آسیب مجوز واردات برنج آن هم در فصل برداشت؛

برنج و رنج‌هایی که بر دوش کشاورزان است + عکس

طبق قانون، ترخیص برنج خارجی از ابتدای فصل برداشت یعنی اول مرداد تا آبان یعنی پایان فصل برداشت این محصول ممنوع است؛ اما باتوجه‌به نیاز بازار برای واردات برنج و پایین‌تربودن قیمت برنج خارجی نسبت به ارقام داخلی و تمایل بیشتر قشر متوسط به خرید جنس ارزان‌تر، زحمات کشاورزان بی‌نتیجه مانده و چندین تن برنج مازاد در انبارها و بازار بی‌مشتری خاک می‌خورد.

برنج و رنج‌هایی که بر دوش کشاورزان است + عکس

به گزارش هشت‌دی، گیلان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید برنج در کشور محسوب می‌شود و ۳۵ درصد برنج موردنیاز ایران که شامل ۷۱۰ تا ۷۵۰ هزار تن است به دست شالی‌کاران استان تولید می‌شود.

 کشت محصول استراتژیک برنج شغل اصلی کشاورزان گیلانی است و عمده درآمد شالیکاران به فروش برنج مربوط است به همین سبب آنها زحمت زیادی برای کاشت، داشت و برداشت برنج می‌کشند؛ اما زمان فروش دسترنج خود با انواع مختلفی از موانع و مشکلات روبه‌رو می‌شوند.

 طبق قانون، ترخیص برنج خارجی از ابتدای فصل برداشت؛ یعنی اول مرداد تا آبان یعنی پایان فصل برداشت این محصول ممنوع است؛ اما باتوجه‌به نیاز بازار برای واردات برنج و پایین‌تر بودن قیمت برنج خارجی نسبت به ارقام داخلی و تمایل بیشتر قشر متوسط به خرید جنس ارزان‌تر، زحمات کشاورزان بی‌نتیجه مانده و چندین تن برنج مازاد در انبارها و بازار بی‌مشتری خاک می‌خورد.

 طبق اعلام دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، بیش از ۵۰ درصد از برنج‌های ایرانی که پارسال برداشت شدند همچنان در انبارها باقی‌مانده‌اند.

 همچنین برای تأمین نیاز داخلی باید یک میلیون تن برنج به کشور وارد شود که این میزان سال گذشته ۲ برابر بود.

دریافت مجوز واردات برنج تنها در صورت خرید کل ظرفیت برنج تجاری

محمد مخبر در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با تولید برنج در استان‌های شمالی، وزیر جهاد کشاورزی و استانداران مازندران، گیلان و گلستان را مکلف کرد ظرف ۴۸ ساعت برنامه اجرایی و زمان‌بندی شده خود را برای خرید برنج از شالیکاران تدوین و ارائه کنند.

 طی این نشست همچنین پس از بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل مرتبط با تولید برنج و مشکلات شالیکاران، مقرر شد ظرف یک ماه تمام موجودی انواع برنج پرمحصول از شالیکاران سه استان شمالی کشور به‌صورت تضمینی خریداری شده و برنامه اجرایی این کار را نیز وزارت جهاد کشاورزی ظرف ۴۸ ساعت به دولت ارائه دهد.

 همچنین مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی به نحوی سیاست‌گذاری کند که واردکنندگان برنج تنها در صورت خرید کل ظرفیت برنج تجاری (طارم و هاشمی) از کشاورزان، بتوانند مجوز واردات برنج دریافت کنند.

بازار برنج ایرانی امسال نسبت به سال‌های قبل بی‌رونق‌تر شده است

عباس کیامنش یکی از کشاورزان گیلانی است که سال‌ها است به کشت برنج مشغول بوده و با تمام سختی‌ها و موانع کاشت و فروش برنج آشنا است؛ وی با بیان اینکه بازار برنج ایرانی امسال نسبت به سال‌های قبل بی‌رونق‌تر شده است بیان کرد: امسال برای فروش برنج مشکل زیادی داشتیم از طرفی قیمت برنج بسیار پایین آمده و باتوجه‌به هزینه تولید برنج، مقرون‌به‌صرفه نیست.

 وی با اشاره به اینکه دولت نباید اجازه دهد کشاورزان ضرر کنند افزود: اگر دولت جلوی واردات بی‌رویه را نگیرد و برنج بی‌کیفیت و ارزان خارجی در بازار پر شود، کسی برای خرید برنج ایرانی رغبت ندارد.

کشت برنج ایرانی باید برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد

شکوفه هاشمی یکی از زنان شالی‌کار گیلانی نیز در گفتگو با خبرنگار هشت‌دی با بیان اینکه دولت باید ادارات و هتل‌ها و مهمان‌سراها را ملزم به خرید برنج کشاورزان داخلی کند، گفت: این کار به‌نوعی حمایت عملی از شالی‌کاران است.

 این بانوی شالی‌کار گیلانی با بیان اینکه کشاورز عمر خود را سر زمین صرف می‌کند و از جان و سلامتی خود مایه می‌گذارد بیان کرد: اگر کشت برنج صرفه اقتصادی نداشته باشد دیگر کسی سراغ کشاورزی نمی‌رود و زمین‌ها به قیمت پایینی فروخته شده و ویلاسازی رواج می‌یابد.

 واردات برنج آن‌هم به مقدار زیاد، تنظیم بازار را به هم زد

 اسدالله عباسی استاندار گیلان با اشاره به اینکه بر اساس قانون، دولت نباید سه ماه قبل و سه ماه بعد از برداشت برنج وارد کند، افزود: واردات برنج به آن‌هم به مقدار زیاد، تنظیم بازار را به هم زد و اکنون امکان فروش تولید داخلی وجود ندارد.

 وی با اشاره به خرید توافقی برنج مازاد کشاورزان گیلان از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خاطرنشان کرد: برنج پرمحصول نیز به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود.

 وی تصریح کرد: واردات برنج داخلی و خارجی به گیلان از مرز رودبار، اردبیل و رودسر ممنوع است ضمن اینکه واردات برنج نیز تا چهار ماه متوقف خواهد شد.

 عباسی با بیان اینکه در روزهای آینده شرایط خوبی فراهم خواهد شد، اضافه کرد: برنج‌های موجود در دست کشاورزان و در شالی‌کوبی‌ها تا اواخر مرداد خریداری خواهد شد و برنج جدید وارد بازار می‌شود.

 عباسی افزود: تمام زنجیره‌ها اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده برنج را موردتوجه قرار می‌دهیم.

 تعلل‌ها باعث ماندن برنج روی دست کشاورزان شد

آیت‌الله فلاحتی امام‌جمعه رشت نیز با اشاره به مشکلات برنج‌کاران گیلانی گفت: باتوجه‌به اینکه برنج شمال پاسخگوی تمام نیاز کشور نیست، دولتمردان قبل از واردات برنج برای تأمین نیاز کشور، به کشاورزان شمالی زمان می‌دهند تا برنج خود را به فروش برسانند و لذا کشاورزان طی ۳ یا ۴ ماه باید برنج خود را به بازار عرضه کنند؛ اما تعلل‌ها باعث ماندن برنج دست کشاورزان شد و لازم است دولت تمهیداتی برای فروش برنج کشاورز اتخاذ کند.

آسیب مجوز واردات برنج آن هم در فصل برداشت

 نماینده رشت و خمام در مجلس نیز با انتقاد از واردات برنج عنوان کرد: چرا مجوز واردات برنج آن هم در فصل برداشت برنج داده شده است؟

 جبار کوچکی نژاد گفت: واردکنندگان برنج در نامه‌ای به مخبر معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کردند که به دلیل ایام محرم و صفر و افزایش تقاضا برای برنج، مجوز واردات برنج داده شود که با آن موافقت شد.

 وی ادامه داد: صدور مجوز آن هم در فصل برداشت برنج در شمال کشور چه دلیلی دارد؟ لازم است مجلس جلسه‌ای در این باره برگزار کند؛ چون هزاران کشاورز شمال کشور نگران هستند.

هزینه‌های کشاورزی ۳ برابر شده و برنج کشاورزان بدون خریدار مانده است

 نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس یازدهم ادامه داد: قیمت آب کشاورزی ۳ برابر شده و نهاده‌ها نیز ۳ برابر شده است و برنج کشاورزان بدون خریدار مانده است و دولت که در سفرهای استانی قول‌های متعددی می‌دهد، در این بخش برای استان‌های شمالی کاری نکرده است و به چه دلیل بیش از ۲ برابر واردات برنج انجام شده است و مشکل کشاورزان با این هزینه‌های کمرشکن روبه‌افزایش است.

 وی تصریح کرد: همه نمایندگان گیلان و استان‌های شمالی نگران هستند و دیگر استان‌هایی که در آنها برنج کشت می‌شود دچار مشکل هستند و اگر برنامه‌ریزی نشود، این محصول استراتژیک نابود خواهد شد.

مطلوب است دولت در راستای عمل به وظایف قانونی و حمایت از کشاورزان، ضمن خرید تضمینی برنج داخلی، با واردات به هنگام برنج خارجی زمینه حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده را به طور یکسان فراهم سازد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه