رئیس دانشگاه گیلان:

توسعه دیپلماسی علمی از اهداف وزارت علوم است

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه یکی از اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بحث توسعه دیپلماسی علمی است، گفت: ما در دانشگاه گیلان با کشورهای حاشیه دریای کاسپین و کشورهای اسلامی منطقه ارتباط علمی داریم.

توسعه دیپلماسی علمی از اهداف وزارت علوم است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»  فرید نجفی پیش از ظهر امروز در نشست سالانه معاونین و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دولتی کشورهای حاشیه دریای کاسپین، اظهار کرد: یکی از اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بحث توسعه دیپلماسی علمی است.

وی با اشاره به سیاست‌های کلان کشور در ارتباط با توسعه علمی با سایر کشورها افزود: ما در دانشگاه گیلان با کشورهای حاشیه دریای کاسپین و کشورهای اسلامی منطقه ارتباط علمی داریم.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه پیگیر همکاری دوجانبه با دانشگاه‌های کشورهای آمریکا لاتین نیز هستیم، تصریح کرد: ما باید از بحث همکاری‌های علمی بین‌المللی در راستای توسعه گیلان استفاده کنیم.

وی پسماند را یکی از مشکلات سه استان شمالی دانست و ادامه داد: منطقی این است که ما از ظرفیت‌های دیپلماسی علمی برای حل این مشکل از دانشگاه‌های خارجی که در این حوزه کار علمی کردند و تجربه عملیاتی دارند استفاده کنیم.

نجفی با مطرح‌کردن راه‌اندازی مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری مشترک با دانشگاه‌های خارجی گفت: با راه‌اندازی این مراکز دانشگاه‌های داخلی و خارجی می‌توانند باتوجه‌به تخصص‌های موجود از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده نمایند.

تنظیم رویکردهای مختلف همکاری‌های علمی بر اساس اسناد بالادستی

مهدی هدایتی مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه گیلان نیز در این نشست گفت: در این نشست تخصصی کارشناسی، معاونین و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها به بررسی شیوه‌ها و انواع رویکردهای مختلف در همکاری‌های داخلی در میان اعضای دبیرخانه و هم در میان اعضای کل اتحادیه خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: تنظیم رویکردهای مختلف همکاری‌های علمی بر اساس اسناد بالادستی مربوط به سند همکاری‌های علمی دریای خزر که در حال تدوین و نهایی‌شدن است.

هدایتی دسته‌بندی همکاری‌ها و فعالیت‌ها بر اساس درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تنظیم یک شیوه‌نامه جدید برای جذب اعضای جدید ایرانی در اتحادیه را از دیگر دستور جلسات این نشست سالانه دانست.

گفتنی است در این نشست سالانه هر یک از معاونین و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایرانی اتحادیه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دولتی کشورهای حاشیه دریای کاسپین به بیان دیدگاه و نظرهای خود در ارتباط با محورهای جلسه پرداختند.

لازم به ذکر است اتحادیه دانشگاه‌های دولتی و مراکز تحقیقاتی حاشیه دریای خزر در سال ۱۳۷۵ به‌منظور تقویت همکاری‌های مشترک فرهنگی، آموزشی و پژوهشی پنج کشور ایران، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان در خصوص دریای خزر شکل‌گرفته است.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه