یادداشت| سید محمدحسین جعفری

چرا بسیج دانشجویی؟!

در فرارسیدن سی و پنجمین سال تولد بسیج دانشجویی بیش از هر چیز مرور بندبند پیام تاریخی امام عظیم‌الشأن در تأسیس بسیج دانشجویی می‌تواند برای جریان دانشجویی راهگشا و هدایتگر باشد.

چرا بسیج دانشجویی؟!

به گزارش هشت‌دی سید محمدحسین جعفری نوشت: در این ایام و در فرارسیدن سی و پنجمین سال تولد بسیج دانشجویی بیش از هر چیز بازخوانی و مرور بندبند پیام تاریخی امام عظیم‌الشأن در تأسیس بسیج دانشجویی می‌تواند برای جریان دانشجویی راهگشا و هدایتگر باشد.

آنچه از پیام امام روح‌الله در نهمین سالگرد پایه‌گذاری بسیج در ۲ آذر ۱۳۶۷ می‌توان دریافت نمود، در چند محور قابل‌تحلیل است:

۱ – اول اینکه باتوجه‌به نحله‌های فکری و جریانات روشنفکری دهه ۶۰ که در بدنه حوزه و دانشگاه رسوخ یافته بودند، طبعاً رویکرد معمار کبیر انقلاب اسلامی در دوران پساجنگ ورود دشمن به جنگ آینده و میدان جنگ فکری و فرهنگی بود و امر شبکه‌سازی در حوزه دانشجویی و دانشگاهی می‌توانست در تقابل با جریان نفوذ بسیار مؤثر باشد.

۲ – دوم در طلیعه پیام، نسبت دو وجه اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی مورد تأکید جدی قرار گرفته است. لایه‌های انحراف در فضای حوزه و دانشگاه آن‌قدر بود که بازتعریف بسیاری از مفاهیم مبنایی انقلاب را نیز با انحرافاتی همراه نموده بود. حذف فیزیکی تئوریسین‌های انقلاب و تسلط نسبی جریان سکولار در بدنه اساتید دانشگاهی از یک سو و نگاه حداقلی به اسلام و در مغالطه با اندیشه‌های غربی از سوی دیگر در بمباران فکری میدان دانشگاه موجبات آرایش جدیدی را در فضای فرهنگی سیاسی کشور رقم می‌زد.

۳ – نکته سوم ناظر بر عنصر هویت‌بخشی به جریان دانشجویی و انقلابی دانشگاه بود. تعابیری چون پیش‌گامان رهایی در فرازهای پایانی پیام و نهیب جدی به مسئولان نظام در عدم غفلت از جریان دانشجویی موید این مطلب است که جریان دانشجویی چون دیدبان و خط مقدم مبارزه در جنگ نرم اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد نظام اسلامی را با مخاطرات جدی مواجه خواهد نمود.

در ادبیات سیاسی رهبری انقلاب نیز ناظر بر مسیر آینده کشور جدیت در فعالیت تشکلی پر واضح هست. در بازخوانی بیانات معظم له در دیدار با اعضای بسیج دانشجویی ورود محکم در عرصه‌های مختلف پیشرفت کشور و کاربرد کلیدواژه پیچ‌ومهره شدن برای پیشرانی در پیچ‌وخم تشکیلات عظیم فعالیت کشور مورد تأکید است. یعنی هر عضو و هر رده در پایین‌ترین سطح کار خود و تلاش خود را مهم و در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی مؤثر و راهگشا بداند.

رسیدن به قله، پیام پیروزی و نویدبخش آینده‌ای روشن و مسیری جدید در تحقق آرمان‌های انقلاب و اتصال به انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) خواهد بود، ان‌شاءالله.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه