امام جمعه صومعه سرا در گفت و گو با ۸دی مطرح کرد

رمضان، فرصتی طلایی و استثنائی است/ حرمت ها را حفظ کنیم

حجت الاسلام راشدی با بیان اینکه رمضان فرصت طلایی برای بندگان خداست، خداوند در این ماه، فرصت هایی را در اختیار انسان قرار می دهد که اگر از دست برود خسارت بزرگی است، گفت: رحمت خدا به روی همه گسترده شده، نباید با بی تفاوتی از ماهی که درهای رحمت خداوند باز است، بگذریم.

رمضان، فرصتی طلایی و استثنائی است/ حرمت ها را حفظ کنیم

حجت الاسلام “محمدمهدی راشدی” امام جمعه صومعه سرا در گفتگو با خبرنگار هشت دی در تحلیلی از ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: مبارک بودن این ماه به معنای برکت و لطف کثیری است که دارد. در این ماه الطاف خداوندی به بندگان سرازیر است. در آخرین خطبه پبامبر(ص) در ماه شعبان آمده که ماه مبارک رمضان به شما رو می آورد و به مهمانی خدا دعوت و تکریم می شوید.

وی با بیان اینکه ماه رمضان، ماه برکت، رحمت و مغفرت است، گفت: در این ماه، اعمال و کار خیر ثوابش چند برابر است مانند، نماز، روزه، تلاوت قرآن، دستگیری از گرفتاران و کسب خوبی ها و صفات پسندیده از مبارکی این ماه است.

امام جمعه صومعه سرا با بیان اینکه در این ماه، اگر انسان استغفار و توبه کند خداوند عذرش را می پذیرد و او را می بخشد تصریح کرد: در خطبه پیامبر آمده که در ماه مبارک رمضان درهای رحمت خداوند باز و درهای غضب بسته است و دست و پای شیطان در غل و زنجیر است.

حجت الاسلام راشدی با بیان اینکه ماه رمضان، ماه نزول قران است و قرآن، کتاب هدایت، زندگی و سعادت است، گفت: ارتباط انسان با قران و تعقل و فهم در آن، انسان را به سعادت حقیقی می رساند. نگاه به قرآن که نور و کلام خداست، نورانیت در ظاهر ایجاد می کند و فهم در آن انسان را به اخلاق خوب می رساند.

وی در ادامه با بیان اینکه شب قدر شبی است که سرنوشت انسان در آن مشخص می شود، افزود: هرچه انسان در این ماه، تلاش و مراقبت از اعضا و جوارحش کند از آثار خوب این ماه مبارک بهره مند می شود.

امام جمعه صومعه سرا با تشریح معنای “رمضان” اظهار کرد: رمضان از ریشه«رمض» به معنای سوزاندن گناهان است. اگر کسی با همه وجود نسبت به گناهانش به خدا روی بیاورد و استغفار کند، خداوند او را می آمرزد همان طور که می فرماید: “بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را”.

وی با بیان اینکه خداوند در آیات قرآن از آورد واسطه برای بخشش یاد کرده است، یعنی برای شفاعت با واسطه به خدا روی بیاورید مانند اهل بیت(ع)، قرآن، ماه رمضان و… که واسطه شفاعت هستند، بیان کرد: حق الناس مربوط به حق و سهم انسان ها است، مانند اهمیت بیت المال، عدم تعدی به مال مردم، حفظ آبروی افراد و… که اگر بی حرمتی در این رابطه رخ دهد، فرد باید از افراد مذکور دلجویی کند تا بین خودش و خدایش نیز اصلاح شود.

راشدی با بیان اینکه رمضان فرصت مناسبی است و این فرصت طلایی است، خاطرنشان کرد: خداوند در این ماه، فرصت هایی را در اختیار انسان قرار می دهد که اگر از دست برود خسارت بزرگی است. ماه های رجب، شعبان، رمضان، شب های قدر از جمله فرصت هایی است که خداوند در اختیار ما قرار داده که انسان باید نهایت استفاده را بکند و به خدا روی بیاورد.

وی ادامه داد: خداوند نسبت به بندگانش رئوف است و دوست دارد همگان را هدایت و دستگیری کند. او ملجا و پناه بی پناهان است و این مهم است که ما به سوی او برویم، خجالت نکشیم، با او حرف بزنیم و از او درخواست کنیم.

این کارشناس مذهبی با توصیه به مردم در ماه مبارک رمضان تصریح کرد: در این ماه مبارک، حرمت ها را رعایت کنیم اگر به هر دلیلی نتوانستیم روزه بگیریم حرمت این ماه و روزه داران را حفظ کنیم. به هرحال ما در جامعه ای زندگی می کنیم که مسلمان هستیم و اگر روزه نداریم دهن کجی و بی حرمتی نکنیم.

حجت الاسلام راشدی بر اینکه ماه مبارک رمضان فرصت طلایی و استثنایی است، تاکید کرد و گفت: باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم تا به او نزدیک شویم و لطف و رحمتش را به دست آوریم و نباید با بی تفاوتی از ماهی که درهای رحمت خداوند باز است و هیچ‌ محدودیتی ندارد، بگذریم زیرا این سفره برای همه باز است.

وی با اشاره به رحمت فراگیر خداوند متعال بیان کرد: مهربانی خداوند در قرآن کریم و روایات به “رحمت للمومنین” تعبیر نشده بلکه “رحمت للعالمین” ذکر شده، یعنی رحمتش برای همه انسان هاست مثل نعمت، باران، نور خورشید، طبیعت که برای تمام موجودات است. ماه رمضان نیز لطف و رحمتش برای همه فراهم است. ان شاء الله از این سفره پر نعمت بهره ببریم، غفلت نکنیم و استفاده کنیم، هم حریم داری کنیم و هم به خداوند توجه داشته باشیم تا از عنایاتش بهره مند شویم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه