سجاد ستوده
درس‌هایی از اغتشاشات - ۱

مراقب “خود اکثریت پنداری” باشیم

طی روزهای اخیر آنچه که در اجتماع از جوانان پرشور و البته اهل هیجان دیده می‌شود، خود اکثریت پنداری است، حواس‌مان باشد که اکثریت جامعه، خودمان و همین آدم‌های محدود دور و برمان نیستند.

مراقب “خود اکثریت پنداری” باشیم

۸دی: سجاد ستوده مسئول فضای مجازی سپاه قدس گیلان، در رابطه با وضعیت اغتشاش‌گران و نوع تفکر آنها که به عارضه خود اکثریت پنداری دچار شده‌اند، یادداشتی را با عنوان «درس‌هایی از اغتشاشات» منتشر کرد.

در چند روز اخیر با گروه های فراوان و متعددی از مردم همکلام شده‌ام؛ به خصوص کسانی که به نحوی با معترضین و حتی اغتشاش‌گران همراهی ذهنی داشتند.

اکثر این افراد در یک نکته مشترکند. این نکته اشتراک را در جلسه ای که چند روز پیش با اعضای شورای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه گیلان داشتم، بیشتر دیدم؛ به خصوص در بچه‌های یکی از تشکل‌های دانشجویی که در دو سه روز اخیر، خیلی هم در دانشگاه گیلان فعال بوده و هستند.

این نقطه اشتراک “خود اکثریت پنداری” است. در خود اکثریت پنداری، فرد حس “اکثرا مثل منند”، “ما بیشتر هستیم” یا اکثریت مردم “مثل من فکر می کنند” را در خود احساس کرده و آن را ملکه ذهن و قلب می‌کند.

یکی از عوارض این خود اکثریت پنداری ایجاد یک حباب ذهنی برای فرد است که موجب دور شدن او از فهم درست مسائل می‌شود. ‏فرد، نظراتش را نظرات اکثریت مردم جامعه دانسته و خواسته‌های ذهنی‌اش را خواسته توده مردم می‌داند و لذا این حق را برای خویش قائل است که برای تحقق و رسیدن به خواسته‌هایش دست به هر عملی بزند.

در همان جلسه‌ای که بالاتر به آن اشاره کردم، به یکی از بچه‌هایی که حرارتش خیلی هم بالا بود، گفتم: دانشگاه گیلان، چقدر دانشجو دارد؟
گفت: حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار نفر
گفتم: به نظرت چقدر از این دانشجوها ایده‌ها و حرفهای شما رو قبول دارند؟
گفت: اکثرشون. حدود ۱۵ هزار نفر! شاید هم بیشتر!
گفتم: و اگر قرار بر تجمع و تحصن باشد، با تضمین امنیت فضای تجمع، به نظرت چندتاشون میان؟
گفت: ۸ تا ده هزار تا رو که حتما میان!
در دو، سه روز اخیر، مجموع دانشجویانی که در دانشگاه گیلان، به میدان آمدند، تجمع و تحصن کردند، شعار دادند، چندتای‌شان کشف حجاب کردند و سلف غداخوری را مختلط کردند (به قول خودشان گام اول پیروزی!!) به ۵۰۰ نفر هم نمی‌رسیدند. این همان خود اکثریت پنداری است.

در روزهای اخیر، یکی از مواردی که در کف اجتماع، به ویژه در برخی از جوانان پرشور و البته اهل هیجان دیده می‌شود، همین خود اکثریت پنداری است. موضوعی که اولا حاصل سلطه رسانه‌های یک سویه، به خصوص در شبکه ‌های اجتماعی و ثانیا نتیجه حباب ذهنی است که همین شبکه‌های اجتماعی در فرد ایجاد می‌کنند.

حواس‌مان باشد که اکثریت جامعه، خودمان و همین آدم‌های محدود دور و برمان نیستند.

سجاد ستوده

بیشتر بخوانید:

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
این‌جریان در بین‌حضرات حزب الهی هم دیده می شود.با صفاتی چون: خود خوب پنداری، خودحق پنداری، خود حق محوری تا حدی که حریم قدس الهی و وجود منور حضرات معصومین را با سند ملکی پدری اشتباه گرفته اند.
لنگرودی
به آمار نگاه کنیم نه اظهار نظر یک فرد مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و شوراها شهر و روستا کمتر از ۶۰ درصد بوده دیگه واضح تر از این چی میخوايد؟ حلقه ارتباط مردم با حکومت منتخبین مردم هستن در حوادث این چند روز آیا آقایون منتخب مردم تونستن نمره قبولی بگیرن؟
در حاشیه