یادداشت | علیرضا زادبر

مبارزه به مانند روز نخست

از روز نخست ظهور، امام عصر (عج) با نادانی مبارزه خواهند نمود، شاید دلیل عدم ظهور هم همین جهل باشد و تا جهل جولان دهد کسانی هستند که از جاهلان سواری گیرند.

مبارزه به مانند روز نخست

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، علیرضا زادبر پژوهشگر و استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: باید برای ما سئوال باشد نخستین، اصلی‌ترین و شاید بیشترین امری که امام‌زمان (عج) فردای روز ظهور با آن مبارزه خواهند نمود چیست؟ مبارزه با بی‌دینی مردم؟ دوری از حرام و دعوت مردم به دین؟ فراخواندن به نماز و عبادات؟ مبارزه با مستکبران یا جنگ با منافقان؟ و ده‌ها مورد دیگر که به ذهن ما می‌رسد و هم می‌توان گفت قابل پیش‌بینی هستند.

بدون شک همه این موارد می‌توانند در دسته‌بندی و اولویت قرار گیرند. اما روایت اهل‌بیت و معصومین علیهم‌السلام چیز دیگری می‌گویند.

 اولویت با کدام معضل است؟

 بگذارید با این مقدمه کوتاه وارد حدیث شویم. از دوره جاهلیت عرب در صدر اسلام و سختی‌های پیامبر (ص) فراوان شنیده‌ایم. آنچه پیامبر (ص) با آن مبارزه کرد نادانی بود. اعمال و رفتار مردمی که در تاریخ کم‌سابقه بود. اما بااین‌وجود جهل از بین نرفت. طبیعی هم همین است، جهل هیچگاه ازبین‌رفتنی نیست. اما اسلام ابزاری برای مبارزه با جهل به مردم معرفی نمود: قرآن، اهل‌بیت (ع) و عقل.

 امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرمایند: قائم ما که قیام می‌کند از نادانی مردم بیش از آنچه رسول خدا (ص) از نادانی جاهلیت برخورد کرد، برخورد می‌کند. گفتم این چگونه ممکن است؟ فرمود: رسول خدا (ص) در حالی به‌سوی مردم آمد که آنان سنگ و کلوخ‌ها و چوب‌های تراشیده را می‌پرستیدند و قائم ما هنگامی که به‌سوی مردم می‌آید درحالی‌که همه مردم کتاب خدا را علیه او تأویل می‌کنند و با آن بر او احتجاج می‌نمایند. سپس فرمود: هان که به خدا قسم دامنه عدالت او به میان خانه‌های آنان راه میابد همان‌طور که گرما و سرما نفوذ می‌نماید. (کتاب غیبت نعمانی باب ۱۷ روایت ۲ صفحه ۳۵۰)

از روز نخست ظهور امام عصر (عج) با نادانی مبارزه خواهند نمود، شاید دلیل عدم ظهور هم همین جهل باشد. تا جهل جولان دهد کسانی هستند که از جاهلان سواری گیرند. عصر ما، عصر مدرنیته و تکنولوژی، عصر فریفتگی ما است. انسانِ مدرن به خود متکی ساخته گردیده و معتقد است که انسان راه‌حل همه چیز را می‌داند و اساساً «انسان» راه‌حل است.

 افراط در انسان‌گرایی (اومانیسم) این بلا را بر سر بشرِ امروزی آورده که از جهل مرکب خود اطلاع ندارد.

باید بدانیم؛ مهم‌ترین ویژگی جامعه جاهل، امام‌کُشی است. تا با جهل مبارزه نشود آرمان‌ها و دولت عدل امام‌زمان (عج) هم مستقر نخواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه