رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان:

سالانه ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به رتبه یازدهم گیلان در تولید انواع محصولات کشاورزی گفت:‌ سالانه بیش از ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان تولید می‌شود.

سالانه ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی در گیلان تولید می‌شود

به گزارش ۸دی،‌ علیرضا شعبان‌نژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران در رشت اظهار داشت:‌ گیلان در رتبه یازدهم تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور قرار دارد و بر همین اساس سالانه بیش از ۳ میلیون تن محصول از اراضی کشاورزی گیلان در حوزه‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان به وضعیت مکانیزاسیون استان در بخش تولید محصولات اشاره کرد و افزود:‌ گیلان از این حیث وضعیت خوبی در مقایسه با آمارهای کشوری دارد به طوری‌که حدود ۵۸ درصد فعالیت‌های زراعی استان به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

‌‌شعبان‌نژاد افزایش ضریب مکانیزاسیون را به یکپارچه‌سازی و نوسازی اراضی مرتبط دانست و تصریح کرد:‌ هر چه قدر ضریب تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی گیلان افزایش یابد مطمئناً رتبه استان از لحاظ مکانیزاسیون و انجام عملیات زراعی توسط ماشین‌آلات نیز ارتقاء پیدا می‌کند.

وی از پرداخت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان گیلانی در بازه زمانی ۴ ساله خبر داد و بیان داشت:‌ با تعامل بسیار خوبی که بین جهاد کشاورزی گیلان و بانک کشاورزی ایجاد شده بیش از ۱۰ هزار انواع ماشین‌آلات توسط کشاورزان خریداری شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان بحث خرده مالکی در اراضی شالیکاری استان را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ ضریب مالکیت کشاورزان گیلانی عمدتاً در ۰/۷ هکتار خلاصه می‌شود به همین علت خرید انواع تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی زیاد برای این افراد مقرون به صرفه نیست.

شعبان‌نژاد راه‌حل برون رفت از مشکل خرد بودن اراضی کشاورزی را وارد کردن ماشین‌آلات کوچک اعلام کرد و اظهار داشت:‌ با این اقدام هم مشکل خرده مالکان اراضی رفع می‌شود و هم ضریب مکانیزاسیون و بهره‌وری تولید در مزارع کشاورزی به تدریج افزایش پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر این مطلب که جهاد کشاورزی به جوانان جویای کار تسهیلات خرید ماشین‌آلات کشاورزی اعطا می‌کند گفت:‌ در سال‌های گذشته این تسهیلات تنها به کشاورزان پرداخت می‌شد اما در حال حاضر جوانان جویای کار نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان به وضعیت گیلان در حوزه تولید دام و طیور اشاره کرد و ابراز داشت:‌ استان گیلان به لحاظ موقعیت بسیار خوب جغرافیایی،‌ وجود علفزارها و فضای سرسبز در حوزه تولید انواع فرآورده‌های دامی و طیور رتبه بسیار خوبی در سطح کشوری دارد.

شعبان‌نژاد رتبه تولید دام‌های بومی محلی را در گیلان بسیار مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت:‌ مقدار زیادی از نیازهای غذایی استان از همین تولیدات بخش سنتی تأمین می‌شود که با شکل‌گیری شبکه جمع‌آوری شیر، محصولات تولیدی به کارخانجات فرآوری استان منتقل می‌شوند.

وی از قیمت بسیار ارزان شیر تولیدی و گلایه‌های دامداران گیلانی سخن گفت و عنوان کرد:‌ پایین بودن قیمت پایه خرید تضمینی شیر و تعویق در زمان پرداخت مطالبات دامداران از سوی واحدهای فرآوری از جمله مشکلات اساسی فعالان حوزه تولید فرآورده‌های دامی گیلان است.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه