال عبادی در عموم جامعه، اظهار کرد: دلنشین‌کردن عبادات موضوعی قابل تامل است اما ارائه دین بصورت پوستین وارونه، آن سوی قضیه است که در این باب چند نکته حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ما حق نداریم چیزی به دین اضافه کنیم یا از آن کم کنیم، گفت: سنت‌ها و رسوم در روش انجام واجبات و حتی مستحبات می‌توانند مؤثر باشند، ولی نباید آنچه از دین نیست وارد دین کرد و حدود دین و واجبات دینی از آنچه به اصطلاح مباح است باید کاملا مشخص باشد.

استاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه دلنشین‌بودن عبادات به بسیاری از امور مرتبط است، بیان کرد: دینداران در گرایش دیگران به دین و عبادات تاثیر به سزایی دارند، به ویژه افرادی که مسؤلیت اجرایی دارند باید بیشتر مواظب رفتار و اعمال خود باشند.

پورمحمد با بیان اینکه برخی امور متأسفانه وارونه فهمیده شده است، گفت: از باب نمونه ختم انعام را در نظر بگیرید، آنچه توصیه شده به خواندن و ختم سوره مبارکه انعام و اینکه ۷۰ هزار فرشته این سوره را همراهی می‌کنند اما امروز در برخی مجالس تبدیل شده است به مراسم آش‌خوری! این درحالی است که سوره مبارکه انعام ۴۰ برهان از اثبات مبدا، معاد، نبوت و امامت را دربر دارد و علامه طباطبایی می‌فرمایند به این سوره باید گفت سوره حجج، یعنی سوره براهینی بر اثبات اصول دین دارد.

وی با بیان اینکه ایمان تصدیق قلبی است، تصریح کرد: این تصدیق قلبی ممکن است به صورت مختلف بر زبان جاری بشود، حتی بصورت دروغی، یعنی شخص بی‌ایمان وانمود کند مؤمن است، ولی ایمان تصدیق قلبی است و دروغ‌بردار نیست برای همین زور و اجباری هم نمی‌تواند باشد. به همین دلیل باید بین قوانین در اجتماع و احکام تمایز قائل بشویم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه خلاف قانون جرم اجتماعی است، تصریح کرد: احکام هم حساب خود را دارد مثل حدود، دیات، قصاص و مانند آن، اما در اجرایی‌کردن احکام قلمروی تبلیغ، تبیین و ابلاغ و عمل به دین را باید از هم تفکیک کرد، در مرحله تبلیغ و تبیین زور و اجبار و بداخلاقی جواب نمی‌دهد و موجب تنفر مردم از دین می‌شوند. بعلاوه وظیفه مردم را باید از وظایف حاکمان جدا کرد زیرا امر به معروف و نهی از منکر واجب همگانی است و تخلف بردار نیست.

پورمحمد ادامه داد: بنابراین اگر می‌خواهیم مردم به دین عمل کنند همانگونه که روایت عنوان کرده که «مردم را با عمل خود به دین فرا بخوانید» پس ما می‌بایست برای اینکه مردم متوجه دلنشین‌بودن عبادات شوند در ابتدای امر خودمان عامل به دین باشیم و دقیق عمل کنیم، وقتی که به دین عمل کردیم آن زمان است که تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه