کارشناس مذهبی در گفتگو با «هشت‌دی» مطرح کرد:

روزه‌داری یعنی مراقبت از روح‌ و روان در عین عدم خوردن و آشامیدن

کارشناس مذهبی با بیان اینکه روزه‌داری یعنی مراقبت از روح‌ و روان در عین عدم خوردن و آشامیدن، گفت: توجه به باطن و خودسازی حقیقی هدف اصلی روزه‌داری در ماه رمضان است.

روزه‌داری یعنی مراقبت از روح‌ و روان در عین عدم خوردن و آشامیدن

حجت‌الاسلام میرشمس اکبر حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با اشاره به‌ ابعاد گسترده ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در ستایش این ماه، آیات و روایات فراوانی وجود دارد که مبّین شاخص‌بودن نسبت به سایر ماه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه تمام اعمال روزه‌دار در این ماه عبادت است، گفت: نخوردن و نیاشامیدن مصداق روزه‌داری محض نیست و جز احکام این ماه محسوب می‌شود و یک خصوصیت ظاهری است این در حالی است که تمام اعضا و جوارح انسان اعم از چشم، گوش و زبان باید روزه باشد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: روزه‌داری یعنی مراقبت از روح‌ و روان در عین عدم خوردن و آشامیدن در غیر این صورت تناول نکردن اتفاق خاصی نیست و افراد بسیاری هستند که نسبت به گرسنگی در ساعات طولانی مقاومت بالایی دارند.

حجت‌الاسلام حسینی به حقیقت باطنی ماه مبارک رمضان اشاره و عنوان کرد: توجه به باطن و درون ‌و خودسازی حقیقی هدف اصلی روزه‌داری در ماه رمضان است و حقیقت، رسیدن به کمال معرفتی است که در این صورت است که تمام اعمال روزه‌دار اعم از خوابیدن، نفس کشیدن و … عبادت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: خداوند متعال واسع المغفره است و نسبت به بندگانش عنایت ویژه دارد به همین دلیل این فرصت را در اختیار ما قرار داده است و سفره را پهن کرده و از تمام بندگان دعوت می‌کند اما همه چیز بستگی دارد به اینکه کسی پای این سفره بنشیند یا خیر، لذا این مسئله مصداق همان بدبختی و شقاوتی است که پیامبر از آن یاد می‌کند که وای به حال کسی که این ماه بر او بگذرد و هیچ تغییری نداشته باشد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به سایر شاخصه‌های ماه رمضان، بیان کرد: یک مسلمان واقعی نه فقط در این ماه بلکه در همه حال باید به فکر افراد نیازمند و گرفتار باشد لذا امروز مصداق، مردم مظلوم و مقتدر غزه هستند که لازم است دائما‌ً به فکر آنان باشیم شاید در ظاهر نتوانیم در حمایت از آنان اقدام میدانی داشته باشیم اما توجهات ما باید به این سمت و سو باشد که الان مسلمانان غزه در چه شرایطی هستند و در نوک پیکان مبارزه با ظالم‌ترین و فاسد‌ترین موجودات عالم هستی یعنی صهیونیست‌ها قرار دارند لذا کسی نمی‌تواند بگوید من روزه‌دار هستم اما کاری با این مسائل ندارم و آنچه که واضح و مبرهن است چنین فردی قطعاً روزه‌دار نیست وقتی پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند که هرکس صدای یاری مظلومی را بشنود اما بدان پاسخ نگوید مسلمان نخواهد بود.

حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای در تساهل و تسامح هستند و دین را با یک دیدگاه شخصی و دین‌داری را تنها در انجام عبادات فردی خلاصه می‌کنند در حالی که دین اسلام دارای دو بُعد فردی و اجتماعی است و دین اسلام فارغ از ابعاد فردی دارای احکام اجتماعی فراوانی است که توجه به جوامع اسلامی یکی از ابعاد آن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیازمند توجه به معروف و دوری از منکر در رفتار، دیدگاه و زندگی خویش هستیم تا دچار غفلت نشویم و این کار مستلزم مراقبت دائم است.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه