هشت‌دی گزارش می‌دهد:

کمبود شیرخشک؛ کاهش تولید یا خیز برای افزایش قیمت؟!

کمبود شیرخشک در داروخانه‌های گیلان مسئله‌ای است که به دغدغه و نگرانی جدی والدین در این روزها تبدیل شده است این در حالی است که مسئولان از مصرف غیرمنطقی شیرخشک در سبد خانوار خبر می‌دهند و برای چاره‌اندیشی این معضل به عرضه سهمیه‌بندی آن در داروخانه‌های منتخب روی آورده‌اند اما برخی گمانه‌زنی‌ها از افزایش قیمت شیرخشک نیز حکایت دارد.

کمبود شیرخشک؛ کاهش تولید یا خیز برای افزایش قیمت؟!

به گزارش هشت‌دی زمزمه کمبود شیرخشک در داروخانه‌های کشور تقریباً از پاییز امسال جدی‌تر شده و نگرانی والدین نوزادان شیرخوار را به دنبال داشته است؛ البته جنس این نگرانی با نگرانی از کمبود و گرانی سایر اقلام اصلاً قابل مقایسه نیست چرا که جامعه هدف آن نوزادان شیرخواری هستند که حیات‌شان وابسته به همین قوطی‌ها است.

در فضای عمومی گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص کمبود شیرخشک در کشور زده می‌شود که شامل کمبود مواد اولیه، کاهش خط تولید، مقرون‌به‌صرفه نبودن تولید و حتی ارتباط‌دادن آن به جنگ غزه می‌شود! اما طبق اعلام مسئولان این کمبود به دلیل کاهش تولید است نه مسائل سیاسی.

بررسی میدانی توزیع شیرخشک در داروخانه‌های رشت

به همین جهت برای اطلاع‌یافتن از میزان موجودی شیرخشک نوزادان، به چند داروخانه سطح شهر رشت مراجعه کردم تا از نزدیک در جریان نحوه توزیع این ماده حیاتی بین مردم قرار گیرم.

هر نوزاد ماهانه ۱۲ قوطی شیرخشک سهمیه دارد

متصدی یک داروخانه در چهارراه گلسار شهر رشت، گفت: اینکه برخی می‌گویند هیچ نوع شیرخشکی در داروخانه‌ها موجود نیست، شایعه است؛ طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی گیلان، هر نوزاد ماهانه ۱۲ قوطی شیرخشک سهمیه دارد و والدین می‌توانند از طریق کد ملی نوزاد نسبت به دریافت سهمیه نوزاد خود اقدام کنند.

فروش شیرخشک صرفه اقتصادی ندارد

متصدی یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی رشت نیز در گفتگو با هشت‌دی، با بیان اینکه برخی داروخانه‌ها به دلیل کاهش تولید شیرخشک، چند ماهی است که از فروش و توزیع این کالا خودداری می‌کنند، افزود: حدود پنج ماهی است که شیرخشک نمی‌فروشیم.

وی با اشاره به علت عدم فروش شیرخشک توسط این داروخانه، بیان کرد: تولید شیرخشک کم شده و سهمیه‌بندی آن باعث شده فروش آن صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه شیرخشک نسبت به قبل کم شده؛ اما برخی از انواع آن در داروخانه‌ها موجود است، بیان کرد: برای خرید هر نوع شیرخشک حتی ساده باید حتماً در سیستم ثبت شود.

مسئولان قصد گرانی شیرخشک را دارند!

یکی دیگر از متصدیان داروخانه‌ای در رشت نیز با بیان اینکه ماهانه ۶ تا ۱۲ قوطی شیرخشک به هر نوزاد تعلق می‌گیرد افزود: شیرخشک «نان ۳» اصلاً نیست و سرلاک برای نوزادان یک سال به بالا موجود نمی‌باشد.

وی با بیان اینکه میزان شیرخشک نسبت به قبل کم شده و سهمیه‌بندی داریم، ادامه داد: به نظر من علت این کاهش تولید و عرضه، تصمیم مسئولان این حوزه برای گرانی شیرخشک است؛ زیرا تا چند ماه پیش مشکلی در این زمینه نداشتیم؛ لذا منطقی نیست که بگوییم یک‌باره دچار کمبود شده‌ایم.

وعده حل مشکل کمبود شیرخشک در اوایل آبان‌ماه

افشین جهش، مسئول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ندر گفتگو با هشت‌دی با بیان اینکه طبق وعده اداره کل در دهه اول آبان مشکل کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها به‌تدریج برطرف می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر نیز شیرخشک نوزادان به‌صورت سهمیه‌ای به داروخانه‌های استان ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه خط تولید شیرخشک کم است و حجم ورودی نیز به همین دلیل کمتر شده است، گفت: از آنجایی که خط تولید کم است هر چقدر شیرخشک در کشور تولید می‌شود به‌صورت سهمیه در سراسر کشور و بین استان‌ها توزیع می‌شود؛ لذا سهمیه‌ها نسبت به قبل کاهش‌یافته است.

شیرخشک از داروخانه‌های منتخب علوم پزشکی تهیه شود

جهش با بیان اینکه از اوایل آبان بخش زیادی از مشکل کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها برطرف می‌شود، گفت: فهرست داروخانه‌های منتخبی که سهمیه شیرخشک دارند در سامانه معاونت غذا و داروی علوم پزشکی گیلان موجود است و مردم برای اطلاع‌یافتن از اسامی این داروخانه‌ها می‌توانند به سایت علوم پزشکی گیلان مراجعه کنند.

مصرف غیرمنطقی شیرخشک در سبد خانوار

ظرفیت تولید شیرخشک در کشور سالانه ۱۲۰ میلیون قوطی است و طبق گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد، علت کمبود این است که از آنجایی که قیمت شیرخشک دستوری است، قیمت از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود و براین‌اساس قیمت شیرخشک پایین است و از طرفی هم مصرف غیرمنطقی شیرخشک در سبد خانوار وجود دارد. پیش‌ازاین خانواده‌ها تلاش می‌کردند که بعد از ۶ماهگی به‌تدریج نوزاد را با غذای سفره آشنا کنند، اما اکنون خانواده‌ها تا دوسالگی هم برای نوزاد شیرخشک استفاده می‌کنند و از آنجایی که قیمت شیرخشک ارزان است، خرید بیش از حد انجام می‌دهند و مصرف بالایی برای شیرخشک وجود دارد.

شیرخشک ایران، ارزان‌ترین شیرخشک دنیا

وی ادامه داد: در عین حال قیمت پایین شیرخشک جذابیت را برای نشت آن به بازار و کشورهای همسایه بالا می‌برد؛ از آنجایی که شیرخشک ایران، ارزان‌ترین شیرخشک دنیا است، امکان نشت آن هم وجود دارد؛ به سازمان غذا و دارو درخواست اصلاح قیمت را داده‌ایم که هنوز رسیدگی نشده است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
لنگرودی
به نوزاد بگیم بخاطر مصرف غیر منطقی خانوار و یا بخاطر اینکه در کشوری بدنیا اومده که ارزان ترین شیر خشک دنیا رو داره باید گشنه بمونه ! در این وضعیت کاهشی جمعیت که داریم این کبودها نباید باشه و قوه قضایه باید ورود کنه علت این ماجرا مشخص شه
ناشناس در پاسخ به لنگرودی
خیر؛ به والدین نوزاد بگید از 6ماهگی فرزندشون رو با غذای سفره آشنا کنن، نه اینکه تا دوسالگی به بچه فقط شیرخشک بدن
در حاشیه