نرخ ریالی حق‌العملکاری برنج در شالیکوبی‌ها با قیمت برنج سنخیت ندارد

قریبی با بیان اینکه نرخ ریالی حق‌العملکاری برنج در شالیکوبی‌ها با قیمت برنج سنخیتی ندارد گفت: اتحادیه تعاونی شالیکوبی‌ها و سازمان جهاد کشاورزی تعیین حق‌العملکاری شالیکوبی‌ها بر اساس اجرت ریالی را قبول ندارند.

به گزارش ۸دی،حمید قریبی با بیان اینکه نرخ حق‌العملکاری شالیکوبی‌ها در گیلان بیش از شش دهه است که بر مبنای اجرت جنسی محاسبه می‌شود گفت: در یکی دو سال اخیر اجرت ریالی هم بر اساس فشارها و بی‌تجربگی‌ها اعمال شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی شالیکوبی‌های گیلان با بیان اینکه اتحادیه و سازمان جهاد کشاورزی استان حق‌العملکاری شالیکوبی‌ها بر اساس اجرت ریالی را قبول نداشتند اضافه کرد: اتحادیه تعاونی شالیکوبی‌ها و سازمان جهاد کشاورزی به کمک هم آمدند و اجرت جنسی حق‌العملکاری را که در سال‌های اخیر به پائین‌ترین میزانش رسیده بود متعال کردند.

قریبی از رضایتمندی نسبی شالیکوبی‌های استان گیلان از نرخ‌های فعلی حق‌العملکاری سخن گفت و با اشاره به اینکه تعاونی شهر لاهیجان در دو مورد رتبه‌بندی و قیمت ریالی اجرت دچار مشکل است ابراز داشت: بر مبنای دو مؤلفه بهداشت و کاهش ضایعات، شالیکوبی‌ها رتبه‌بندی می‌شوند و این امر باید در تمام استان گیلان اجرایی شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی گیلان امسال نیز مخالفت خود را با اجرای طرح اجرت ریالی تبدیل برنج در شالیکوبی‌ها اعلام کرده بود تصریح کرد: در ستاد تنظیم بازار فقط اتحادیه تعاونی شالیکوبی‌های و سازمان جهاد کشاورزی اعلام نظر نمی‌کنند بلکه سازمان‌های نظارتی و استانداری هم بر این ستاد حاکمیت دارند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی شالیکوبی‌های گیلان اینکه در حال حاضر نرخ ریالی حق‌العملکاری با قیمت برنج هیچ سنخیتی ندارد را متذکر شد و اذعان کرد: بسیاری از هرج و مرج‌هایی که هم‌اینک به وجود آمده به علت اعلام همین نرخ ریالی است و باید این نوع پرداخت و دریافت اجرت را حذف کنیم و با هر نوسان قیمتی که اتفاق می‌افتد نرخ جنسی حق‌العملکاری را اعلام کنیم.

قریبی در پاسخ به این پرسش که با این تفاسیر آیا اجرت‌های ریالی به صرفه هست یا خیر افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد از کشاورزان گیلان تا قبل از این‌ها و از ۶۰ سال پیش اجرت تبدیل شلتوک خود را جنسی به شالیکوبی‌ها پرداخت می‌کردند و می‌کنند اما اشکال کار در نرخ ریالی است که اتحادیه تعاونی شالیکوبی‌ها و جهاد کشاورزی با آن مخالفند.

وی اینکه برای حل این مشکلات چه کار و اقدامی باید انجام شود را هم متذکر شد و خاطرنشان کرد: باید جلسه‌ای در زمینه اجرت‌های ریالی و جنسی شالیکوبی‌ها برگزار کنیم و یکبار برای همیشه صدای خود را به تصمیم‌گیرندگان برسانیم تا نرخ ریالی حق‌العملکاری شالیکوبی‌ها حذف و نرخ جنسی را که شناور و بر اساس قیمت روز برنج است جایگزین نماییم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه