ارائه خدمات درمانی به کودکان زیر ۷ سال رایگان شد؛

طرح خوب دولت برای حفظ سلامت کودکان ایرانی

 در این طرح که به پیشنهاد وزارت بهداشت و با تصویب و ابلاغ دولت اجرایی شده تمام خدمات پزشکی سرپایی، بستری و تشخیصی – درمانی، برای کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های دولتی رایگان است.

طرح خوب دولت برای حفظ سلامت کودکان ایرانی

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» بررسی شاخص مرگ‌ومیر کودکان در جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای همسایه، گواه خوبی برای وضعیت مطلوب ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به کودکان است.

 آمار مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال به‌ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده در کشورمان، ۱۳ نفر است؛ در حالی که تقریباً همه کشورهای همسایه نرخ مرگ‌ومیر ثبت شده بالاتری نسبت به ایران دارند و دو کشور دیگر یعنی ارمنستان و ترکیه نیز با تفاوت بسیار اندکی در رده‌های پایین‌تر از ایران از نظر این شاخص قرار دارند.

 این در حالی است که دولت سیزدهم اخیراً طرحی را در دست اجرا دارد که در حفظ سلامت کودکان تأثیرگذار است و بر اساس آن به کودکان زیر هفت سال خدمات درمانی رایگان داده می‌شود.

 ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر هفت سال در واقع طرح وزارت بهداشت در حفظ سلامتی کودکان است که می‌تواند به نوبه خود نقش بزرگی در سلامتی کودکان ایرانی ایفا کند؛ زیرا کودکان در ابتدای مسیر زندگی هستند و توجه به سلامت آنها در سنین کودکی بسیار حائز اهمیت است؛ به طور مثال اگر کاشت حلزون شنوایی برای کودکی که به کاشت نیاز دارد در سنین زیر چهار سال انجام نشود؛ آن کودک برای همیشه شنوایی و تکلم را از دست می‌دهد.

 در این طرح که به پیشنهاد وزارت بهداشت و با تصویب و ابلاغ دولت اجرایی شده در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، خدمات بستری و سرپایی کودکان زیر هفت سال، به‌استثنای داروهای سرپایی در مراکز دولتی دانشگاهی رایگان شد.

 در حال حاضر عمده کودکان زیر هفت سال، تحت پوشش بیمه‌های پایه شامل تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و نیروهای مسلح قرار دارند و در صورتی که خانواده‌ای جزو پنج دهک درآمدی پایین جامعه باشد نیز، می‌تواند به طور رایگان تمام اعضا را تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهد.

 در سایر دهک‌ها، سهم پرداختی بیماران در خدمات بستری ۱۰ درصد و در خدمات سرپایی ۳۰ درصد است که با رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال، همین میزان نیز از بیماران اخذ نمی‌شود.

درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های دولتی

محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تشریح جزئیات این طرح می‌گوید: طرح ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر هفت سال از سوی وزارت بهداشت با هدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های کودکان ابلاغ شده است.

 وی کودکان را آینده‌سازان جامعه دانست و گفت: این طرح در حفظ سلامت جامعه تأثیرگذار است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: در این طرح تمام خدمات پزشکی سرپایی، بستری و تشخیصی – درمانی، برای کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های دولتی رایگان است.

 آشوبی اعلام کرد: در این رابطه ۲۶ مرکز درمانی دولتی در گیلان به خانواده‌های گیلانی خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه