مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

ایده‌ها و طرح‌های فاخر در راستای ترویج فرهنگ پوشاک ایرانی اسلامی حمایت می‌شوند

مدیر‌‌کل اداره فرهنگ و ارشاد استان گیلان با اشاره به مسئله اعتبارزدایی حجاب در رسانه و آثار تولیدی بیان کرد: اعطای نقش‌های محقرانه به زنان محجبه در فیلم‌ها و تخریب چهره واقعی یک زن عفیف را در آثار شاهد هستیم.

ایده‌ها و طرح‌های فاخر در راستای ترویج فرهنگ پوشاک ایرانی اسلامی حمایت می‌شوند

به گزارش هشت‌دی نشست بانوان مطالبه‌گر گیلان در حوزه عفاف و حجاب با مدیر‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار شد.

«رقیه قربانپور» مسئول مجمع بانوان مطالبه‌گر گیلان در ابتدا به ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ قانون مبنی بر رصد تخلفات اداری و عدم اجرای اقدامات لازم در‌خصوص مسئله عفاف و حجاب اشاره کرد.

چرخه فرهنگ‌سازی باید در جامعه ریشه‌ای ایجاد شود

«منّانه محمودی» فعال حوزه زنان و خانواده با اشاره به جایگاه زن در اسلام و غرب و تبیین نگاه رهبر معظم انقلاب نسبت به زن، با طرح این سؤال که آیا نظارتی بر حوزه تولیدکنندگان پوشاک وجود دارد؟، اظهار کرد: چه راهکار‌هایی برای حمایت از تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اسلامی پیش‌بینی شده است؟ در حالی که به جای تذکر‌ لسانی و چهره به چهره با افراد هنجار‌شکن، این چرخه فرهنگ‌سازی باید به صورت ریشه‌ای در جامعه ایجاد شود.

ضرورت حمایت‌های لازم از تولید‌کنندگان پوشاک ایرانی اسلامی، تقویت کیفی‌سازی نمایشگاه‌های عفاف و حجاب، عدم ایجاد بسترهای تبیینی در بین جوانان، عدم نظارت بر محصولات فرهنگی مانند کتب و لوازم‌تحریر ضد فرهنگ ایرانی اسلامی و… از دیگر شاخص‌هایی بود که در این نشست توسط بانوان مطالبه گر مطرح شد.

«رضا ثقتی» مدیر‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت نگاه ریشه‌ای به بحث حجاب، اظهار کرد: اتفاقاتی که هم‌اکنون در جامعه شاهد آن هستیم و خانواده‌های ایرانی نسبت به آن دغدغه دارند، یک‌باره به وجود نیامده بلکه از مدت‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده است و مرحله به مرحله پیش‌روی کردند.

چالش اعتبارزدایی از حجاب در آثار سینمایی در ادوار گذشته

وی به مسئله اعتبارزدایی حجاب در رسانه و آثار تولیدی اشاره کرد و گفت: اعطای نقش‌های محقّرانه به زنان محجبه در فیلم‌ها و تخریب چهره واقعی یک زن عفیف در برخی فیلم‌ها دیده می‌شود که شاهد سیاه‌نمایی در قالب نمایش اسارت زن در حجاب هستیم اما جبهه انقلاب در حوزه رسانه در راستای ترویج فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی، چقدر پیش‌روی داشته‌ایم؟

مدیر‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر اینکه مسئله عفاف و حجاب در اولویت دولت‌های گذشته نبود و شاهد شکل‌گیری جریان نفوذ در نهاد‌های دولتی بودیم، بیان کرد: حداقل اقدامی که باید نسبت به تهاجم فرهنگی شکل می‌گرفت، مهندسی معکوس بود که در برخی موارد شاهد اثر‌گذاری آن در سطح جامعه بودیم.

بخشی از مشکلات ناشی از مدیریت جزیره‌ای در دستگاه‌های فرهنگی است

ثقتی با بیان اینکه بسط و گسترش زیست عفیفانه در حوزه بودجه، اختیارات و امکانات دولت مستقر وجود دارد، ادامه داد: دولت سیزدهم با تمام توان به دنبال انجام کارهای بزرگ و بنیادی در این حوزه است اما بخشی از مشکلات ما به مدیریت جزیره‌ای بر‌می‌گردد که با وجود ۲۷ دستگاه متولی موجود در استان و تشکیل جلسات متعدد و تعیین تکلیف برخی دستگاه‌ها، هنوز فاقد توانایی اقدامات مبتکرانه و ظریف فرهنگی هستند.

وی بیان کرد: تولید‌محتوا باید هنرمندانه و ظریف باشد لذا امکانات لازم در اختیار هست اما چالش اصلی ما در کنار اختیارات و تکالیف قانونی زیاد، ضعف لجستیک‌ و نیروی انسانی هوشمند در این ‌حوزه است.

ضرورت تعامل با اقشار مختلف در عرصه‌های فرهنگی

مدیر‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به لزوم پیوند و تعامل دستگاه‌های دولتی با مجامع مردمی گفت: این تعامل باید با اقشار مختلف شکل بگیرد زیرا جریان مردمی دارای برکاتی است که به دنبال ایجاد این پیوند هستیم که اگر این مهم رقم بخورد، بودجه و اعتبارات تماماً در اختیار این کار قرار خواهد گرفت.

وی به مظلومیت فرهنگی حاکم ‌بر استان اشاره کرد و یادآور شد: با وجود ۲۷ سازمان بودجه بگیر فرهنگی، فقط سازمان فرهنگ و ارشاد باید نسبت به مطالبات پاسخگو باشد این در حالی است که این نهاد‌ها نه‌ تنها پاسخگو نیستند بلکه خودشان مطالبه‌گری می‌کنند که این مسئله، عادلانه نیست و این عدم پاسخگویی، همگان را در روند این اقدام دچار مشکل می‌کند.

ثقتی با اشاره به اهمیت حمایت از پوشاک ایرانی و اسلامی به قیمت بالای برخی از این اقلام اشاره کرد و گفت: یک پدر کارمند باید در راستای تأمین پوشش خانواده سه برابر هزینه کند در حالی که بعضاً ممکن است به تهیه یک لباس ساده که فاقد پوشش مناسب و قیمت پایین‌تری است، بسنده کند.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تشکیل کار‌گروه حجاب در این سازمان، افزود: شاهد عدم هم‌افزایی لازم بین نهاد‌های فرهنگی هستیم، باید به این باور برسیم که در جامعه اسلامی، پوشش مشخص است لذا بر این اساس باید طرح و ایده‌سازی شکل بگیرد، مثلاً در طراحی لباس‌هایی با پوشش اسلامی باید زیبایی‌های بصری نیز مد‌نظر قرار بگیرد تا رغبت لازم برای تقاضا ایجاد شود.

وی به استقبال صنف پوشاک نسبت به تولید پوشش ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: در این راستا شاهد تولید کم و عدم سرمایه‌گذاری هستیم که باید اعتمادسازی صورت بگیرد که در صورت شکل‌گیری این زنجیره اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

ثقتی در پایان خاطر‌نشان کرد: از تمام ایده‌ها و طرح‌های مناسب در راستای ترویج فرهنگ پوشاک ایرانی اسلامی حمایت خواهیم کرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه