امام جمعه آستارا در گفتگو با هشت‌دی:

کاپیتولاسیون به‌نوعی مسلط کردن غیر‌مسلمانان بر مسلمانان در داخل کشور اسلامی است

امام جمعه آستارا با بیان اینکه تصویب لایحه کاپیتولاسیون در رژیم پهلوی به‌نوعی مسلط کردن غیر‌مسلمانان بر مسلمانان و اجازه انجام اموری خلاف شرع قانون اسلام در داخل کشور اسلامی است، گفت: وقتی نظام حاکم بر جامعه، نظام وابسته و غیر‌دینی باشد، نتیجه‌ای بهتر از این هم حاصل نخواهد شد.

کاپیتولاسیون به‌نوعی مسلط کردن غیر‌مسلمانان بر مسلمانان در داخل کشور اسلامی است

حجت‌الاسلام باقری در گفتگو با هشت‌دی، با اشاره به قیام پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ اظهار کرد: قیام خونین ۱۵ خرداد که در پی دستگیری امام خمینی‌(ره) توسط عوامل رژیم طاغوتی پهلوی صورت گرفت، در حقیقت جرقه اولیه نهضت‌ اسلامی و شکل‌گیری انقلاب‌ اسلامی علیه ظلم و ستم نظام‌ شاهنشاهی بود.

وی به تشریح ابعاد این قیام‌ تاریخی پرداخت و گفت: در زمانی که حضرت امام‌ (ره) علیه فساد رژیم‌ پهلوی و اقدامات خلاف شرع آن از جمله لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، انقلاب‌ سفید و خطر نفوذ فرقه گمراه بهائیت، اعتراض و افشاگری می‌کرد، رژیم طاغوتی پهلوی که حرفی برای گفتن و پاسخی در شأن مردم ایران نداشت احساس کرد که با دستگیری و محدود کردن مرجعیت‌دینی می‌تواند آتش اعتراضات را خاموش کند.

امام جمعه آستارا تصریح کرد: مردم با قیام ۱۵ خرداد و تقدیم هزاران شهید در شهرهای مختلف کشور نشان دادند که همواره در سایه دین و مراجع بزرگوار خود قرار دارند و برای دفاع از حریم دین و ولایت جان خود را نیز تقدیم خواهند کرد لذا همین مسأله باعث شد که مردم مؤمن و متدین ایران اسلامی بیشتر با جنایت‌های رژیم پهلوی آشنا شده و یک جریان مبارزه ضدطاغوتی شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام باقری با اشاره به وقایع پس از قیام ۱۵ خرداد بیان کرد: یکی از مسائلی که باز هم مورد اعتراض گسترده علماء به‌خصوص حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت و در نهایت منجر به تبعید ایشان شد، تصویب لایحهش کاپیتولاسیون بود.

وی با بیان اینکه لایحه کاپیتولاسیون در اصل به معنای برون‌سپاری قضایی و واگذار‌کردن مجازات اتباع‌خارجی به آن کشور یا نماینده آن در کشور میزبان است، گفت: این قانون اولین بار جهت مجازات تاجران مسیحی در سرزمین‌های اسلامی در دوران حکومت عباسی و عثمانی مورد تصویب قرار گرفت ولی در دوران رژیم پهلوی به منظور آزادی دادن به عوامل و اتباع بیگانه آمریکایی حاضر در ایران تصویب شده بود و این مسأله سبب جرأت یافتن آنان برای انجام هرگونه تخلف و جرم می‌گشت.

امام جمعه آستارا ادامه داد: از آنجایی که در قوانین شرع مقدس اسلام و براساس قاعده فقهی نفی‌سبیل طبق آیه ۱۴۱ سوره نساء «وَ لَنْ یَجعَلَ اللهُ لِلکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤمِنِینَ سَبِیلاً» مسلط کردن کافران بر مؤمنان در زمینه‌های مختلف نظامی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … جایز نمی‌باشد.

حجت‌الاسلام باقری با بیان اینکه قانون کاپیتولاسیون به نوعی مسلط کردن غیر‌مسلمانان بر مسلمانان و اجازه انجام اموری خلاف شرع قانون اسلام در داخل کشور اسلامی بود، اظهار کرد: وقتی نظام حاکم بر جامعه، نظام وابسته و غیر‌دینی باشد، نتیجه‌ای بهتر از این هم حاصل نخواهد شد، اگر این قانون استعماری و تبعیض‌آلود تا امروز هم ادامه پیدا می‌کرد، وضعیت کشور ما چیزی شبیه وضعیت برخی از کشورهای منطقه و حتی کشورهای غیرمسلمانی می‌شد که اتباع و نظامیان آمریکایی به خود اجازه می‌دهند که حتی به نوامیس مردم تجاوز کنند و پاسخگوی کسی هم نباشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به برکت قیام ۱۵ خرداد و خون شهدای مظلوم این راه و شکل‌گیری انقلاب‌اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، استقلال یکی از بزرگترین دستاوردهای این نظام مقدس است که هیچ بیگانه‌ای در کشور ما مصونیت و امنیت ویژه و خاص ندارد و در صورت انجام تخلف و جرم برابر قانون مجازات خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه