نوسازی شالیکوبی‌های گیلان راهی برای کاهش ضایعات برنج

استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که سالانه یک میلیون و شصت هزارتن شلتوک از این شالیزار‌ها برداشت می‌شود که توسط هزارو ۴۲۸ واحد شالیکوبی تبدیل به برنج سفید می‌شود.

نوسازی شالیکوبی‌های گیلان راهی برای کاهش ضایعات برنج

به گزارش ۸دی، براساس نظر کارشناسان جهاد کشاورزی ۱۵ درصد ازشلتوک برداشت شده تبدیل به ضایعات برنج می‌شود که ۶ درصد این ضایعات به دلیل فرسوده بودن و به روز نبودن کارخانجات شالیکوبی است.

مسعود الماسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، گفت: از مجموع یک هزارو ۴۲۸ واحد شالیکوبی استان ۵۰۰ واحد آن تجهیز، نوسازی و اصلاح شده که تنها ۱۷۵ واحد مدرن و دارای نشان برتر در زمینه تبدیل برنج است که سالانه از ضایعات ۳۵ هزار تن برنج سفید در استان جلوگیری می‌کند.

او افزود: اگر ضایعات یک درصد برنج استان جلوگیری شود در مجموع ۷۰ میلیون تومان بر در آمد کشاورزان گیلانی اضافه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ادامه داد: از سال ۱۳۸۵ طرح اصلاح ساختار کارنجات شالیکوبی در استان آغاز شد که ۶۹۰ واحد شالیکوبی در طرح اصلاح ساختار قرار گرفت که تاکنون ۵۰۰ واحد موفق به اصلاح ساختار و به روز رسانی شدند و مابقی در مراحل انجام کار است.

الماسی با بیان اینکه اصلاح ساختار واحد‌های شالیکوبی راهی برای برند سازی برنج ایرانی به خصوص برنج گیلان است افزود: به روز کردن دستگاه‌های شالیکوبی چرخه بسته بندی برنج را آغاز می‌کند و با این موضوع تمام فعالی‌ها در واحد‌های شالیکوبی توسط دستگاه انجام می‌شود و پس از آن محصول به دست آمده در بسته‌های مختلف بسته بندی و عرضه می‌ شود.

او تصریح کرد: پارسال با هدف رونق تولید، نوسازی و مدرن سازی کارخانه های شالیکوبی ۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات به صاحبان این واحد ها پرداخت شده است.

عمادی، یکی از مالکان و مدیران کارخانه شالیکوبی در بخش خشکبیجار شهرستان رشت که اقدام به ساخت مدرن‌ترین واحد شالیکوبی در بخش خشکبیجار درشهرستان رشت نموده است،گفت: بیش از ۷ میلیارد تومان از محل آورده شخصی خود و تسهیلاتی که ازجهاد کشاورزی دریافت کرده آخرین دستگاه‌های شالیکوبی و بسته بندی روز را در واحد شالیکوبی خود راه اندازی کرده و تمام تلاش خود را کرده ام تا شلتوک را با کمترین ضایعات تحویل کشاورزان دهم.

صفر زاده یکی از کشاورزان خشکبیجاری که چند سالی است در کارخانه شالیکوبی مدرن اقدام به تبدیل شلتوک خود کرده است،گفت: شلتوک در واحد‌های شالکوبی سنتی ۴۰ الی ۴۳ درصد تبدیل به برنج می‌شود در صورتی که که با توجه به بارندگی شدید امسال ۵۷ در صد شلتوک در کارخانجات شالیکوبی مدرن تبدیل به برنج می‌شود و این در حالی است که لاشه یا نیم دانه برنج که از آن به عنوان ضایعات برنج نام برده می‌شود در حد برنج است و قابل مصرف می‌باشد و این در حالی است که در کارخانجات سنتی و قدیمی چنین شرایطی ندارد.

صدقی یکی دیگر از مشتریان واحد شالکوبی عمادی، گفت: امسال از تبدیل شلتوک به برنج ۹۰ گونی برنج ۷۰ کیلویی استحصال کرده است که تنها ۱۰ گونی نیم دانه یا لاشه داشته و این در حالی است که اگر در کارخا نجات سنتی این تبدیل انجام می‌شد ۳۰ گونی لاشه یا نیم دانه بر جا می‌گذاشت.

صفر امیدی یک از مدیران واحد شالی کوبی امیدی گفت: با مدرن کردن واحد شالیکوبی خود هیچ کاری حتی دوختن سرکیسه برنج هم توسط دست انجام نمی‌شود و همه با دستگاه انجام می‌شود و علاوه بر کاهش ضایعات کاهش هزینه تولید از مزایای واحد شالیکوبی مدرن است و از هدر رفت برنج به مقدار زیادی جلوگیری شده است.

او ادامه داد به روزترین دستگاه‌های شالیکوبی را در واحد خود نصب کرده ام و وقتی که دستگاه جدیدی وارد بازار شود با پرداخت هزینه اندکی این دستگاه‌های را به روز می‌کنم تا با امکانات روز بتوانم شلتوک را تبدیل به برنج سفید کنم.

آقای رضا لیق بران. یکی از کارخانه دارانی که سال‌ها از رقیبان آقایان عمادی و امیدی بوده است و واحد شالکوبی وی قدمتی بیش از صد سال دارد امروز عدم دریافت تسهیلات را مانع از رقابت بارقبای قبلی خود می‌داند، می‌گوید در صورت پرداخت تسهیلات توسط جهاد کشاورزی می‌توانم واحد شالیکوبی خود را به روز کنم و از امکانات پیشرفته استفاده کنم.

مسعود اسدی پرور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت و کارشناس کشاورزی استان گیلان عنوان کرد از سر زمین زراعی تا کارخانجات الکوبی ۱۵ الی ۲۰ درصد برنج به ضایعات تبدیل می‌شود که ۶ در صد این ضایعات مربوط به کارخانجات شالیکوبی استکه به راحتی می‌توان با به روز کردن دستگاه‌ها از این ضایعات جلوگیری کرد.

او با بیان اینکه با تجهیز همه واحد‌های شالیکوبی در استان گیلان از ضایعات ۷۰ هزار تن برنج سفید جلوگیری می‌شود افزود: که این اقدام ۸۰۰ میلیارد تومان به در آمد کشاورزان گیلانی اضافه می‌کند که این امر استقبال کارخانه داران را می‌طلبد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه