مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان:

جشن ثبت جهانی نوغان در ۵ شهرستان گیلان برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران خبر داد و گفت: مراسم پاسداشت ثبت جهانی نوغان با محوریت شهرستان های لنگرود، شفت، لاهیجان، فومن و صومعه‌سرا برگزار خواهد شد.

جشن ثبت جهانی نوغان در ۵ شهرستان گیلان برگزار می‌شود

به گزارش هشت‌دی ولی جهانی در گفتگو با خبرنگاران از برگزاری مراسم پاسداشت ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران خبر داد و اظهار کرد: برگزاری جشن ثبت جهانی ابریشم در پنج شهرستان استان گیلان برگزار می شود.

وی با اشاره به ثبت جهانی عنصر میراث ناملموس نوغانداری و تولید سنتی ابریشم ایران در دی ماه ۱۴۰۱ در شهر رباط مراکش، افزود: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در نظر دارد به دلیل اهمیت شناخت و آگاهی افزایی در این باره ویژه برنامه هایی را با محوریت نوغان و ابریشم با توجه به گستره جغرافیایی این عنصر میراث ناملموس برگزار کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه مراسم پاسداشت ثبت جهانی نوغان با محوریت شهرستان های لنگرود، شفت، لاهیجان، فومن و صومعه‌سرا برگزار خواهد شد، عنوان کرد: کنگره نوغان و صنعت نوغانداری در ایران ۲۷ اردیبهشت ماه و همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی در لاهیجان برگزار می شود.

جهانی از برگزاری جشن ثبت جهانی نوغانداری و تولید سنتی ابریشم ایران و مراسم نکوداشت آیین کج واچینی(کژچینی) در لنگرود در ۲۵ خرداد ماه خبر داد و اضافه کرد: نمایشگاه اسناد، نسخ خطی و کارگاه آموزشی مهارت دوخت البسه محلی ابریشمی نیز ۲۶ خرداد ماه در شفت برگزار خواهد شد.

وی به برگزاری کنفرانس مهارت سنتی ابریشم کشی گیلان و نقش آن در توسعه صنایع دستی در صومعه سرا در ۲۷ خرداد ماه اشاره کرد و متذکر شد: منطقه فومنات میزبان نشست علمی – تخصصی بررسی تحولات تاریخی تجارت ابریشم همزمان با ۶ تیر ماه خواهد بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه