رئیس بسیج اساتید گیلان در گفتگو با ۸دی:

دنیای سیاست دنیای قرارداد است/ در روابط خارجی نباید قائل به اعتماد باشیم

“کیوان میرزایی” با بیان اینکه در روابط خارجی نباید قائل به اعتماد باشیم بلکه باید بر منابع انسانی، مالی و معنوی خودمان تکیه کنیم، گفت: در تعاملات نباید صرفا اعتماد کرد زیرا دنیای سیاست دنیای اخلاق نیست بلکه دنیای قرارداد است.

دنیای سیاست دنیای قرارداد است/ در روابط خارجی نباید قائل به اعتماد باشیم

“کیوان میرزایی” رییس بسیج اساتید استان گیلان در گفتگو با هشت دی، اظهار کرد: تنها دستاورد مثبتی که اعتماد به غرب توسط دولت روحانی داشت این است که فهمیدند نباید به غرب اعتماد کنند زیرا همه شاهد بودیم که در این هشت سال با وقت تلف کردن چیزی عاید کشور نشد و خیلی مسائل را هم از دست دادیم.

وی افزود: برخی یک عوام فریبی داشتند مبنی بر اینکه غرب می تواند مشکلات ما را حل کند که الان این مسئله دیگر برای همه روشن شد که این اعتماد هیچ منفعتی برای کشور نداشته است‌.

هر کشوری در نظام بین الملل به دنبال منافع خودش است

این کارشناس علوم سیاسی افزود: در دنیای بین الملل مسئله اعتماد یک داستان است زیرا هر کشوری به دنبال منافع خودش است و این یک مسئله طبیعی است. هر کشوری در تعامل با کشورهای دیگر اگر منافعش به خطر بیافتد یا به تعهداتش عمل نمی کند یا در رویکردش تجدیدنظر خواهد کرد.

میرزایی گفت: در کشور خودمان هم روال به همین شکل است به عنوان مثال در مسئله افغانستان، ایران با اینکه از طالبان زخم خورده و دل خوشی از آن ندارد اما در حال حاضر منافع کشور به گونه ای است که نباید ورود کند. پس تعاملات باید براساس منافع ملی باشد.

وی با بیان اینکه در تعاملات نباید قائل به اعتماد باشیم بلکه باید بر منابع انسانی، مالی و معنوی خودمان تکیه کنیم، گفت: تعامل با دنیا باید بر اساس منافع مشترکی که ایجاب می شود، باشد.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه عده ای در تعاملات به دنبال منافع شخصی خویش بودند، گفت: برخی آقایان در دولت گذشته در کشورهای دیگر دارای مراودات بوده و ملک و املاک داشتند یا خانواده و بستگان آنان در آنجا هستند. این اشخاص در راس حاکمیت دارای رسانه، بلندگوهای تبلیغاتی و سایت های خبری هستند و منافعشان در آن کشورهاست و با هجمه در بوق و کرنا می کنند که منافع کشور باید به سمت غرب برویم اما این درست نیست بلکه ما باید ببینیم منافع ملی کشور کدام سمت است.

دنیای سیاست دنیای قرارداد است

وی در ادامه افزود: منافع ملی بر اساس تعاملات و اتفاقات روز دنیاست که کجا مسائل زودتر حل می شوند و اساس کار این است. لذا اعتماد یک مسئله دینامیک و شناور است و هر روز ممکن است تغییر کند. بنابراین نباید در روابط خارجی صرفا اعتماد کرد زیرا دنیای سیاست دنیای اخلاق نیست، دنیای قرارداد است. از دوست ترین کشور تا کشورهای بیگانه، بحث حقوقی بودن قرارداد باید رعایت شود تا سرمان کلاه نرود.

در دولت سیزدهم نباید شاهد اعتماد بی جا و بچه گانه به دولت های خارجی باشیم

میرزایی در پایان با توصیه به دولت سیزدهم تصریح کرد: دولتمردان بر اساس منافع ملی تصمیم بگیرند و خودشان را با حفظ اقتدار، عزت، مصلحت و منافع کشور تنظیم کنند. امیدوارم در دولت سیزدهم شاهد اتفاقات ناپسند و اعتماد بی جا و بچه گانه به دولت های خارجی نباشیم. بدبین هم نباشیم ولی حواسمان باشد سرمان کلاه نرود.

وی خاطرنشان کرد: در روابط خارجی اعتماد نباید داشت و نباید هم ترسید. اگر با اقتدار و با حفظ منافع و با قراردادهای حقوقی و دقیق با طرف مقابل وارد مذاکره شویم خطری مارا تهدید نخواهد کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه