استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه در گفتگو با «هشت‌دی»:

حضرت فاطمه (س) به تنهایی در دفاع از حق حرکت کرد

استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه با بیان اینکه خطبه‌ها و گفتگوهای حضرت فاطمه (س) جلوه‌هایی از قیام ایشان در دفاع از ولایت است، گفت: یک بانوی باردار به تنهایی در دفاع از حق حرکت کرد؛ لذا این مسئله درس بزرگی در دفاع از مظلوم است که اگر درس نگیریم همواره این مسیر مهجور خواهد ماند.

حضرت فاطمه (س) به تنهایی در دفاع از حق حرکت کرد

آیت‌الله مهدی رهنما در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: تصمیم و اراده الهی بر بی‌نشان بودن مزار آن حضرت بود تا این سؤال برای همیشه در تاریخ ماندگار شود و این مزار مخفی بماند تا این حقیقت در تاریخ ماندگار شود.

وی به علل غصب فدک از سوی مخالفان اشاره کرد و گفت: پس از رحلت پیامبر (ص) عده‌ای با این بهانه که امت دچار فتنه نشوند خود باعث ایجاد فتنه شدند و مسیر حاکمیت و ولایت را تغییر دادند لذا ۱۰ روز پس از شهادت پیامبر اسلام اقدام به غصب فدک نمودند تا بنی‌هاشم را در انزوا و تنگنای اقتصادی قرار دهند.

فدک اسم رمزی برای ایستادگی در برابر ظلم بود

استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه تصریح کرد: مطالبه فدک از سوی حضرت زهرا (س) یک احقاق حق مالی نبود؛ بلکه یک اسم رمز برای ایستادن در برابر ظلمی بود که اتفاق افتاده بود این در حالی است که همه می‌دانستند که فدک را پیامبر (ص) در زمان حیات خود به دختر بزرگوارشان بخشیده‌اند.

آیت‌الله رهنما ادامه داد: حضرت زهرا (س) شاید با مطالبه فدک به دنبال حق مسلم خویش بودند؛ اما در اصل با این حرکت در قالب یک اسم رمز، حاکمیت زمان را به چالش می‌کشند.

وی به نخستین کتاب تألیف شده در خصوص خطبه فدک اشاره و عنوان کرد: کتاب «بلاغات النساء» نوشته «ابن طیفور» از علمای اهل سنت است، عنوان کتاب به معنی سخنان بلیغ زنان در طول تاریخ است که در این کتاب جمع‌آوری شده لذا این شخص فارغ از هرگونه انگیزه دینی و سیاسی خطبه فدک را بررسی و این سؤال را مطرح می‌کند که آیا این خطبه متعلق به حضرت زهرا (س) است و به بررسی این مسئله می‌پردازد.

استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه گفت: این خطبه در قالب دفاع از ولایت به معرفی پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) و رابطه امیرالمؤمنین با پیامبر (ص) به‌عنوان جانشین ایشان اشاره می‌کند.

حضرت زهرا (س) در دفاع از حق و جایگاه ولایت در عرصه اجتماعی حضور می‌یابد

آیت‌الله رهنما با اشاره به اهمیت جایگاه ولایت، بیان کرد: چطور می‌شود که همسر حضرت علی (ع) که مصداق غیرت الهی هستند در پشت در با نامحرمان بگو و مگو می‌کند با این وجود که حضرت زهرا (س) خودشان می‌فرمایند که بهترین سعادت زن این است که نه هیچ مردی او را ببیند و نه خودش مردی را ببیند؛ اما اینجاست که در دفاع از حق و جایگاه ولایت، در عرصه اجتماعی حضور می‌یابد و این وظیفه الهی نه‌تنها مانع عفاف و حجاب او نشده است؛ بلکه در اوج عفت، حیا، وقار و نهایت بلاغت به ایراد خطبه می‌پردازند.

وی تصریح کرد: حضرت فاطمه (س) در مقام دفاع از ولایت و سومین باری که به خانه‌اش حمله می‌کنند، با تمام وجود با نفسش، با قلمش، با محسنش پای ولایت ایستادگی می‌کند تا برای همیشه این چراغ حقیقت روشن بماند؛ لذا اگر قبر ایشان مخفی نبود شاید مبنی بر رضایتشان تلقی می‌شد؛ اما این درخواست حضرت زهرا (س) از امیرالمؤمنین (ع) مبنی بر خاکسپاری مخفیانه در واقع اعتراضی در خصوص نارضایتی ایشان از اشخاص و جریانات زمانه بود.

ضرورت الگوبرداری از حضرت زهرا (س) در راستای جهاد تبیین

استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه بر اهمیت الگوبرداری از این بانوی بزرگوار در راستای جهاد تبیین تأکید کرد و گفت: نحوه برخورد حضرت زهرا (س) را در ایراد خطبه فدکیه با دقت ببینیم، ایشان در ابتدا ناله‌ای سر می‌دهد که سبب آه و تضرع افراد حاضر در جمع می‌شود؛ لذا با این کار، زمینه پذیرش را ایجاد می‌کند و سپس در قالب یک سیر معرفتی و هویت‌بخشی به معرفی خدا، قرآن، پیامبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع) می‌پردازد.

وجه اشتراک ما با حضرت زهرا (س) چیست؟

آیت‌الله رهنما با اشاره به راهکارهای تبیین ابعاد وجودی حضرت زهرا (س)، بیان کرد: شخصیت این بانوی بزرگوار دارای ابعاد و زیبایی‌های گسترده‌ای است و وجود مبارک ایشان سراسر نور است و برای درک آن تنها کافی است اتصال صورت بگیرد؛ اما مشکل اساسی این است که نیازمند یک وجه اشتراک برای ایجاد این حلقه اتصال هستیم.

وی اظهار کرد: حضرت ام‌ابیها (س) در جامعه‌ای قیام کرد که همگی به اتفاق، وجود انحراف را پذیرفته بودند؛ اما ایشان به جهت قدرت جسمی و با وجود ۱۸ سال سن، کاری را انجام داد که در طول تاریخ ماندگار شد که این نشان از تجلی مفهوم کوثر و برکت در وجود مبارک ایشان دارد.

استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه افزود: این بانوی بزرگ در اوج مظلومیت در راستای دفاع از ولایت و مظلوم گام برداشت؛ لذا این مسئله، درس بزرگی برای همگان است که برای دفاع از ولیّ خدا می‌توان حتی یک‌نفره نیز قیام کرد.

حضرت فاطمه (س) تک و تنها در دفاع از حق حرکت کرد

وی در پایان با بیان اینکه خطبه‌ها و گفتگوهای حضرت فاطمه (س) جلوه‌هایی از قیام ایشان در دفاع از ولایت است، گفت: یک بانوی باردار به تنهایی در دفاع از حق حرکت کرد؛ لذا این مسئله درس بزرگی در دفاع از مظلوم است که اگر درس نگیریم همواره این مسیر مهجور خواهد ماند.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه