امام جمعه ماسال در گفتگو با «هشت‌دی»:

جهش تولید با حذف ویژه‌خواری‌ها و انحصارطلبی‌ها محقق می‌شود

امام جمعه ماسال با بیان اینکه بنگاه‌های کوچک اقتصادی باید امکان رقابت با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی را داشته باشند، گفت: حمایت صرفاً این نیست که زمین و انرژی ارزان در اختیار بنگاه‌های کوچک و تولید‌کنندگان خُرد قرار دهیم بلکه باید با ویژه‌خواری‌ها و انحصارطلبی‌ها مبارزه کنیم.

جهش تولید با حذف ویژه‌خواری‌ها و انحصارطلبی‌ها محقق می‌شود

حجت‌الاسلام سید هادی موسوی  در گفتگو با خبرنگار «هشت‌دی» با اشاره به اینکه چند سال است که رهبر انقلاب شعار سال خود را حول محور اقتصاد و مسائل معیشتی قرار داده است، اظهار کرد: معلوم می‌شود توفیقی که باید در  این چند سال در این حوزه حاصل می‌شد کسب نکرده‌ایم لذا امسال نیز شعار سال با محوریت اقتصاد نامگذاری شد و اگر بخواهیم این شعار تحقق یابد باید چند کار را به صورت برنامه.ریزی هوشمندانه پیگیری کنیم.

وی تصریح کرد: جهش در حوزه برنامه‌ریزی برای خلق راهکارها و همکاری اقتصادی مردم و دولتمردان، تمرکز بر رشد تولید در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن، تدوین جدول دقیق برای تعیین اولویت‌های اقتصادی کشور برای جلب و تسهیل مشارکت‌های مردمی از راهکارهای پیشنهادی به منظور تحقق شعار سال است.

امام جمعه ماسال با بیان اینکه انتخاب راهکاری مالی برای مشارکت مردم در اقتصاد یعنی رعایت اصل عدالت برای همه، افزود:  اختصاص منابع به مرم به صورت پنجره واحد، تجمیع اقتصاد خرد در جامعه، تجمیع توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان خرد اقتصاد از دیگر راه‌های تحقق شعار امسال است.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: مشارکت مردم در اقتصاد به معنی کنار گذاشتن دولت نیست اما رویه‌های غلط و اضافه باید کنار گذاشته شود تا مردم راحت‌تر در امر اقتصاد مشارکت کنند و  کسب و کار شخصی خود را راه بیاندازند و به بازار سرمایه دسترسی پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه بنگاه‌های کوچک اقتصادی باید امکان رقابت با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی را داشته باشند، گفت: حمایت صرفاً این نیست که زمین و انرژی ارزان در اختیار بنگاه‌های کوچک تولیدکنندگان خرد قرار دهیم بلکه در کنار این باید با ویژه‌خواری‌ها و انحصارطلبی‌ها مبارزه کنیم.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به دلیل کمبود‌بودن مشارکت مردم در اقتصاد، بیان کرد: بنگاه‌های نیمه‌دولتی و نیمه‌خصوصی و شبه‌دولتی میدان را برای مشارکت مردم کوچک کردند و انحصار را در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه فعالیت اقتصادی در برخی حوزه‌ها کم شده و اگر این موضوع آسیب‌شناسی شود به جولان‌دادن بنگاه‌های نیمه‌خصوصی و شبه‌دولتی خواهیم رسید، افزود: دولت مدعی است در حوزه اقتصادی رشد بالای ۵ درصد داریم اما این موضوع سر سفره مردم دیده نمی‌شود  و گرانی‌ها افسارگسیخته است.

امام‌جمعه ماسال با بیان اینکه ارزش پول ملی روز به روز کاهش می‌یابد و زمینه‌سازی برای مشارکت مردم در اقتصاد تنها با شعار و بخشنامه به دست نمی‌آید، افزود: دولت باید بنگاه‌های نیمه‌خصوصی و شبه‌دولتی را کنار بزند تا فرصت برای حضور مردم در عرصه اقتصاد فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه هر جا به مردم میدان داده شده موفقیت نیز حاصل شده است، تصریح کرد: دوران جنگ تحمیلی و کرونا دو مثال موفق حضور مردم در میدان و مشارکت آن‌ها با حاکمیت است و در عرصه اقتصاد نیز باید همین الگو پیاده شود.

امام‌جمعه ماسال، تصریح کرد: جهش تولید با شعار و بخشنامه حاصل نمی‌شود و باید برای تحقق آن برنامه‌ریزی هوشمندانه بلندمدت شود.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی اصلاً موفق نبودیم، ادامه داد: در حوزه زراعت برنج موفق عمل نکردیم و با رویه غلط فعلی نیز نمی‌توان ادعا کرد در تولید برنج جهش حاصل شده است زیرا هزینه‌ها بالا رفته و قیمت نهاده‌های کشاورزی افزایش یافته است.

حجت‌الاسلام موسوی، افزود: همین چند روز پیش قیمت کود چند برابر شده است و با این وجود کشاورزی مقرون به صرفه نیست، بعد توقع داریم مردم زمین کشاورزی خود را نفروشند! اگر می‌خواهیم در تولید برنج جهش داشته باشیم باید برای کشاورزان مشوّق در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان تولید چای کشور در گیلان است اما به مشکلات این حوزه رسیدگی نمی‌شود، افزود: تا چند روز دیگر چین اول برداشت چای شروع می‌شود اما هنوز مطالبات سال گذشته چایکاران پرداخت نشده است.

امام‌جمعه ماسال ادامه داد: این چه سیاست غلطی است که دولت دارد که کشاورز محصول را به دولت فروخته اما دولت قسمتی از پول را به کشاورز می‌دهد و می‌گوید بقیه به کارخانه مربوط است؟ با ادامه این روند نمی‌توان انتظار جهش تولید داشته باشیم.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه