«هشت‌دی» گزارش می‌دهد:

 تصمیم دولت برای حمایت از شالیکاران گیلانی چیست؟

 انتشار اخباری مبنی بر اختصاص ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای حل مشکلات شالیکاران مازندرانی با دستور رئیس‌جمهور موجب طرح سؤالاتی شد که آیا مشکلات مذکور تنها شامل شالیکاران مازندرانی است یا اینکه آیا شالیکاران گیلانی مشکلی برای فروش محصول خود ندارند و اگر دارند چرا اسمی از گیلان در این طرح حمایتی نیست.

 تصمیم دولت برای حمایت از شالیکاران گیلانی چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» گیلان یک استان کشاورزی محسوب می‌شود و بخش قابل توجهی از برنج مورد نیاز کشور از این استان تأمین می‌شود؛ لذا توجه به بازار این محصول و رفع دغدغه‌های شالیکارانی که هر ساله با وجود مشکلات متعدد اعم از گرانی و کم‌آبی و…. اقدام به کشت برنج می‌کنند از ضروریات غیرقابل انکار است.

 سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران چند روز پیش در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح حمایتی دولت از شالیکاران این استان گفت: رئیس‌جمهور برای حل مشکلات شالیکاران مازندران و عرضه و تقاضای این محصول در بازار و خروج از رکود ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است.

 انتشار این خبر باعث شد که این سئوال مطرح شود آیا مشکلات مذکور تنها شامل شالیکاران مازندرانی و بازار برنج این استان است؟ آیا شالیکاران گیلانی مشکلی برای فروش محصول خود ندارند و اگر دارند که طبق بررسی بازار حتماً مشکلات مشابه بر سر راه شالیکاران گیلانی نیز وجود دارد پس چرا اسمی از گیلان در این طرح حمایتی نیست.

 برای یافتن پاسخ این پرسش گفتگویی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان انجام دادیم تا ببینیم علت این نادیده‌گرفتن چیست و آیا دولت برنامه‌های حمایتی مشابه برای گیلان دارد یا خیر.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان: این دستور برای خرید ارقام پرمحصول برنج است؛ بیشتر برنج گیلان از نوع کیفی است

 صالح محمدی رئیس جهاد کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با اشاره به انتشار خبر اختصاص ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای حل مشکل شالیکاران مازندران گفت: این دستور برای خرید ارقام پرمحصول برنج صادر شده است.

 وی با بیان اینکه بخش زیادی از برنج مازندران جزء ارقام پرمحصول است افزود: ما این نوع برنج را در گیلان نداریم و بیشتر برنج استان ما از نوع کیفی است.

 ورود سازمان تعاون روستایی برای حل مشکل شالیکاران گیلانی

 محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت راهکاری برای حل مشکل شالیکاران گیلانی نیز دارد یا خیر، بیان کرد: قرار است سازمان تعاون روستایی با اجرای طرح حمایتی که جزئیات آن در صورت تصویب طی روزهای آتی رسانه‌ای می‌شود برای حل مشکل شالیکاران گیلانی اقدام کند.

 رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تفاوت قیمت برنج مازندران و گیلان عنوان کرد:
ارقام پرمحصول که بیشتر در مازندران کشت می‌شود قیمت پایین‌تری دارند و حدود ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود؛ اما کف قیمت برنج گیلان ۷۰ یا ۸۰ هزار تومان است؛ لذا طرح حمایتی دولت شامل برنج گیلان نمی‌شود.

 جزئیات طرح حمایتی اطلاع‌رسانی می‌شود

وی خاطرنشان کرد: طی جلسه‌ای که با سازمان تعاون روستایی داشتیم تصمیماتی برای خرید برنج مازاد شالیکاران گیلانی با حضور معاون وزیر کشاورزی اتخاذ شد که در صورت تأیید نهایی به اطلاع مردم خواهد رسید.

استاندار گیلان: هزینه تولید برنج در گیلان بالا است

 اسدالله عباسی استاندار گیلان در جلسه‌ای با اشاره به مشکلات بازار برنج استان اظهار کرد: با وجود بهره‌گیری از روش مکانیزاسیون هزینه تولید برنج در استان بالا است و قیمت کنونی برنج در بازار واقعی نیست.

 وی با اشاره به توجه و حمایت دولت از برنجکاران اظهار کرد: انتظار است تا با توجه به تلاش برنجکاران برای تولید برنج، هزینه تمام شده این محصول بررسی و مشخص شود.

 عباسی بیان کرد: در خصوص سرانه مصرف برنج و چای به‌عنوان دو محصول راهبردی استان نیازمند بازبینی و اصلاح رویه هستیم در غیر این صورت تولیدکننده با افزایش تولید و حمایت دولت متأسفانه در زمان برداشت به علت عدم محاسبه درست با اختلال در بازار مواجه می‌شود که این مسئله سبب نارضایتی تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد شد.

نماینده رشت: انتقادات جدی به سیاست‌گذاری دولت در حوزه برنج وارد است

 سید علی آقازاده نماینده مردم رشت و خمام در مجلس نیز با بیان اینکه مقدمات توسعه بخش کشاورزی در استان نیازمند به مکانیزه‌سازی در بخش‌های کاشت، داشت، برداشت، ترابری و بازاریابی است و همچنین در خصوص سیاست‌گذاری دولت در حوزه برنج به عنوان یک محصول استراتژیک انتقاد جدی داریم؛ لذا این شیوه به نفع کشاورزان نیست و آسیب‌زا است، این سطح خرید و قیمت‌گذاری کافی نیست و این مسئله را به طور جدی در مجلس پیگیر هستیم.

 آقازاده با اشاره به وضعیت منابع آبی استان بیان کرد: تأکید ما بر مهار آب‌های سطحی و بارش‌های سالانه است همچنین در حال توسعه اراضی و تجهیزات مورد نیاز در بخش کشاورزی هستیم؛ لذا بیش از ۸۰ درصد این سیستم مکانیزه است و تجهیزات کافی وجود دارد؛ اما به طور تمام و کامل پیگیر این مسئله هستیم.

نیازسنجی راهکاری مناسب برای جلوگیری از واردات بی‌رویه

 غلامرضا خانکشی‌پور، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفتگو ب خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با اشاره به آسیب‌های موجود در حوزه صنعت برنج، بیان کرد: در فصل زراعی از واردات محصولی که بیش از یک سال ماندگاری دارد ممانعت می‌شود؛ اما در فصول دیگر به میزان زیادی وارد می‌شود این در حالی است که باید با نیازسنجی جلوی واردات بی‌رویه‌ای که سبب تخریب بازار می‌شود را گرفت.

 وی افزود: این رویه سنتی غلط باید برچیده شود و این تغییر ذائقه مترصد یک منش انقلابی است؛ اما این سؤال مطرح می‌شود که طبق رویه دولت انقلابی چرا مجلس و دولت مانع این واردات نمی‌شوند در حالی که این عرضه بیش از تقاضا بازار را با مشکل مواجه می‌کند.

 خانکشی‌پور بر اهمیت نیازسنجی تأکید کرد و گفت: آیا نسبت به هکتار شالیزارها و میزان مصرف برنج در استان آماری وجود دارد؟ این در حالی است که با یک آمار ساده قابل‌بررسی است؛ لذا این مسئله با یک دیدگاه بدبینانه ناشی از تعارض منافع برخی افراد است و با یک نگاه خوش‌بینانه می‌توان آن را از عدم درک صحیح دانست.

 وی افزود: قربانی این مسئله، کشاورزان هستند و وقتی در مواجه با کشاورز گفته می‌شود که برنج با قیمت ۶۵ هزار تومان نیز سودآور است معترض می‌شود.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه