آنچه «ظریف» درباره چالش‌های برجام به مجلسی‌ها گفت

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در جلسه غیرعلنی امروز (یکشنبه) مجلس، وزیرامورخارجه به بیان چالش‌های پیش‌روی اجرای برجام پرداخت، گفت که در این جلسه آقای طربف خواستار رای مثبت نمایندگان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی تامین مالی تروریسم شد.

آنچه «ظریف» درباره چالش‌های برجام به مجلسی‌ها گفت

به گزارش ۸دی، محمدرضا رضایی کوچی در توضیح جلسه غیرعلنی امروز (یکشنبه) مجلس اظهار کرد: در این جلسه ظریف درباره آینده برجام بعد از خروج آمریکایی‌ها توضیحاتی را داد مبنی بر اینکه چقدر اروپایی ها می توانند مقابل آمریکا مقاومت کنند و مطالبات ما را پاسخ دهند.

وی افزود: اصل موضوع و چالش آن است که شرکت‌های خصوصی اروپایی چقدر حرف دولت شان را قبول دارند و براساس خواست آنها عمل می کنند. چون یک بحث آن است که آنها خود را خصوصی می دانند و زیر بار حرف دولت اروپا نمی روند و با آمریکا همسو هستند.

رضایی کوچی ادامه داد: بحث دیگر آن است که آیا اروپایی ها توان مقابله و مقاومت با آمریکا را دارند یا خیر.  در هر صورت یک بسته اقتصادی تعریف شده که اگر اروپایی ها بتوانند مطالبات ما را پاسخگو باشند و تضامین لازم را هم بدهند در چنین شرایطی امکان ادامه مذاکره آن‌هم بدون ورود به خطوط قرمز وجود دارد.

وی افزود: همچنین در این جلسه وزیر خارجه تعهدات اروپایی‌ها در برجام و مطالبات ما را توضیح داد. باید صبر کنیم که ببینیم آنها چقدر به تعهداتشان عمل می کنند و تضامین لازم را می دهند. هرچند که هنوز این ابهام وجود دارد که آیا اروپایی‌ها می توانند در مقابل فشار آمریکایی‌ها مقاومت کنند یا خیر، یا اینکه شرکتهای بزرگ اروپایی خود را مقید به تبعیت از سیاستهای دولتمردان اروپایی می‌دانند؟

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین در این جلسه درباره FATF نیز صحبت شد، حرف ما این است که ما مخالف تروریسم هستیم ولی آنها خودشان مصادیق تروریسم را تعریف می‌کنند که ممکن است در این تعریف حزب‌الله و سپاه را نیز بگنجانند. در اینها هم ابهامات موجود است.

وی در پایان گفت که وزیر امورخارجه از نمایندگان خواستار رای مثبت به الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی تامین مالی تروریسم شد.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه