درس‌هایی از اغتشاشات - ۷

گلدن تایم رسانه‌ای حوادث را از دست ندهید

جنگ روایت ها؛ عبارتی مهم که چند سالی است وارد ادبیات رسانه‌ای و سیاسی ما شده و هر از چند گاهی به ویژه پس از وقوع اتفاقاتی شبیه اغتشاشات اخیر، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

گلدن تایم رسانه‌ای حوادث را از دست ندهید

۸دی،در اتفاقات اخیر نیز در کنار تلاش گسترده دشمن در عرصه میدان، شاهد داغ شدن جنگ روایت‌ها بودیم؛ جنگ روایتی که از همان آغازین دقایق انتشار خبر مرگ #مهسا_امینی به شدت آغاز شد و تا همین الان نیز ادامه دارد.

جنگ روایت‌ها شامل دو رکن اصلی است که هر یک به موازات آن دیگری در وقوع این جنگ و البته در موفقیت و پیروزی نقش و اثر دارد. بخشی از این نزاع در میدان رخ می‌دهد و بخشی دیگر در بستر رسانه. میدان و رسانه دو بخش اصلی از سازه جنگ روایت‌هایند و برای پیروزی در این جنگ باید به هر دوی آنها توجه کرد.

در اتفاقات اخیر، اگر در عملیات رسانه‌ای و تلاش برای عقب راندن دشمن موفق بوده‌ایم (بعدتر پیرامون این موضوع چیزی خواهم نوشت) اما در #جنگ_روایت‌ها عایدی جز شکست نداشتیم.

اما چرا؟

هر حادثه‌ای یک زمان طلایی (گلدن تایم) رسانه ای دارد که برای پیروزی در جنگ روایت‌ها باید به آن #گلدن_تایم توجه کرد و بهترین تصمیم و رفتار را ابتدا در میدان و بعد در رسانه از خود بروز داد.

تعلل در درک #گلدن_تایم_رسانه‌ای (بخوانید شب قدر رسانه ای رخداد) موجب واگذاری بازی به روایت حریف می شود.

در اتفاقات اخیر، وقتی فیلم لحظات حضور مهسا امینی در پلیس امنیت اخلاقی را با تاخیر و تعلل ۴۸ ساعته منتشر می کنیم، این تاخیر یک معنا بیشتر ندارد: چیزی از گلدن تایم نمی‌دانیم و نتیجه این ندانستن، می شود آنچه که در این یک ماه بر کشور گذشت.

ماجرا آن وقت تلخ‌تر می شود که ۲۳ روز بعد، آن هم بعد از این همه اتفاقات تلخ و حوادث ناگوار، فیلم مواجهه پدرِ خانم امینی با جسد وی و تاکیدش بر عدم برخورد ضربه به سر منتشر می شود.

فقط تصور کنید که این فیلم در همان دقایق ابتدایی رسانه‌ای شدن حادثه و در لحظاتی که خیل گرگان رسانه‌ای در اطراف خبر مرگ مهسا به زوزه مشغول بودند، منتشر می‌شد، آیا در کشور شاهد این حجم از خرابی، تخریب و… بودیم؟

ما در اتفاقات اخیر، جنگ روایت‌ها را به رسانه‌های غربی و معاند باختیم، چون تصمیم‌گیران بالانشین درک درستی از رسانه و نکات فنی آن همچون همین گلدن تایم خبر ندارند و البته بعید است که به این زودی‌ها به چنین درکی نیز برسند. (داستان نفوذ هم سر جای خودش)

نوع کنش رسانه‌ای همین حضرات در حوادث مربوط به شهر اردبیل خود دلیلی بر این ادعاست.

توجه به گلدن تایم رسانه‌ای حوادث، عامل اصلی و مهم در ساخت روایتی غالب در جنگ روایت‌هاست و همین دقت است که می تواند تصویری پیروز از حادثه‌ای حتی کوچک در اذهان مردم بسازد.

در اتفاقات فردا؛ حواستان به گلدن تایم حوادث باشد.

سجاد ستوده

 

بیشتر بخوانید:

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه