کارشناس اقتصادی در گفتگو با «هشت‌دی» مطرح کرد:

ضرورت نیازسنجی در واردات برنج به بازار ایران

کارشناس اقتصادی، گفت: در فصل زراعی از واردات محصولی که بیش از یک سال ماندگاری دارد ممانعت می‌شود؛ اما در فصول دیگر به میزان زیادی وارد می‌شود این در حالی است که باید با نیازسنجی جلوی واردات بی‌رویه‌ای که سبب تخریب بازار می‌شود را گرفت.

ضرورت نیازسنجی در واردات برنج به بازار ایران

 غلامرضا خانکشی‌پور در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» یکی از اصلی‌ترین معضلات استان را در حوزه مدیریتی دانست و اظهار کرد: در برخی معضلات اصلی عدم احساس مسئولیت یک مدیر در اتخاذ یک تصمیم جدی بر اساس یک خرد جمعی را شاهد هستیم در حالی که یک مدیر فاقد معیارهای آرمانی و انقلابی ممکن است در جهت تأمین منافعش این مسئله را زیر سؤال ببرد؛ لذا این احساس مسئولیت باید در مدیریت مدیران میانی مشاهده شود.

 وی افزود: طبق نظام ارزشیابی در حکمرانی این سؤال مطرح می‌شود که آیا مدیران بر اساس یک رزومه موفق انتخاب می‌شوند.

 این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: یکی از معضلات مدیریتی در سطح استان عدم وقت کافی مدیران است این در حالی است که برای بررسی یک چالش و معضل مهم نیازمند زمان بسیاری برای اتخاذ یک تصمیم مناسب بر اساس یک خرد جمعی با حضور تمام کارشناسان هستیم.

 باید با نیازسنجی جلوی واردات بی‌رویه‌ای که سبب تخریب بازار می‌شود را گرفت

 خانکشی‌پور با اشاره به آسیب‌های موجود در حوزه صنعت برنج، بیان کرد: در فصل زراعی از واردات محصولی که بیش از یک سال ماندگاری دارد ممانعت می‌شود؛ اما در فصول دیگر به میزان زیادی وارد می‌شود این در حالی است که باید با نیازسنجی جلوی واردات بی‌رویه‌ای که سبب تخریب بازار می‌شود را گرفت؛ لذا این رویه سنتی غلط باید برچیده شود و این تغییر ذائقه مترصد یک منش انقلابی است؛ اما این سؤال مطرح می‌شود که طبق رویه دولت انقلابی چرا مجلس و دولت مانع این واردات نمی‌شوند در حالی که این عرضه بیش از تقاضا بازار را با مشکل مواجه می‌کند.

 رئیس اندیشکده سیاست‌پژوهی و راهبردنگاری بسیج اساتید گیلان، ادامه داد: در این راستا نیازمند درک صحیح مفاهیم از سوی افراد هستیم این در حالی است که این مسئله با سواد دانشگاهی مرتبط نیست؛ بلکه به فهم و درک افراد برمی‌گردد.

 خانکشی‌پور بر اهمیت نیازسنجی تأکید کرد و گفت: آیا نسبت به هکتار شالیزارها و میزان مصرف برنج در استان آماری وجود دارد؟ این در حالی است که با یک آمار ساده قابل‌بررسی است؛ لذا این مسئله با یک دیدگاه بدبینانه ناشی از تعارض منافع برخی افراد است و با یک نگاه خوش‌بینانه می‌توان آن را از عدم درک صحیح دانست.

 وی افزود: قربانی این مسئله، کشاورزان هستند و وقتی در مواجه با کشاورز گفته می‌شود که برنج با قیمت ۶۵ هزار تومان نیز سودآور است معترض می‌شود.

 با سرمایه‌گذارانی مواجه‌ایم که به ریال تولید می‌کنند و ارزی می‌فروشند

 این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اگر قرار بر صادرات بر پایه ارز آزاد است حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا تولید و عرضه با یک ارز مشابه صورت می‌گیرد؟ این در حالی است که با سرمایه‌گذارانی مواجه هستیم که به ریال تولید می‌کنند و در موقع فروش از تفاوت ارز بازار آزاد استفاده می‌کنند.

نیازمند یک هماهنگی چندوجهی و چندمنظوره بین دستگاه‌ها هستیم

 خانکشی‌پور ادامه داد: فهم این موضوع و ارائه راهکار و برنامه‌ریزی امری دشوار نیست؛ بلکه نیازمند یک هماهنگی چندوجهی و چندمنظوره بین دستگاه‌ها است؛ لذا این هماهنگی باید هوشمندانه باشد و فارغ از برگزاری جلسات متعدد و وعده‌های فراوان باید به مرحله اجرایی برسد، فهم و درک عمیق از برنامه بسیار اهمیت دارد و باید این مطالبه را از حکمرانان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… داشته باشیم و در صورت عدم درک صحیح، برنامه‌ریزی و تلاش بی‌فایده خواهد بود.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه