نماینده ولی‌فقیه در گیلان:

زمینه صادرات از گیلان در بازارهای سی‌آی‌اس افزایش یابد

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به جایگاه ویژه آذربایجان در توسعه مناسبات ایران با حوزه قفقاز و آسیای مرکزی گفت: زمینه حضور کالاهای ایرانی از جمله تولیدات گیلان در بازارهای حوزه خزر و سی‌آی‌اس افزایش یابد.

زمینه صادرات از گیلان در بازارهای سی‌آی‌اس افزایش یابد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» آیت‌الله رسول فلاحتی امروز در دیدار با سفیر کشورمان در باکو، بر لزوم تلاش‌های مجدانه سفرا برای توسعه مناسبات همه‌جانبه با مجموع کشورهای دوست و برادر به‌ویژه همسایگان ایران تأکید و اظهار کرد: توجه به سه اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی ایران اسلامی که از تأکیدات و منویات رهبر معظم انقلاب نیز به شمار می‌رود، باید در دستور کار مجموع دیپلمات‌ها، کارداران نظامی و رایزن‌های فرهنگی کشور قرار گیرد.

زمینه صادرات از گیلان در بازارهای سی‌آی‌اس افزایش یابد

وی در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه آذربایجان در توسعه مناسبات ایران با حوزه قفقاز و آسیای مرکزی افزود: ارتقای سطح مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با این کشورها از اولویت‌هایی است که باید بیش‌ازپیش مدنظر قرار گیرد و زمینه حضور کالاهای ایرانی از جمله تولیدات گیلان در بازارهای حوزه خزر و سی‌آی‌اس بیش‌ازپیش فراهم شود. دریاهای ما بهترین بستر برای رشد مبادلات تجاری و دریایی هستند و از سفیران ایران انتظار می‌رود که در این زمینه نیز تلاش‌های لازم را به‌عمل آورند و از آنجا که کالاهای ایرانی در اکثر شهرهای آسیای میانه طرفدار دارد، باید از این ظرفیت استفاده و بستر صادرات کالاهای ایرانی فراهم شود به طوری که در داخل مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به ضرورت تلاش برای تبدیل تهدیدات به ظرفیت تصریح کرد: آبراه‌ها از تنگه هرمز تا باب المندب و دریای سرخ و اقیانوس هند از اهمیت خاصی برخوردار هستند از طرفی حدود ۳۰ درصد تولیدات نفتی جهان و سالیانه بیش از ۱۲ هزار کشتی تجاری و نظامی از دریای سرخ عبور می‌کند که نشان از اهمیت و حساسیت این آبراه دارد.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به فعال بودن ایران در حوزه صادرات محصولات فنی مهندسی بیان کرد: سفیران جمهوری اسلامی باید سعی کنند حافظ منافع کشور و مردم آن منطقه باشند تا جایی که مردم احساس کنند، ایران پناهگاه است و در عین حال به حاکمیت آن کشور توجه داشته باشند.

کریدور شمال – جنوب تعاملات منطقه‌ای ایران و آذربایجان را افزایش می‌دهد

سید عباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار گزارشی از عمده‌ترین اقدامات در راستای تعمیق مناسبات سیاسی، تجاری و فرهنگی ایران و آذربایجان ارائه کرد و گفت: تلاش برای تعمیق مناسبات دوجانبه با رعایت احترام متقابل از الزاماتی است که در دستور کار قرار دارد و توسعه روابط سازنده ایران و آذربایجان در تمامی ابعاد مورد تأکید است.

این مقام مسئول به جایگاه ویژه گیلان در تکمیل زنجیره کریدور شمال – جنوب اشاره و خاطرنشان کرد: اتصال خط‌آهن رشت – آستارا از مهم‌ترین طرح‌هایی است که می‌تواند شبکه ریلی اروپای شمالی به شبه‌قاره هند را تکمیل نموده و در این راستا همگرایی و تعاملات منطقه‌ای ایران و آذربایجان را افزایش دهد.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه