مسئول معاونت امور بازرگانی صنعت، معدن و تجارت گیلان:

مبایعه‌نامه‌های کاغذی املاک در گیلان بی‌اعتبار شد

مسئول معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اجرای ماده ۵ تصویب‌نامه ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها در گیلان گفت: کلیه مشاورین املاک استان باید معاملات خود را بر بستر سامانه ثبت اسناد و مستغلات انجام دهند و از این پس مبایعه‌نامه‌های کاغذی نامعتبر هستند.

مبایعه‌نامه‌های کاغذی املاک در گیلان بی‌اعتبار شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» محمد فیض صبح امروز در رابطه با ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها، اظهار کرد: در راستای ابلاغ دستورالعمل اجرای ماده قانونی، مشاوران املاک باید همه معاملات فروش و اجاره املاک خود را در سامانه املاک و مستغلات ثبت و کد رهگیری صادر کنند در غیر این صورت به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.

وی افزود: طبق ماده ۵ تصویب‌نامه ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها هرگونه ارائه خدمات به متقاضیان فروش و اجاره ملک پس از ثبت اطلاعات طرفین در سامانه امکان‌پذیر است و مشاورین املاک موظف‌اند بر اساس اطلاعات اقامتگاه ثبت شده در سامانه، نسبت به اخذ شناسه رهگیری از سامانه معاملات اقدام نمایند.

مسئول معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان، ادامه داد: در راستای اجرای ماده (۱۸) قانون جهش تولید مسکن مصوب ۱۴۰۰، مشاوران املاکی که بدون اخذ شناسه رهگیری نسبت به انجام معاملات خرید، فروش و یا اجاره اقدام نمایند، حسب مورد مشمول مجازات تخلفات مقرر در قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۸۲ با اصلاحات بعدی آن و قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ با اصلاحات بعدی آن می‌شوند.

فیض اضافه کرد: با اجرای این قانون با یک کد پستی فقط یک معامله انجام می‌شود و قابلیت فروش ملک به چند نفر وجود نخواهد داشت، قلم‌خوردگی‌ها و جعل سند نیز از بین خواهد رفت و سند صادر شده برای محاکم قضایی دارای اعتبار است.

 وی تصریح کرد: شفاف‌شدن جریان معاملات در سطح جامعه، اجازه فعالیت به مشاوران املاک دارای پروانه کسب و جلوگیری از فعالیت فاقدین پروانه از دیگر مزایای اجرای این دستورالعمل است.

مسئول معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان از شهروندان گیلانی خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را به شماره تلفن ۱۲۴ این اداره کل گزارش کنند و افزود: ۱۵ هزار مشاور املاک دارای پروانه در استان گیلان فعالیت دارند که از این تعداد پنج هزار مورد در شهرستان رشت قرار دارند. طبق بررسی‌های میدانی از ابتدای سال جاری تا دی‌ماه ۹۰۰ مشاور املاک بدون پروانه شناسایی شده است.

 وی عمده تخلف انجام شده در این حوزه را عدم ارائه کد رهگیری، عدم ارائه صورت‌حساب، دریافت کمیسیون بیش از مبلغ مصوب اعلام کرد.

انتهای خبر/

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه