شاخص‌های یک نماینده مجلس چیست؟ (3)

عقیده و اخلاق یک نماینده مسئله شخصی نیست

 عقیده، اخلاق و عمل در انسان‌ها همواره در حال تأثیر و تأثر است؛ به‌گونه‌ای که عقاید انسان بر خلقیات او تأثیر گذاشته و خلقیات نیز بر اعمال و رفتار انسان تأثیرگذار است. ازاین‌رو می‌توان گفت عقاید و اخلاق کسی که می‌خواهد نمایندگی خیل عظیمی از مردم را برعهده بگیرد بسیار مهم است.

عقیده و اخلاق یک نماینده مسئله شخصی نیست

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، با توجه به اهمیت برگزاری انتخابات و حضور و مشارکت مردم در مهم‌ترین عرصه سیاسی اجتماعی کشور در سلسله مطالبی به بیان شاخص‌های یک نماینده مجلس با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و تأکیدات ایشان می‌پردازیم.

 در مطلب قبلی عنوان شد: مرزبندی شفاف و بدون ملاحظه با دشمن یکی از شاخص‌های نماینده اصلح است و مردم باید در انتخاب خود به این شاخص توجه کنند.

عقیده، اخلاق و عمل در انسان‌ها همواره در حال تأثیر و تأثر است؛ به‌گونه‌ای که عقاید انسان بر خلقیات او تأثیر گذاشته و خلقیات نیز بر اعمال و رفتار انسان تأثیرگذار است. ازاین‌رو می‌توان گفت عقاید و اخلاق کسی که می‌خواهد نمایندگی خیل عظیمی از مردم را برعهده بگیرد بسیار مهم است و نمی‌توان گفت عقیده مسئله‌ای شخصی است و در امور سیاسی قابل اعتنا نیست.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه می‌فرمایند: در نظام جمهوری اسلامی غیر از دانایی و کفایت سیاسی، کفایت اخلاقی و اعتقادی هم لازم است.

 ایشان در دیدار با اساتید و دانشجویان در ۲۶ آذرماه سال ۸۲ بیان کردند: افرادی نگویند که اخلاق و عقیده مسئلهٔ شخصی انسان‌ها است. بله، اخلاق و عقیده مسئلهٔ شخصی انسان‌ها است؛ اما نه برای مسئول. من اگر در جایگاه مسئولیت قرار گرفتم و اخلاق زشتی داشتم؛ فهم بدی از مسائل جامعه داشتم و معتقد بودم که باید جیب خودم را پُر کنم، نمی‌توانم به مردم بگویم این عقیده و اخلاق شخصی من است و اخلاق و عقیده ربطی به کسی ندارد!

 رهبر انقلاب بر این موضوع تأکید دارند و در تشریح این مسئله می‌فرمایند: برای یک مسئول عقیده و اخلاق مسئلهٔ شخصی نیست؛ مسئله‌ای اجتماعی و عمومی است؛ حاکم شدن بر سرنوشت مردم است. آن کسی که به مجلس می‌رود، یا به هر مسئولیت دیگری در نظام جمهوری اسلامی می‌رسد، اگر فاسد، بیگانه‌پرست و در خدمت منافع طبقات برخوردار جامعه بود، دیگر نمی‌تواند نقشی را که ملت و طبقات محروم می‌خواهند، ایفا کند. اگر آن شخص انسان معامله‌گر، رشوه و توصیه‌پذیر و مرعوبی بود؛ در مقابل تشرِ تبلیغات و سیاست‌های خارجی جا زد، دیگر نمی‌تواند مورد اعتماد مردم قرار گیرد و برود آن‌جا بنشیند و تکلیف ملک و ملت را معیّن کند.

 بنابراین یک مسئول و یک نماینده علاوه بر کفایت ذاتی و داناییِ ذاتی، به شجاعت اخلاقی، تقوای دینی و سیاسی و عقیدهٔ درست نیز احتیاج دارد و نمی‌توان به چنین موضوع مهمی بی‌توجه بود.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه