یادداشت| علیرضا زادبر

درخواست از نخبگان دلسوز

 برخی از دلسوزان منتظر موضع رهبری بودند و پس از ایشان موضع‌گیری کنند این در حالی است که باید از این مشارکت مردم آن هم پس از یک سال کمپین زن زندگی آزادی و فشار اقتصادی بر دوش مردم خوشحال بود، چون طلسم بزرگی شکسته شد.

درخواست از نخبگان دلسوز

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» علیرضا زادبر استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر در یادداشتی نوشت: امروز در روز درختکاری رهبر انقلاب از مشارکت مردم در فضای سنگین تحریمی و رسانه‌ای علیه انتخابات تشکر کردند.

 برخی از دلسوزان منتظر موضع رهبری بودند و پس از ایشان موضع‌گیری کنند. در مطلبی که دو روز پیش منتشر کردم تأکیدم همین بود باید از این مشارکت مردم آن هم پس از یک سال کمپین زن زندگی آزادی و فشار اقتصادی بر دوش مردم خوشحال بود، چون طلسم بزرگی شکسته شد.

 حدفاصل انتخابات مجلس در سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۲ با وجود این فضای زندگی پس از مهسا امینی فقط یک درصد مشارکت کاهش پیدا کرده است این در حالی است که از ۶۱ میلیون واجد شرایط حدود پنج میلیون ساکن خارج از کشور هستند.

 همه اینها درست، اما… این «اما» مهم است. بخش دوم آن ۲۰ درصدی است که به طور متوسط معمولاً در انتخابات شرکت داشتند و حالا دو نوبت است که در انتخابات مجلس مشارکت ندارند. اینجا دیگر جای ناراحتی و تأمل است.

 جای توجیه نیست. جای ندیدن نیست. نخبگان سیاسی، جامعه‌شناس، کسی که سیاست می‌فهمد باید «آینده‌نگر» باشد. باید نگرانی را هشدار دهد. باید گونه‌شناسی شود. کسانی که رأی ندادن دسته‌بندی طبقاتی شوند. هر طبقه مطالبه متفاوتی دارد. صرفاً مطالبه اقتصادی نیست. طبقه متوسط دچار فاصله فرهنگی و سبک زندگی شده است. چرا ارتباط نخبگان متعلق به جریان انقلاب با این طبقه قطع شده است؟ چگونه باید این رابطه و «ارتباط گفتمانی» باز تولید شود؟

 حوزه علمیه آسیب‌شناسی می‌کند؟ دانشگاه‌ها و رشته‌های علوم انسانی برای آن فکر می‌کنند؟
صدها پژوهشگاه و اندیشکده که از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند راه حلی دارند؟

 بحث بسیار است و اینجا بستر طرح همه آنها نیست. فقط از نخبگان دلسوز می‌خواهم لایه بالاتری را ببینند. هزینه این تحلیل‌ها و هشدارها را به سمت رهبری حواله ندهند. اینجا وظیفه شماست نه رهبر. ندیدن هنر نیست.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه