مقام آمریکایی: از سیاست مقابله با ایران عقب ننشسته‌ایم

یک مقام آمریکایی، در حالی که دولت این کشور تصمیم به خارج کردن نظامیانش از سوریه گرفته می‌گوید که واشنگتن از سیاست مقابله با ایران عقب ننشسته است.

مقام آمریکایی: از سیاست مقابله با ایران عقب ننشسته‌ایم

به گزارش هشت دی،یک مقام آمریکایی مدعی شده دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از تصمیم به خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه از سیاست مقابله با ایران عقب ننشسته است.

این مقام آمریکایی که با رسانه‌های این کشور گفت‌وگو کرده اما اشاره‌ای به نامش نشده در پاسخ به این سوال که چه عاملی ترامپ را به این تصمیم واداشت گفت: «رئیس‌جمهور از مدت‌ها پیش تمایلش را برای بازگرداندن نظامیان آمریکا به وطن بعد از شکست داعش نشان داده است.»

 رسانه‌های آمریکا به نقل از منابع آگاه گزارش دادند دولت آمریکا در تدارک خارج کردن نظامیان خود از سوریه است. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر این گزارش‌ها را تأیید کرد.

تصمیم ترامپ با واکنش‌های مختلفی رو به رو شده است.عده زیادی از نماینده‌های کنگره آمریکا با آن مخالفت کرده‌اند.  «لیندسی گراهام»، نماینده مجلس سنای آمریکا این تصمیم را «اشتباه» توصیف کرده است. او گفته که این تصمیم، پیروزی بزرگی برای ایران و «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه است.

مقام آمریکایی درباره این موضوع گفت: «نیروهایی که ما در سوریه داشتیم، هیچگاه به قصد مقابله یا مبارزه با ایران در آنجا گماشته نشده بودند. هدف از استقرار آنها همیشه نابودن کردن خلافت ارضی داعش بود.»

مقام ارشد آمریکایی تلاش کرد از اهمیت مخالفت‌ها با تصمیم ترامپ بکاهد. او گفت: «فکر می‌کنم اینکه نظر ما همیشه با همه نمایندگان کنگره درباره تصمیم‌هایی که می‌گیریم یکسان نیست چیز عجیبی نیست.»

وی همچنین ادعا کرد که میان اعضای کابینه ترامپ اختلافی بر سر تصمیم او جهت خروج وجود نداشته و رئیس‌جمهور آمریکا آنها را در جریان این تصمیم قرار داده است.

تصمیم ترامپ در شرایطی اتخاذ شده که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه تهدید کرده قصد دارد عملیاتی را برای حمله به نیروهای شبه‌نظامی مسلح کُرد که هم‌پیمان آمریکا در سوریه هستند آغاز کند.

او هفته گذشته گفت ترکیه قصد دارد عملیات خود در شرق رود فرات در سوریه را تا چند روز دیگر آغاز کند تا «شرق فرات از [حضور] گروه تروریستی جدایی‌طلب [کُرد] آزاد شود».

 مقام ارشد آمریکایی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت که ترامپ با اردوغان درباره تصمیم به خارج کردن نظامیان آمریکا از سوریه صحبت نکرده است. وی گفت: «رئیس‌جمهور (ترامپ) و اردوغان به طور منظم با هم صحبت می‌کنند. آنها در جریان نشست گروه ۲۰ هم با یکدیگر رایزنی کردند، ولی ترامپ خودش این تصمیم را گرفت. این چیزی نبود که درباره آن با اردوغان رایزنی کرده باشد.»

آمریکا در حدود دو هزار نیرو در سوریه دارد که بخش عمده آنها در شمال سوریه حضور دارند و با شبه‌نظامیان کُرد «قسد» همکاری می‌کنند. بخش دیگری از نیروهای آمریکایی در پایگاه «التنف» واقع در منطقه تلاقی مرزی سوریه، عراق و اردن حضور دارند.

دولت آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۴، به عنوان بخشی از راهبرد خود برای کمک به معارضان سوری در حال جنگ با دولت مرکزی سوریه نیروهای خود را در این کشور مستقر کرده است.

استقرار نظامیان آمریکایی در حالی انجام می‌شد که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حدود یک سال قبل‌تر «سیا» را مأمور اجرای یک برنامه مخفیانه با هزینه سالانه ۱ میلیارد دلار برای تسلیح و تجهیز شبه‌نظامیان در حال پیکار با دولت سوریه کرده بود.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه