امام‌جمعه ماسال در گفتگو با هشت‌دی:

کاپیتولاسیون استعمار کشور به نفع اجنبی بود

امام‌جمعه ماسال با بیان اینکه کاپیتولاسیون استعمار کشور به نفع اجنبی بود، گفت: بر اساس این طرح اگر یک سرباز آمریکایی شاه مملکت را می‌کشت دستگاه قضایی حق مؤاخذه و محاکمه آن را نداشت و برعکس اگر یک سگ آمریکایی کشته می‌شد آن کشور حق هرگونه مجازاتی را در قبال آن داشت.

کاپیتولاسیون استعمار کشور به نفع اجنبی بود

به گزارش هشت‌دی کاپیتولاسیون از نظر حقوقی، قراردادی است که به‌موجب آن، اتباع یک کشور در قلمرو دولتی دیگر مشمول قوانین قضایی کشور خود باشند.

در رژیم پهلوی لایحه کاپیتولاسیون یعنی مصونیت مستشاران آمریکایی از پیگرد قضایی در ایران، در ۲۱ مهر سال ۱۳۴۳ به تصویب رسید.

امام‌خمینی ضمن ابراز ناراحتی شدید و تأثرات قلبی، در سخنانی در تاریخ چهارم آبان‌ماه سال ۱۳۴۳ تصویب این لایحه را مصیبتی بزرگ برای اسلام و مسلمانان دانست و اعلام عزای عمومی کرد.

حجت‌الاسلام سید هادی موسوی در گفتگو با هشت‌دی با اشاره به چهارم آبان‌ماه سال ۱۳۴۳، سالروز اعتراض و افشاگری امام خمینی (ره) علیه پذیرش کاپیتولاسیون با اشاره به ابعاد این طرح در ایران، اظهار کرد: کاپیتولاسیون یا مصونیت قضایی نوعی استعمار و باج‌خواهی کشورهای استکباری است که رهبر کبیر انقلاب در آبان سال ۱۳۴۳ طی یک سخنرانی طوفانی بر علیه آن قیام کردند.

وی به یکی از جملات امام خمینی (ره) در آن سخنرانی تاریخی مبنی بر اینکه «از اسلام و قرآن چه ضرری دیده‌اید که به دنبال اجنبی و محو اسلام و قرآن هستید» اشاره کرد و گفت: بر طبق این معاهده در آن زمان، علاوه بر همکاری اقتصادی، امتیازاتی نیز به دولت وقت مشروط بر تأمین خواسته‌های آنان داده می‌شد.

امام جمعه ماسال افزود: بر اساس این طرح اگر یک سرباز آمریکایی شاه مملکت را می‌کشت دستگاه قضایی حق مؤاخذه و محاکمه آن را نداشت و برعکس اگر یک سگ آمریکایی کشته می‌شد آن کشور حق هرگونه مجازاتی را در قبال آن داشت.

حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: در واقع این طرح یعنی استعمار کشور برای به یغما‌بردن سرمایه‌های آن که بعد از سخنرانی طوفانی امام خمینی (ره)، ایشان به تبعید ۱۴ساله به ترکیه، عراق و فرانسه محکوم شدند.

امام جمعه ماسال در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان، اتکا و توکل بر خدا داشته باشد و در راستای رضای الهی قدم بردارد طبق وعده خداوند، نصرت الهی به او عطا خواهد شد؛ لذا امام این روحیه مجاهدت و اقتدار را از آموزه‌های قرآنی و دینی و توکل بر قدرت الهی یافتند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه