رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

برنج مازاد بر مصرف از دغدغه‌های کشاورزان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه برنج مازاد بر مصرف یکی از دغدغه‌های کشاورزان است گفت: بازار برنج باتوجه‌به سختی‌ها و مشکلات تولید این محصول نیازمند تنظیم است.

برنج مازاد بر مصرف از دغدغه‌های کشاورزان است

به گزارش هشت‌دی صالح محمدی در حاشیه بازدید از پروژه‌های در دست اقدام شهرستان رودسر در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار کرد: رودسر در بخش کشاورزی از شهرستان‌های مهم گیلان در حوزه تولید برنج، چای، گل‌وگیاهان زینتی و دارویی است.

 وی با اشاره به پتانسیل بالای رودسر در حوزه کشاورزی و اکوتوریسم افزود: باید بتوانیم به‌خوبی از ظرفیت‌های شهرستان و معرفی آن به سرمایه‌گذاران و تحول اقتصادی منطقه استفاده کنیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان برنج مازاد بر مصرف را یکی از دغدغه‌های شالی‌کاران خواند و گفت: با پیگیری‌های انجام شده توسط استاندار گیلان و نمایندگان مردم در مجلس، در راستای حل مشکلات و مطالبات کشاورزان با حضور استانداران استان‌های شمالی در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

 محمدی با اشاره به اینکه بازار برنج باتوجه‌به سختی‌ها و مشکلات تولید این محصول نیازمند تنظیم است، بیان کرد: با پیشنهاد استاندار گیلان به معاون اول رئیس‌جمهور، قرار شد که میزان تولید برنج سالانه در کشور دقیق بررسی و عدد مشخص شود و اعلام گردد.

 وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف برنج طبق آمار سازمان حمایت از مصرف‌کننده در حال حاضر ۳۵ کیلو اعلام شده که به اعتقاد ما بایستی این عدد اصلاح شود و این عدد حداکثر ۳۰ کیلو است، افزود: این بازنگری مصرف به اعلام سرانه درست کمک می‌کند همچنین با محاسبه کسری تولید و کسانی که می‌خواهند مجوز واردات برنج دهند به حمایت تولیدکننده می‌آید.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به رعایت ممنوعیت چهارماهه واردات برنج از زمان برداشت این محصول در مردادماه تا فراوری آن تا پایان آبان‌ماه که مصوبه مجلس هم دارد تأکید کرد و گفت: متأسفانه این پروسه در سال گذشته رعایت نشده و امروز با مازاد محصول برنج در بازار، شاهد کاهش قیمت این محصول پررنج هستیم.

 محمدی با اشاره به قول‌های سفر وزیر جهاد کشاورزی به گیلان تا برای ارقام کیفی شرکت‌های زنجیره‌ای خرید توافقی داشته باشند، تصریح کرد: برای ارقام پرمحصول، شرکت بازرگانی دولت ایران برای حمایت از مصرف‌کنندگان مشخص شد که خرید ندا، شیرودی و فجر در حال انجام شده و تاکنون یک هزار و ۷۰۰ تن تاکنون از ارقام پرمحصول خرید شده است.

 وی با اشاره به اینکه در زمان ورود وزیر به استان گیلان بالغ بر ۱۱۰ هزار تن در شالی‌کوبی‌ها انبار شده بود، افزود: با خریدی که آغاز شده در حال حاضر ۵۰ هزار تن برنج در شالی‌کوبی‌ها وجود دارد و ما شاهد یک جنب‌وجوش در بازار برنج هستیم هر چند نگرانی‌هایی در بحث توافق قیمت برنج و پائین بودن قیمت وجود دارد که با تأکید استاندار به وزیر جهاد، پیش‌بینی می‌کنیم که شرکت‌های زنجیره زیر قیمت توافقی ورود نکنند و برنج قیمت واقعی خود را پیدا کند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، حمایت از تولیدکنندگان در سال رشد تولید و مهار تورم را ضروری خواند و گفت: درحالی‌که در روزهای پایانی سال زراعی محصول برنج قرار داریم امیدواریم با تصمیمات درست نسبت به ممنوعیت واردات برنج و تنظیم بازار، تولیدکنندگان ما آسیب نبینند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه