کارشناس مذهبی در گفتگو با «هشت‌دی»:

امور معنوی باید در شخصیت انسان تحول ایجاد کند

کارشناس مذهبی با بیان اینکه اعتکاف و تمام فرائض دینی دارای آثار و برکاتی است، گفت: اینکه فقط دل‌خوش کنیم که در مسجد معتکف هستیم کافی نیست؛ بلکه امور معنوی باید در روح، روان و شخصیت انسان دوام داشته و تحول ایجاد کند.

امور معنوی باید در شخصیت انسان تحول ایجاد کند

حجت‌الاسلام میرشمس اکبر حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» در تبیین آثار و برکات فریضه الهی اعتکاف، اظهار کرد: تمام عبادات و اعمال دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که زمان و مکان خاصی را می‌طلبد؛ لذا اعتکاف نیز دارای خصوصیات خاصی نسبت به سایر اعمال است که در ماه رجب و همزمان با میلاد امام علی (ع) مصادف شده است.

 وی به ماهیت اعتکاف در بین اعمال الهی اشاره کرد و گفت: در خانه خدا بست‌نشستن در یک مدت مشخص همراه با ذکر، ادعیه، تلاوت قرآن و روزه‌گرفتن خوب است؛ اما این سئوال مطرح می‌شود که چقدر توجه معنوی وجود دارد؛ لذا معتکفین برای مدت کوتاهی از امورات روزمره و مشغله‌های دنیوی فاصله می‌گیرند تا با ذکر و دعا به یک پالایش درونی به معنای واقعی کلمه برسند.

 این کارشناس مذهبی تصریح کرد: معتکف شدن خوب است؛ اما کافی نیست، زیارت خوب است؛ اما کافی نیست؛ چون دعوت شده‌ایم؛ اما اینکه چقدر از این سفره بهره می‌بریم؛ مهم است.

 حجت‌الاسلام اکبر حسینی ادامه داد: مسلمان بودن خوب است؛ اما مسلمان ماندن مسیری دشوار است؛ لذا اینکه فقط دل‌خوش کنیم که در مسجد معتکف هستیم کافی نیست؛ بلکه این امور معنوی باید در روح، روان و شخصیت انسان دوام و اثر واقعی و تحول ایجاد کند.

 وی با اشاره به غفلت انسان‌ها نسبت به امور معنوی، بیان کرد: یکی از غفلت‌های انسان خوشحال شدن از انجام اعمال عبادی است که آسیب‌زا است در حالی که اعتکاف و تمام فرائض باید خروجی داشته باشد.

 این کارشناس مذهبی افزود: حضرت علی (ع) می‌فرمایند که عبادات را به خودتان تحمیل نکنید؛ یعنی عبادت باید همراه با معرفت باشد و صرف مقیدبودن به تمام اعمال کافی نیست؛ بلکه باید در انسان اثر وضعی داشته باشد و از طرفی یکی از خطراتی که از سوی شیطان همواره انسان را تهدید می‌کند این است که چون اعمال در ما اثر ندارد پس نباید انجام شود؛ لذا در حد وسع نسبت به عبادات توجه و تلاش کنیم که این اعمال همراه با معرفت باشد.

 حجت‌الاسلام حسینی در پایان خاطرنشان کرد: یک انسان همواره نیازمند جستجوی چرایی امورات در خویش است و همواره باید اوضاع و احوالاتش را مورد بررسی مداوم قرار دهد.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه