مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان:

قدیمی‌ترین مدرسه دخترانه گیلان مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از آغاز مرمت قدیمی‌ترین مدرسه دخترانه این استان خبر داد و گفت: این مدرسه با اعتباری بالغ‌بر ۵ میلیارد تومان مرمت می‌شود.

قدیمی‌ترین مدرسه دخترانه گیلان مرمت می‌شود

به گزارش هشت‌دی به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی از آغاز مرمت قدیمی‌ترین مدرسه دخترانه گیلان خبر داد و اظهار کرد: این مدرسه در شهر لاهیجان واقع شده است.

  وی افزود: مدرسه توحید در خیابان امام خمینی شهر لاهیجان یکی از قدیمی‌ترین مدارس استان گیلان است که با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان توسط خیرین مدرسه‌ساز با نظارت کارشناسان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان مرمت و بازسازی خواهد شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان بیان کرد: در بازدیدی که روز شنبه ۸ مهرماه به‌اتفاق مجمع خیرین مدرسه‌ساز از این مجموعه زیبا و قدیمی که شامل مدرسه تاریخی، ساختمان سرایداری، سرویس‌های بهداشتی قدیمی و محوطه حیاط قدیمی است انجام شد، مشخص گردید مدرسه توحید شهر لاهیجان باتوجه‌به الگوهای معماری بکار رفته می‌تواند به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مدارس تاریخی گیلان به‌ویژه شرق گیلان بوده باشد.

  جهانی اظهار کرد: این مدرسه تاریخی در راستای شرقی و غربی و در یک‌طبقه در داخل محوطه‌ای باز با پوششی از درختان قدیمی ساخته شده است.

  مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان افزود: بازدیدهای میدانی که در خصوص تاریخ‌گذاری اثر انجام شد، نیازمند بررسی‌های بیشتر و مراجعه به متون تاریخی است که در اولویت این اداره کل قرار دارد.

  او اضافه کرد: مدرسه تاریخی توحید یک مجموعه کامل از مدارس قدیمی احتمالاً صدسال قبل بوده؛ بنابراین افراد زیادی از مردم استان گیلان به‌ویژه شرق گیلان و علی‌الخصوص شهرستان لاهیجان در این مدرسه تعلیم دیدند و یا تعلیم دادند و تاریخ با خاطرات این عزیزان در این مدرسه عجین شده است.

جهانی بیان کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی گیلان در نظر دارد با همکاری خیرین مدرسه‌ساز و اداره کل آموزش پرورش استان، اسناد قدیمی و یا خاطرات همشهریان را جمع‌آوری نماید تا بعد از مرمت این مجموعه تاریخی، به‌صورت نمایشگاه دائمی در داخل مدرسه به نمایش گذاشته شود.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه