چرا تاریخ جز اولویت های آموزشی نیست؟

کاپیتولاسیون؛ سند بردگی ملت ایران در دوران پهلوی/ نسل جدید بی خبر از تاریخ

آبان ماه سال ۱۳۴۳ امام خمینی(ره) در نطقی تاریخی علیه لایحه کاپیتولاسیون سخنرانی کرد و آن را سند بردگی ملت ایران دانستند،لایحه ای که در دوران نخست وزیری “حسنعلی منصور” به مجلس برده شد و بر اساس آن به مستشاران آمریکایی نسبت به ارتکاب جرم در ایران مصونیت می داد.

کاپیتولاسیون؛ سند بردگی ملت ایران در دوران پهلوی/ نسل جدید بی خبر از تاریخ

به گزارش هشت دی، در دوران نخست‌وزیری «حسنعلی منصور» قانونی به مجلس شورای ملی برده شد که قرار بود براساس آن مستشاران آمریکا که در ایران خدمت می‌کردند از مزایای کنوانسیون وین برخوردار شوند. کنوانسیون وین که در ۱۹۶۱ میلادی در شهر وین به‌تصویب رسید و امروزه مورد توافق تقریباً تمامی کشورهای جهان است برای سفیران و مأموران کنسولی کشورهای خارجی مصونیت‌هایی را قائل می‌شود اما براساس لایحه‌ای که منصور آن را به مجلس سنا برد قرار بود این مصونیت‌ها این بار به تمام مستشاران آمریکایی که در ایران کار می‌کردند داده می‌شد.

۴ آبان ۱۳۴۳ امام خمینی(ره) در نطقی تاریخی علیه لایحه کاپیتولاسیون سخنرانی کرده آن را سند بردگی ملت ایران دانستند.

“من نمی‌دانم دستگاه جبار از قرآن کریم چه بدی دیده است، از پناه به اسلام و قرآن چه ضرری برده است که این‌قدر پافشاری برای محو اسم آن می‌‌کند. اگر پناه به قرآن و اسلام بیاورید، اجنبی به خود اجازه نمی‌دهد که از شما سند بردگی بگیرد؛ اجازه نمی‌دهد که مفاخر ملی و اسلامی شما پایمال شود. جدابودن ملت از هیأت حاکمه، برخوردار نبودن آنها از پشتیبانی ملت، این مصیبت‌ها را پیش می‌آورد. اکنون من اعلام می‌کنم که این رأی ننگین مجلسین مخالف اسلام و قرآن است، و قانونیت ندارد…”، اینها بخشی از سخنان امام خمینی(ره) در جمع اقشار مردم و روحانیون در قم به‌تاریخ ۴ آبان ماه سال ۴۳ است که در آن از لایحه‌ای صحبت شد که مخالفت با آن تبعیدی ۱۴ساله را برای ایشان در پی داشت، لایحه‌ای که بعدها به کاپیتولاسیون معروف شد.

“عمران علیزاده” استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار هشت دی با تشریح لایحه کاپیتولاسیون، اظهار کرد: این طرح جز احکام استعماری غرب در کشورهای مختلف بود که به تعریف انسان متفاوت پرداختند و این نگاه فقط مختص به دوره خاصی نیست پس از گذشت قرن ها از استعمارگری غرب هنوز “جوزپ بورل” مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، دنیا را به دو دسته باغ و جنگل تقسیم می کند.

وی در تشریح این لایحه، گفت: بر اساس این طرح در صورت ارتکاب جرم توسط اتباع باید فرد را به کشور خودش برای پیگیری قضایی ارجاع می دادند.

علیزاده به دیدگاه گسترده رهبر کبیر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) فارغ از مسائل داخلی کشور یک نگاه وسیع منطقه ای به جهان داشتند که آمریکای جهان خوار را از سردمداران استبداد و استعمار جهانی تلقی می کردند و در راستای قیام علیه پهلوی به مقابله با کاپیتولاسیون پرداختند.

وی با اشاره به مسئله اعتماد به غرب در بین برخی افراد با وجود تمام واقعیت های جهان غرب اظهار کرد: گذشت زمان یکی از عواملی است که منجر شد نسل جدید به این باور برسد که این مسائل مربوط به گذشته است و واقعیت ندارد اما با استناد به تحلیل آقای بورل، آمریکا همان آمریکا است.

برخی در جایگاه مسئولیت به ظاهر نظام اسلامی را قبول دارند اما در شرایط حساس منافع غرب را ترجیح می دهند

این کارشناس سیاسی ادامه داد: متاسفانه جریانی مسئله توسعه کشور را وابسته به غرب تلقی می کند و تلاش می کند افکار عمومی غرب را با همه شرایطش حتی بر منافع ملی اولویت دهد، این افراد زمانی در مجلس پهلوی دوم به عنوان کارگزاران رژیم پهلوی دارای قدرت اجرایی و قضایی بودند و امروز در پوشش افرادی هستند که به ظاهر نظام انقلاب اسلامی و قانون اساسی را پذیرفته اند ولی در جایگاه مسئولیت و در عمل به همان مسیر کاملا پایبند هستند و در شرایط حساس، منافع غربی را بر منافع ملی ترجیح می دهند که متاسفانه در برجام
شاهد آن بودیم.

نسل جدید بی خبر از تاریخ ایران

این استاد دانشگاه با اشاره به بی اطلاعی نسل جدید از تاریخ این سرزمین خاطرنشان کرد: اولویت های آموزشی کاملا تغییر پیدا کرده و تاریخ کشور دیگر جزء اولویت های آموزشی محسوب نمی شود.

وی ادامه داد: در مدارس و برخی دانشگاه ها تاریخ به صورت کلیشه ای است نه بر پایه آموزشی، تمایل نخبگان رشته علوم انسانی به رشته تاریخ پایین است و دانشجویان به دنبال رشته های به صرفه از لحاظ اقتصادی هستند.

علیزاده با بیان اینکه درس تاریخ و انقلاب اسلامی در مدارس و دانشگاه ها جدی گرفته نمی شود، بیان کرد: چقدر به واقعیت ها بر مبنای مسائل فارغ از نقل خاطرات پرداخته می شود، نسل جدید اولویت ها را از فضای مجازی برداشت می کند. عموم این اطلاعات تاریخی کشور در فضای مجازی در طول زندگی کاربردی نیست در صورتی که این مسائل می تواند حیات خودش و کشورش را در آینده بسازد که متاسفانه در آموزش دادن و آموزش دیدن آن غفلت می شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه