به مناسبت ۲۵ دی‌ماه روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی؛

تاریخ‌نگاری؛ پل ارتباطی بین نسل گذشته و آینده

تاریخ‌نگاری از آن جهت اهمیت دارد که پل ارتباطی بین نسل گذشته و نسل آینده است و اگر در این بین تاریخ و وقایع آن به درستی روایت نشود؛ ممکن است منجر به انحراف جامعه شود.

تاریخ‌نگاری؛ پل ارتباطی بین نسل گذشته و آینده

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، ۲۵ دی‌ماه در تقویم رسمی کشور به نام روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نامگذاری شده است که مقارن با انتشار نامه تاریخی امام خمینی (ره) در سال ۶۷ برای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی است.

 سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از اعضای مجمع هماهنگی مراکز تاریخ‌پژوهی و بانک‌های اسنادی ایران طی مکاتبه‌ای در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار نامگذاری روز ۲۵ دی‌ماه به عنوان روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در تقویم رسمی کشور شدند.

 این پیشنهاد پس از بررسی در جلسه ۷۷۱ شورای فرهنگ عمومی کشور، برای درج ۲۵ دی‌ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی به تصویب رسید و شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست سید ابراهیم رئیسی در جلسه‌ای که ۲۶ مهرماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد، این پیشنهاد را به تصویب رساند.

 در همین رابطه گفتگویی را ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 عمران علیزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با اشاره به ماهیت تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی، اظهار کرد: تاریخ‌نگاری عبارت است از بیان واقعیت‌هایی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته است؛ زیرا برخی افراد که در نهادهای مختلف در مجامع بین‌المللی حضور دارند سعی در تحریف تاریخ در راستای منافع کشورهای قدرتمند را دارند.

 وی به تاریخ‌نگاری به عنوان یک پل ارتباطی بین نسل گذشته و آینده اشاره کرد و گفت: در صورت حفظ این واقعیت‌ها است که آیندگان می‌توانند نسبت به شرایط کشور قبل از وقوع انقلاب، دلایل شکل‌گیری انقلاب و اینکه چرا روحیه انقلابی مانند اوایل انقلاب آن طور که باید و شاید در برخی افراد وجود ندارد؛ پی ببرد.

دروغی بزرگ در تاریخ دفاع مقدس

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت تصریح کرد: در نشر کتاب‌های متنوع با دیدگاه‌های متفاوت در صورت حفظ اصل موضوع، هیچ ایرادی وارد نیست؛ اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که این دیدگاه‌های متفاوت سبب تحریف تاریخ می‌شود و واقعیت وارونه خواهد شد به عنوان مثال این مسئله که پس از سوم خرداد سال ۶۱ و آزادسازی خرمشهر، تمام کشورهای عربی خلیج فارس حاضر به پرداخت تمام خسارات جنگ و صلح بودند واقعیت ندارد و دروغی بزرگ است؛ چون در آن برهه از تاریخ هیچگاه چنین پیشنهادی به ایران نشده است و از طرفی نظام جمهوری اسلامی معتقد است که متجاوز باید مورد بازخواست و تنبیه قرار بگیرد.

ضرر اِعمال سلیقه‌های شخصی در روایتگری تاریخ

 علیزاده با اشاره به پیامدهای تحریف تاریخ، بیان کرد: اِعمال سلیقه‌های شخصی در روایتگری تاریخ، سبب سردرگمی نسل آینده خواهد شد و در واقع این نسل نخواهد دانست حق با کدام طرف بوده است.

 این استاد دانشگاه به علل وقوع انقلاب در جوامع اشاره و عنوان کرد: نه‌تنها در ایران بلکه در تمام کشورهایی که انقلاب در آن رخ داده به این دلیل است که در آن جامعه نارضایتی به نقطه‌ای رسیده است که امکان اصلاح وجود نداشته است؛ لذا دروغی بزرگ است اگر بگوییم قبل از انقلاب رضایت کامل از رژیم توسط مردم وجود داشته و پس از آن بلافاصله انقلابی رخ داده است؛ بلکه واقعیت این است که ملت ایران قبل از انقلاب رژیم را در مسائلی همچون حوزه فرهنگی قابل اصلاح نمی‌دید و انقلاب اتفاق افتاد و جالب است بدانید که بین تمام ایدئولوژی‌های ضد شاه، ایدئولوژی اسلامی موفق شد؛ زیرا این ایدئولوژی، رهبری داشت که توده مردم دوستارش بودند.

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت، ادامه داد: برای جذایت تاریخ برای نسل جدید، در وهله اول نباید به دنبال غالب‌نمودن نظرات شخصی خودمان باشیم و سپس باید سؤالاتی را در ذهن مخاطب ایجاد کنیم که آنان را ترغیب به مطالعه تاریخ کند خصوصاً در فضاهایی مانند سازمان اسناد که یک منبع غنی از کتب و اسناد تاریخی است.

 علیزاده بر اهمیت مطالعه تاریخ طبق اسناد موجود تأکید کرد و گفت: کسانی که نسبت به واقعیت روابط ایران و آمریکا قبل از انقلاب و تسخیر لانه جاسوسی می‌خواهند بیشتر بدانند می‌توانند آن را در بین اسناد لانه جاسوسی جستجو کنند؛ لذا پیشنهاد می‌شود این افراد به جای استفاده از نظرات دیگران سری به این اسناد بزنند که هم اصل و هم ترجمه آن موجود است به علاوه در صورت مطالعه این اسناد به نگاه آمریکا در خصوص ایران پی می‌بریم و اینکه هیچ‌گونه امکان روابط دیپلماتیک دوسویه وجود نداشته است.

 در صورت عدم آگاهی از تاریخ، آینده هم گم می‌شود

 وی افزود: امروزه به علت گرایش نسل جوان به فضای مجازی، تولید محتوا در این فضا، ارزشمندتر از فضای حقیقی است که این محتوا هم مخاطب و هم جاذبه بیشتری داشته باشد.

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت در پایان خاطرنشان کرد: خواندن تاریخ همیشه جاذبه داشته است؛ زیرا یک فرد در صورت عدم آگاهی از پیشینه خویش، آینده را نیز گم خواهد کرد؛ ولی اگر این تاریخ از منابع صحیحی روایت نشود مجدد منجر به همان سردرگمی خواهد شد.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه