مسئول ستاد اعتکاف شهید دانش حجتی در گفتگو با «هشت‌دی»:

نهادهای فرهنگی و مذهبی هوشیارانه از فرصت اعتکاف بهره گیرند

مسئول ستاد اعتکاف شهید دانش حجتی مسجد امیرالمؤمنین (ع) رشت با بیان اینکه مسئولان وظیفه دارند از برگزارکنندگان اعتکاف حمایت کنند، گفت: معتکفین با میل و اشتیاق قلبی به مسجد می‌آیند و ارگان‌های مذهبی باید در چنین فرصتی هوشیارانه عمل کنند و جوانان و مشتاقان را در این راه حفظ کنند؛ اما متأسفانه چنین عملکردی ندارند.

نهادهای فرهنگی و مذهبی هوشیارانه از فرصت اعتکاف بهره گیرند

زهرا هاتف در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، با بیان اینکه به مدت ۱۲ سال است که مسئولیت برگزاری مراسم اعتکاف در مسجد امیرالمؤمنین (ع) رشت را بر عهده دارم، اظهار کرد: بنده به همراه سایر دوستان و خادمان این مسجد به این کار مبادرت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قبلاً سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و مذهبی مسئول برگزاری اعتکاف بودند، افزود: پس از چند بار تجربه اعتکاف متوجه شدم که خود خادمان مسجد ظرفیت برگزاری این مراسم را دارند.

مسئول ستاد اعتکاف شهید دانش حجتی مسجد امیرالمؤمنین (ع) رشت تصریح کرد: در سال‌های گذشته که سازمان‌هایی مانند تبلیغات اسلامی برگزارکننده اعتکاف بودند برنامه‌های فرهنگی و جانبی برای غنی‌سازی ایام البیض نداشتند؛ لذا تصمیم گرفتیم که خودمان این مراسم را به همراه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برگزار کنیم.

هاتف با اشاره به اینکه این ستاد برنامه اعتکاف خود را با اولویت ویژه بانوان سنین ۱۵ تا ۴۵ سال اختصاص داده است، بیان کرد: در این ایام در کنار اعتکاف، برنامه‌های عبادی جمعی نیز داریم که با استقبال خوب جوانان نیز همراه بوده است.

مسئول ستاد اعتکاف شهید دانش حجتی مسجد امیرالمؤمنین (ع) رشت تصریح کرد: چند سالی است که برای ثبت‌نام در این مراسم، فرم مجازی طراحی کردیم و اطلاعات اولیه افراد متقاضی را از آن دریافت می‌کنیم و برای اعتکاف اولی‌ها نیز از چند روز قبل در قالب کلیپ و پیام‌های مجازی، آداب و برنامه‌ها را توضیح می‌دهیم تا برای این ۳ روز آمادگی داشته باشند.

وی با بیان اینکه هزینه وعده‌های غذایی ۳ روز را از معتکفین دریافت می‌کنیم، افزود: بانیانی داریم که برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم به ما یاری می‌رسانند و هزینه برنامه‌های فرهنگی و جانبی این ایام نیز توسط خیّران و بانیان و همچنین خادمان مسجد تأمین می‌شود.

حتی یک ریال کمک مالی از سازمان‌ها و نهادهای دینی و فرهنگی دریافت نکرده‌ایم

هاتف با بیان اینکه در این ۱۲ سال حتی یک ریال کمک مالی از هیچ سازمان و نهاد دینی و فرهنگی دریافت نکرده‌ایم، گفت: حتی هزینه هدیه معتکفین را نیز خودمان پرداخت می‌کنیم و هزینه برنامه‌های فرهنگی که بخش بسیار مهمی از اعتکاف است، توسط خیّران و بانیان تأمین می‌شود.

بسیاری از سخنرانان مراسم اعتکاف به صورت جهادی می‌آیند

مسئول ستاد اعتکاف شهید دانش حجتی مسجد امیرالمؤمنین (ع) رشت، بیان کرد: بسیاری از سخنرانان برای مراسم اعتکاف به صورت جهادی می‌آیند و هزینه سایرین نیز توسط هیئت امنای مسجد تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معتقدم متولیان فرهنگی و دینی می‌بایست ستادی تشکیل دهند تا تمامی مراسمات اعتکاف زیر نظر و با حمایت آن برگزار شود، ادامه داد: سازمان‌های دینی و فرهنگی مسئول می‌بایست برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای برای این ۳ روز تدارک ببینند و از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را ببرند؛ اما متأسفانه هیچ ارگانی از ما حمایت نمی‌کند و تمامی کارها توسط خادمان مسجد انجام می‌گیرد.

معتکفین با میل و اشتیاق قلبی به مسجد می‌آیند/ ارگان‌های مذهبی در چنین فرصتی هوشیارانه عمل کنند

این طلبه با بیان اینکه مسئولان وظیفه دارند از برگزارکنندگان اعتکاف حمایت کرده و اثربخشی این ۳ روز را با تدارک برنامه‌های جانبی تداوم بخشند، گفت: معتکفین با میل و اشتیاق قلبی خود به مسجد می‌آیند و ارگان‌های مذهبی باید در چنین فرصتی هوشیارانه عمل کنند و جوانان و مشتاقان را در این راه حفظ کنند؛ اما متأسفانه چنین رفتار و عملکردی ندارند.

وی با اشاره به اینکه فضای معنوی حاکم بر معتکفین به قدری زیاد است که از دور نیز احساس می‌شود، بیان کرد: گاهی شده که خادمان مسجد که خود معتکف نیستند به بنده می‌گویند که اجازه دهم از دور معتکفان را نگاه کنند و از فضای معنوی مراسم بهره گیرند و معتقدند که چهره معتکفین نورانی و باصفا است و دیدن آنها آرامش‌بخش است.

مسئول ستاد اعتکاف شهید دانش حجتی مسجد امیرالمؤمنین (ع) رشت با اشاره به حس و حالش به مراسم معنوی اعتکاف، خاطرنشان کرد: دلتنگی من در روز آخر مراسم اعتکاف خیلی زیاد است و حتی تا چند وقت بعد نیز جای خالی معتکفین را در مسجد احساس می‌کنم و این‌ها نشانه معنوی و خالص‌بودن نیّت حاضران در این مراسم پرفیض است.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه