۲۶‌ موکب گیلان به زائران اربعین در عراق خدمت‌رسانی می‌کنند

معاون مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات گیلان گفت: ۲۶‌ موکب از این استان به زائران اربعین حسینی در کربلا، نجف و کاظمین خدمت‌رسانی می‌کنند.

۲۶‌ موکب گیلان به زائران اربعین در عراق خدمت‌رسانی می‌کنند

به گزارش ۸دی،یوسف افضلی، معاون مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات در گفت‌و‌گوی خبری با موضوع آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای راهپیمایی اربعین امسال اظهار داشت: بنیانگذار ستاد عتبات و عالیات کشور سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی است و با توصیه ایشان این ستاد برای ساماندهی وضعیت حرم‌های شریفه کشور عراق وارد میدان شد.

وی طرح توسعه صحن و شبستان حضرت زهرا (س) را بزرگترین طرحی که این ستاد در دست دارد اعلام کرد و بیان داشت: صحن و شبستان حضرت زهرا (س) با ۲۲ برابر مساحت صحن آقا امیرالمومنین علی( علیه السلام ) هم اینک آماده است و باید به آن متصل شود.

معاون فرهنگی و مشارکت های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، با بیان اینکه ۸۰ درصد از نذورات و کمک‌های مردمی برای ساخت عتبات و عالیات مجددا برای خرید مصالح و سایر هزینه‌ها وارد کشور می‌شود تصریح کرد: گیلانیان در دو سال اخیر همواره سهم بالایی در کمک به ستاد بازسازی عتبات و عالیات داشته‌اند و این استان از از این حیث جزو استان‌های برتر کشور است.

افضلی با تاکید بر اینکه هرساله ۳۰ درصد به حجم نذورات مردمی مردم افزوده می‌شود اذعان کرد: ستاد بازسازی علاوه بر ساخت و ساز حرم‌های شریفه از محل نذورات مردمی، از طریق موکب‌های خود در کارهای اجتماعی نیز نظیر کمک به زلزله‌زدگان، سیل‌زدگان و کمک به بیمارستان‌ها در زمان شیوع کرونا مشارکت فعال دارد.

وی اذعان کرد: کسانی که قصد کمک برای ساخت حرم‌های شریفه و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی دارند می‌توانند به مراکز ستاد عتبات و عالیات در شهرستان‌ها مراجعه کنند و یا با دریافت شماره حساب نذورات نقدی خود را در اختیار بگذارند.

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ابراز داشت: این ستاد افزون بر مشارکت در بازسازی حرم اهل بیت (علیهم السلام) در عراق در زمینه بازسازی مکان‌های مذهبی و اسلامی دیگر کشورها طرح‌های عام المنفعه و فعالیت‌های فرهنگی را در دستور کار خود دارد.

افضلی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند نفر از گیلان برای شرکت در راهپیمایی اربعین امسال نام‌نویسی کرده‌اند اضافه کرد: این آمار در دست ستاد حج و زیارت است اما پیش ثبت نام راهپیمایی اربعین در استان گیلان از طریق سامانه سما در حال انجام است.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین افزود: طبق برنامه قرار بود تا دهم محرم پیش ثبت نام راهپیمایی اربعین انجام و از ده محرم به بعد فرآیند ثبت‌نام اصلی راهپیمایی آغاز شود از طرفی تنها کسانی که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند اعزام می‌شوند و در غیر اینصورت از ورودشان به کشور عراق جلوگیری می‌شود.

وی آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای صدور روادید زائران اربعین امسال را هم برشمرد و عنوان کرد: وزارت کشور و ستاد اربعین توافقاتی را بر اساس پروتکل سال ۹۸ با وزارت کشور عراق انجام داده‌اند و در سال جدید این روادید برداشته شده است و مردم بدون ویزا می‌توانند از ابتدای محرم تا پایان صفر به عتبات و عالیات سفر کنند.

افضلی با بیان اینکه کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین کشور تمهیداتی را برای مقابله با شیوع کرونا اتخاذ کرده است یادآور شد: امسال تاکید شده همه زائران عتبات و عالیات علاوه بر دو دز واکسنی که تزریق کرده‌اند حتما دز یادآور را هم تزریق کنند زیرا در غیر اینصورت از ورودشان به کشور عراق جلوگیری می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اعزام زائران به کربلایی معلی از چه زمان و‌ به چه صورتی انجام می‌شود تصریح کرد: اعزام زائران آزاد است مردم و از ابتدای محرم به شکل انفرادی می‌توانستند به کشور عراق سفر کنند اما خدمات موکب‌ها رسما از ۱۰ صفر تا ۲۳ سفر به زائران ارائه می‌شود.

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات بیان داشت: با توجه به اینکه هوا رو به گرماست و در کنار پدیده گردوخاک در کشور عراق احتمال شیوع کرونا را هم داریم به همین علت تاکید ما بر روی اسکان زائران توسط موکب‌داران است تا زائران دچار مشکل نشوند.

افضلی نقش و سهم گیلانیان در فراهم آوردن تمهیدات سفر اربعین را برشمرد و خاطرنشان کرد: گیلانی ها همیشه در این مسیر پیشتاز بوده‌اند و در سال جاری هم ۲۶‌ موکب از این استان برای خدمات رسانی به زائران در کربلا، نجف و کاظمین حضور دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه