آغاز طرح پزشک خانواده از اردیبهشت ۱۴۰۲

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: طرح پزشک خانواده از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

آغاز طرح پزشک خانواده از اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش هشت‌دی، مصطفی رضایی، با تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت برای گسترش پزشکی خانواده در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: امسال قرار بر این بود که برنامه پزشکی خانواده در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر را که از سال‌ها قبل شکل گرفته بود، تکمیل و نظام ارجاع آن را با برطرف کردن ضعف‌ها، تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح در شهرهای بالای ۲۰ هزارن فر جمعیت، روش‌های مختلفی در نظر گرفته شده است، افزود: بخشی از تصمیم وابسته به اعتباری است که سازمان برنامه و بودجه برای اجرای این طرح در نظر گرفته است. قرار است کار از استان‌هایی که بالاترین آمادگی را در اجرا دارند آغاز شود. هدف نهایی این است که پوشش برنامه پزشکی خانواده برای همه جمعیت شهری بالای ۲۰ هزار نفر که بیش از ۵۵ میلیون نفر جمعیت را شامل می‌شود، محقق شود.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از پیشنهادها این است که از استان‌هایی کار را شروع کنیم که بالاترین سهم جمعیت بیمه‌شدگان بیمه سلامت را دارند، چون چالش‌های اجرای این برنامه در دانشگاه‌های علوم پزشکی این شهرها کمتر خواهد بود در ادامه نیز می‌توان اجرای برنامه را در استان‌های محروم و مرزی برنامه ریزی کرد و در نهایت سایر استان‌ها وارد برنامه شوند.

رضایی درباره تعداد پزشکان مورد نیاز برای گسترش طرح پزشکی خانواده، گفت: در قالب این برنامه قرار شده است که به ازای هر ۳ هزار نفر یک پزشک عمومی و دو مراقب به کار بگیریم و این یعنی ۱۹ هزار پزشک برای اجرای طرح نیاز داریم که بخشی از این تعداد در بخش دولتی مشغول به کارند. همچنین تعداد قابل توجهی از پزشکان عمومی را باید از طریق عقد قرارداد با بخش خصوصی فراهم کنیم و مطب این پزشکان تبدیل به پایگاه پزشکی خانواده شود تا این پزشکان نیز جمعیتی را تحت پوشش قرار دهند و بسته‌های خدمتی مورد نظر وزارت بهداشت را ارائه کنند.

این مسئول ادامه داد: همه تلاش ما این است که در لایحه بودجه، ردیف مشخصی تحت عنوان اجرای برنامه پزشکی خانواده و توسعه آن لحاظ شود و منابعی مانند یک درصد مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات بر دخانیات به عنوان منابع مالی پایدار دولت برای این امر لحاظ شود. اگر این منابع تخصیص یابد چالش کمی در اجرای برنامه خواهیم داشت.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درخصوص وضعیت زیرساخت‌های الکترونیکی برای گسترش طرح نیز خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری در قالب پرونده الکترونیک فراهم است و بعد از طرح تحول سلامت کلیه خدمات سطح یک در قالب پرونده الکترونیک ارائه می‌شود، اما استمرار این خدمات نیازمند تامین هزینه‌های جاری پرونده الکترونیک است که در پیش‌بینی‌ها این امر لحاظ شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه