در ویژه برنامه «جشن انقلاب» مطرح شد:

ریشه انگلیسی و آمریکایی جریان تحریف تاریخ انقلاب در گیلان 

مبارز انقلابی با اشاره به فعالیت‌های دوران پیروزی انقلاب، گفت: این فعالیت‌ها نه فقط در رشت بلکه در کل استان به صورت یکپارچه انجام می‌شد و همواره گیلان در این مسیر پیشرو بوده لذا ریشه شبهات جریان تحریف تاریخ انقلاب گیلان انگلیسی و آمریکایی است.

ریشه انگلیسی و آمریکایی جریان تحریف تاریخ انقلاب در گیلان 

به گزارش هشت‌دی ویژه برنامه «جشن انقلاب» شامگاه جمعه ۲۱ بهمن با اجرای سجاد ستوده و با حضور سردار حسین میر‌صالحی و احمد عسگری در حرم حضرت خواهر‌ امام رشت (س) برگزار شد.

 

 

در این نشست احمد عسگری مبارز انقلابی گیلان در پاسخ به سوال مجری مبنی بر شبهه‌ای که در بین جوانان در خصوص اینکه در ۲۳ و ۲۴ بهمن در گیلان انقلاب شده و در ۲۲ بهمن خبری از جریان انقلاب نبوده، اظهار کرد: این شبهات همواره در طول تاریخ برای تحریف اذهان عمومی وجود داشته است، همانطور که شاهد بودیم پس از نهضت میرزای بزرگ، عده‌ای سعی کردند نهضت او را یک جریان انگلیسی نشان دهند و به فرهنگ گیلان تاختند و شاهد اقداماتی از سوی پهلوی در گیلان بودیم.

وی به ورود امام به استان گیلان در سال ۱۳۳۸ در رابطه با ارجاع فرهنگ اصلی گیلان اشاره کرد و گفت: در آن زمان، علمای بزرگی همچون آیت‌الله بحرالعلوم، ضیابری، قربانی، صادقی، اخوان در گیلان وجود داشت که به نقل از آیت‌الله احسانبخش، حضرت امام حتی برای بررسی نهضت میرزا به مناطقی از جمله ماسوله نزد افراد بومی مطلع رفتند.

حسین میرصالحی از مبارزان انقلابی گیلان نیز در ادامه با توجه به دوران تاریخ انقلاب در گیلان، بیان کرد: در آن زمان تظاهرات زیادی از سوی مردم رشت صورت می‌گرفت که حتی در مواردی شاهد ورود نیروهای ویژه بودیم؛ بنده در اوج دوران جوانی و زمانی که ۱۸ ساله بودم که منزل ما در آن زمان رو‌به‌روی مزار‌شهدا بود که شاهد حضور حداکثری مردم برای تشییع شهدا بودیم، با توجه به اینکه استان گیلان دارای ۶۳ شهید دوران انقلاب است حال این سوال مطرح است که آیا این تعداد شهدا پس از ۲۲ بهمن شهید شده‌اند در حالی که بیشتر خاطرات انقلابیون به قبل از تاریخ ۲۲ بهمن برمی‌گردد.

در ادامه سجاد ستوده، مجری برنامه به تبلیغات گسترده‌ ضد انقلاب که در رابطه با غیرانقلابی‌بودن استان گیلان می‌شود اشاره کرد و با توجه به تعدد ۶۳ شهید انقلاب استان گیلان و کم‌کاری نهاد‌های ذی‌ربط و تظاهرات ۲۲ آبان ۵۷ در لاهیجان و راهپیمایی یکصدهزارنفری ۱۱ مهر در رشت با توجه بارندگی شدید و کنش انقلابی با پیگیری مردم را مورد توجه دانست.

عسکری، مبارز انقلابی گیلان در پاسخ به سؤال مجری در رابطه با چگونگی ارتباط با آیت‌الله‌احسانبخش‌ و فعالیت‌های ایشان، تصریح کرد: بنده در دوران انقلاب حدوداً ۳۰ ساله بودم، وقتی حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۳۸ آیت‌الله‌احسانبخش را منصوب کردند چند توصیه در قضیه تحریف میرزا، فعالیت مساجد با محوریت جوانان و مسائل فرهنگی داشتند، بنده از سال ۱۳۴۸ با ایشان آشنا شدم که این آشنایی‌ توسط شهید ربانی املشی رقم‌خورد که از طریق عموی بنده آیت‌الله عسکری که از رفقای قدیمی آیت‌الله احسانبخش بودند این ارتباط وجود داشت، مسئله بعدی مدنظر امام در بحث فرهنگی و جذب جوانان برای میدان‌داری انقلاب بود که در این راستا شاهد جریاناتی چون جبهه ملی، جنبش مبارزین، فدائیان اسلام، گروه مؤتلفه و … بودیم.

تظاهرات گسترده‌ رشتی‌ها در شب ۱۹ ماه مبارک رمضان سال ۵۷

این مبارز انقلابی به بیان خاطره‌ای از آن دوران پرداخت و گفت: در شب ۱۹ ماه مبارک رمضان سال ۵۷ تظاهرات گسترده‌ای شکل گرفت که مردم از مساجد به سمت خیابان‌ها آمدند در حالی که میدان صیقلان، زرجوب، شهرداری و چهارراه میکائیل از جمعیت کثیری مالامال بود و هیچ کاری از دست ساواکی‌ها برنمی آمد.

ریشه انگلیسی و آمریکایی جریان تحریف تاریخ انقلاب در گیلان

وی با اشاره به فعالیت‌های انقلابی گسترده در استان گیلان ادامه داد: این فعالیت‌ها نه فقط در رشت بلکه در کل استان به صورت یکپارچه برقرار بود و همیشه گیلان در این مسیر پیشرو بوده لذا ریشه این جریانات تحریفی، انگلیسی و آمریکایی است.

در ادامه میرصالحی راوی تاریخ انقلاب به خاطره‌ای از دوران انقلاب اشاره کرد و گفت: کسانی که در تظاهرات شرکت می‌کردند متشکل از تمام اقشار و سنین بودند و اکثر جمعیت را جوانان تشکیل می‌دادند و در تظاهرات شب ۲۱ بهمن با وجود نیروهای نظامی در در دو طرف خیابان، کوچک‌ترین مقابله‌ای با مردم صورت نگرفت و از تمام گل‌فروشی‌ها به مردم گل اهدا شد که در لوله اسلحه‌ها گل قرار دادند با شعار معروف‌ «ما به شما گل میدیم، شما به ما گلوله» اما در آن شب نیروهای نظامی نشان دادند که تمایلی به تیراندازی ندارند.

اکثر جریانات‌ فرهنگی گیلان در دوران انقلاب با همت جوانان رقم خورد

در ادامه حسین عسگری راوی انقلاب در پاسخ به سوال مطرح‌شده در‌خصوص مراکز تجمع و سازماندهی نیروهای‌انقلابی و مساجد فعال گیلان، گفت: در مسجد کهنه در محله خواهر امام رشت برنامه‌ریزی‌ها و تظاهرات شکل می‌گرفت؛ این جلسات در شب‌ و با صحبت‌های آیت‌الله احسانبخش با حضور جوان‌ها همراه بود، مساجدی مثل کاسه‌فروشان رشت از سال ۵۷ به عنوان مرکزیت اصلی محوریت یافت و پس از حضور مرحوم حجت‌الاسلام کافی به رشت، مهدیه نیز به جمع این مراکز اضافه شد؛ لذا اکثر جریانات‌فرهنگی درگیلان و با همت جوانان، رقم خورد.

وی با اشاره به سه هیئت خواهر امام، کردمحله و استادسرا به عنوان بزرگترین هیئات رشت، اظهار کرد: اقدامات گسترده‌ای در استان گیلان توسط همین مساجد رقم خورد.

عسگری ادامه داد: نشست‌های بسیاری به صورت سازماندهی شده در سال ۵۷، در منزل آیت‌الله‌احسانبخش در باب مسائل مختلف برگزار شد.

دستگیری آیت‌الله بحر‌العلوم پس از سخنرانی در مسجد کاسه‌فروشان رشت

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر فعالیت‌ علمای گیلانی در برهه انقلاب، تصریح کرد: در پس از دستگیری امام به اتفاق پدرم در مسجد کاسه‌فروشان رشت حضور داشتم که جمعیت زیادی آمده بودند و آیت‌الله بحر‌العلوم عمامه از سر برداشت و یک سخنرانی طوفانی ایراد کرد که پس از سخنرانی دستگیر شدند و مدت زیادی در زندان به سر بردند، علما به معنای واقعی مبارز و همگام با انقلاب بودند.

این مبارز انقلابی گفت: آیت الله احدی در مسجد چهاربرادران حضور داشت که فرزندش نیز یک ماه یا ۴۵ روز قبل از پیروزی انقلاب توسط ساواک به شهادت رسید، آیت‌الله‌خورگامی در مسجد سرخبنده، آیت‌الله صادقی در مسجد حاج‌مجتهد، فرزند آیت‌الله حجتی که در سال ۱۳۳۷ به شهادت رسید از مبارزان سر‌سخت انقلاب بود و در لاهیجان آیت‌الله شمس، آیت‌الله قربانی، آیت‌الله امینیان که در مقطعی امام جمعه رشت بودند فعالیت داشتند و در زمان ایشان کارهای بزرگی از جمله پاک‌سازی استان از احزاب صورت گرفت.

در ادامه این نشست میرصالحی راوی انقلاب با اشاره به مساجد فعال دوران انقلاب گفت: مسجد کاسه فروشان به عنوان محور مرکزی فعالیت می کرد اما مساجد دیگر مثل بادی‌الله، شالکوه، حاج‌صمدخان، امین‌الضرب، زرجوب در محلات مختلف محل تجمع جوانان و روحانیت بود لذا تمام ما فرزندان عاشورا هستیم و از همین مساجد به حرکت‌های انقلابی پیوستیم لذا اکثر مساجد به نوعی مرکزیت داشته و هدایتگر بوده‌اند.

وی به خاطره تظاهرات شب ۲۱ بهمن ۵۷ اشاره کرد و گفت: در طی این تظاهرات، یک نیروی سازماندهی‌شده در خفا به دنبال هدایت صحنه با آمادگی کامل و به دنبال فرصت مناسب بودند، در شب ۲۱ بهمن با حضور مردم یک راننده تریلر از بچه های محله شیخ آباد رشت به در ساواک هجوم برد که همزمان مردم یورش بردند و تیراندازی شروع شد و عده‌ای شهید شدند که در بازتاب رسانه‌ای به قتل عام گسترده و وحشی‌گری مردم گیلان و تطهیر ساواک اشاره شد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه