رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:

تولید سالانه ۳/۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۳ تا ۳/۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود، گفت: شالی‌کوبی‌ها سالانه تا یک میلیون و ۸۰۰ تن شلتوک تولید می‌کنند.

تولید سالانه ۳/۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان

به گزارش خبرنگار هشت‌دی صالح محمدی امروز در نشست با اصحاب رسانه گیلان با بیان اینکه جهاد کشاورزی، وزارت امنیت غذایی است، اظهار کرد: گیلان از استان‌های مهم و تأثیرگذار در عرصه کشاورزی است که استعداد بسیار بالایی برای تولید محصولات غذایی دارد؛ لذا برای حفاظت از این زیرساخت‌ها باید جوانب مختلف را رعایت کرد.

وی در ادامه افزود: بسیاری از هم‌وطنان به‌خاطر محدودیت منابع آبی، به استان‌های شمالی مهاجرت می‌کنند؛ لذا نگاه ژرف و ویژه‌ای باید به مجموعه‌هایی نظیر جهاد کشاورزی شود تا اقتدار و جایگاه کشور در تأمین امنیت غذایی حفظ شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته محدودیت منابع آبی داشتیم، تصریح کرد: با ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب که در تاریخ استان بی‌سابقه است زراعت برنج را انجام دادیم و افزایش عملکرد نیز داشتیم.

محمدی با بیان اینکه در تولید محصولات زراعی، از یک میلیون و ۵۳ تن به یک میلیون و ۶۶۴ هزار تن افزایش تولید داشتیم، گفت: در حوزه تولید طیور ۱۰ درصد افزایش تولید داشتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به ۱۲۶ درصد افزایش در اعطای تسهیلات به صنایع تبدیلی در سال گذشته بیان کرد: در حوزه کاهش ضایعات، وضعیت امیدوارکننده‌ای نداریم و امسال برای اولین‌بار نظارت بر برداشت محصولات کشاورزی را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به افزایش قیمت پنج برابری نهاده‌ها عنوان کرد: ۵۰ درصد اقتصاد و حدود ۳۰ درصد اشتغال استان وابسته به کشاورزی است و تنظیم این شرایط نیازمند زمان است.

محمدی تصریح کرد: از ۹ هزار پهنه آب‌بندان در استان گیلان، دو هزار هکتار در سال گذشته و امسال ۲۰۰ هکتار لایروبی شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه اگر امکانات جهاد سازندگی سابق در اختیار ما بود یک آب‌بندان هم بدون لایروبی باقی نمی‌ماند، افزود: امکانات و تجهیزات لازم برای لایروبی آب‌بندان‌ها در اختیار سازمان نیست.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۵ نفر از طریق آزمون وارد سازمان جهاد کشاورزی گیلان شدند که امسال مشغول به کار شدند، گفت: برای سال ۱۴۰۲، دو هزار نیرو توسط وزارت جهاد کشاورزی جذب سازمان می‌شود که حدود ۸۰ نفر آن سهم گیلان است.

محمدی تصریح کرد: ۱۱ واحد نگهداری مرغداری غیرفعال در گیلان داریم که مشکل دو واحد حل شد و مابقی نیز مشکل بحث ارث و وراثت و شراکتی دارند.

وی با بیان اینکه ۳ تا ۳/۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان گیلان تولید می‌شود، گفت: شالی‌کوبی‌ها تا یک میلیون و ۸۰۰ تن شلتوک سالانه تولید می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه آمار دقیقی از کشت برنج در کشور نداریم، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف ۳۵ کیلوگرم است که با واقعیت همخوانی ندارد و بیشتر از نیاز است و این موضوع برای واردات مشکل ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه