نوسازی ۴۴ درصدی شالیکوبی‌ در گیلان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از ابتدای اجرای طرح اصلاح ساختار کارخانجات شالیکوبی تاکنون ۴۴ درصد شالیکوبی‌های استان از محل منابع و تسهیلات مختلف نوسازی و تجهیز شده‌اند.

نوسازی ۴۴ درصدی شالیکوبی‌ در گیلان

به گزارش ۸دی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اجرای طرح اصلاح ساختار کارخانجات شالیکوبی گیلان طی یک دهه اخیر اظهار کرد: حدود ۵۵۰ میلیارد تومان در این‌ مدت به کارخانه‌داران استان بدین‌ منظور پرداخت شده است. این میزان تسهیلات به صاحبان برنجکوبی‌ها با سود۶ درصد در قالب طرح های اشتغال پایدار روستایی و تبصره ۱۸ پرداخت شده‌است.

وی با بیان اینکه فرآیند اصلاح ساختار با طرحی الگویی برای کارخانجات دارای ماشین آلات و خط تولید قدیمی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: با مشارکت کارخانه‌ها و بانک‌های عامل در طرح رتبه‌بندی تاکنون از یک هزار و ۴۲۵ کارخانه شالیکوبی در استان حدود ۶۲۵ مورد تجهیز، نوسازی و اصلاح ساختار شده‌اند. این تعداد از کارخانه‌ها با اصلاح ساختار عملا فقط در سال زراعی گذشته حدود ۵۱ هزار تن کاهش ضایعات داشته‌اند که با این مقدار کاهش اگر تفاوت قیمت برنج سالم و نیمه دانه را ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم عملا افزون بر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان حفظ‌منابع و بازگشت سود به بخش کشاورزی را موجب شد.

قاسم جوادزاده با بیان اینکه در واقع فواید این طرح به کشاورز برمی‌گردد، به ایرنا گفت: کارخانه‌داران شالیکوبی با سرمایه گذاری و هزینه کرد برای تعویض دستگاه‌ها اقدام می‌کنند در نهایت بهره بردار بخش کشاورزی بهره می‌برد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به درنظرگرفتن یک سری سیاست های حمایتی در قالب تسهیلات برای کارخانه داران شالیکوبی‌ها خاطرنشان کرد: این تسهیلات به نسبت در اختیار آنها قرار می‌گیرد ضمن اینکه نرخ تبدیل شلتوک به برنج کارخانه‌های دارای اصلاح ساختار نسبت به کارخانه‌های معمولی و سنتی بیشتر در نظر گرفته می شود.

این مسئول با بیان اینکه کارخانه‌داران با اجرای طرح اصلاح ساختار کارخانجات شالیکوبی، دستگاه ها قدیمی را تجهیز و با مدل های جدیدتر تغییر می‌دهند و در نتیجه برنج با کیفیت بهتر و ضایعات کمتر تولید می‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه