چالش زباله برای خبرنگار ماسالی دردسرساز شد!

سردبیر یک پایگاه خبری در ماسال در اقدامی عجیب بدون هیچ‌گونه اخطاری با حکم دادستانی این شهر بازداشت و راهی زندان شد؛ موضوعی که اگرچه با مساعدت رئیس‌کل دادگستری گیلان ختم به خیر شد و این خبرنگار ماسالی بعد از گذشت تقریباً ۳۲ ساعت از زندان آزاد شد اما مایه تعجب و تحیّر اصحاب رسانه استان گشت.

چالش زباله برای خبرنگار ماسالی دردسرساز شد!

به گزارش هشت‌دی، چهارشنبه هفته گذشته سجاد رستم‌زاده سردبیر پایگاه خبری ماسال نیوز به‌صورت ناگهانی و بدون اخطار مکتوب بازداشت و روانه بازداشتگاه شد. این خبرنگار با پیگیری تعدادی از مسئولان استان و شهرستان عصر پنجشنبه هفته گذشته آزاد شد.

بر همین اساس به گفتگویی با این خبرنگار ماسالی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 سجاد رستم‌زاده در گفتگو با هشت‌دی با اشاره به جزئیات دستگیری‌اش، اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته حوالی ساعت ۱۱ صبح از طرف پلیس فتا با بنده تماسی مبنی بر دستور دادستان گرفته شد که با مراجعه به آنجا پس از یک‌ربع تأخیر به بنده اعلام کردند که رئیس پلیس فتا در بیرون ساختمان حضور دارند که ضمن مراجعت متوجه شدم ایشان به همراه دو مأمور با حکم جلب و الزام بر تست اعتیاد منتظر بنده هستند.

 وی به صدور حکم جلب از سوی دادستان شهرستان اشاره کرد و گفت: این حکم شامل دستگیری، تفتیش منزل و ضبط اموال اعم از گوشی تلفن همراه و لپ‌تاپ بود که با مراجعه به منزل، تفتیش صورت گرفت و پس از آن برای انجام تست اعتیاد به کمپ مرکز اعتیاد منتقل شدم که با انجام تست اعتیاد، مسئولان قضایی اعلام کردند که به دادستانی مراجعه کنم که بنده اعلام کردم اول نتیجه آزمایش مشخص شود و سپس به دادستان تحویل داده شود اما گفتند که جواب این تست، محرمانه است! لذا با پافشاری بنده، جواب تست اعتیاد همراه پرونده به دادستان تحویل داده شد.

 سردبیر پایگاه خبری ماسال نیوز، تصریح کرد: به‌محض دریافت جواب تست، بنده را با دست‌بند و رعایت پروتکل‌های حفاظتی به دادسرا واقع در ساختمان دادگستری شهرستان ماسال منتقل کردند؛ لذا در آن روز به علت عدم حضور دادستان، مسئولیت پرونده برعهده دادیار شماره یک قرار گرفت.

 رستم‌زاده ادامه داد: در پرونده بنده حدود ۱۲ تا ۱۳ برگه اسکرین‌شات از خبرهای مختلف که در کانال رسمی منتشر شده بود قرار داشت و تمامی اتهامات موجود از اخبار مستند و مستدل بود که شامل پیگیری مشکلات شهرستان از جمله زباله و کمبود شیرخشک بود که پیام‌های زیادی از طرف مردم در این خصوص داشتیم؛ مانند خانمی که بچه سه‌ماهه داشت و از کمبود شیرخشک در سطح شهرستان شکایت داشت.

 پرداختن به مشکلات مطالبه مردم از رسانه

 وی با اشاره به پوشش و انعکاس مشکلات مردم به‌عنوان نیازهای بنیادین جامعه توسط رسانه، بیان کرد: در این راستا مسئولین نیز موظف‌اند به این مشکلات و برطرف‌کردن آن توجه داشته باشند این در حالی است که اوج اختلاف مسئولین شهرستان با ماسال نیوز بر سر چالش زباله است که در این رابطه به‌طور خاص شاهد دپوشدن وسیع زباله در جاده ییلاقات ماسال هستیم که بنده شخصاً به طور مستند به تهیه عکس و فیلم در این خصوص پرداختم.

 سردبیر پایگاه خبری ماسال نیوز افزود: متن قانون مدیریت پسماند در اواخر دهه ۷۰ منتشر شده است که بر اساس آن وظایف ارگان‌های مختلف در این خصوص مشخص شده است و در پایگاه خبری ماسال نیوز نیز منتشر شد.

 رستم‌زاده گفت: در پرونده بنده آمده بود که ماسال نیوز فاقد هرگونه مجوز قانونی است؛ لذا یک پایگاه خبری با دریافت مجوز، هرگونه انتشار محتوا در پلتفرم‌های مختلف نیز ذیل همان مجوز صادر می‌شود این در حالی است که دادستان شهرستان با استعلام مجوز بنده از اداره ارشاد شهرستان با پاسخ منفی ایشان مواجه شد؛ لذا متأسفانه مسئولی که وظیفه حمایت و پشتیبانی از حقوق رسانه را دارا است از مسئولیتش سرباز می‌زند.

 وی تصریح کرد: متأسفانه پروسه بررسی پرونده به طول انجامید و اعلام بر قرار کفالت بود؛ اما قرار وثیقه صادر شد که به دلیل گذر از وقت اداری، بنده را با دست‌بند به زندان ضیابر منتقل کردند که معمولاً ورودی‌های جدید در زندان حق تماس با خانواده را دارند؛ اما به بنده اعلام کردند به دستور دادستان از تماس ممنوع شده‌ام و عجیب‌تر از آن اینکه از روز چهارشنبه تا زمانی که در بازداشتگاه بودم و تا کنون هیچ‌گونه اطلاعیه‌ای اعم از بازداشت و… در سامانه ثنا بنده در سیستم قضایی ثبت نشده است.

 سردبیر پایگاه خبری ماسال نیوز با اشاره به پیگیری و تلاش مسئولان استان و شهرستان در راستای آزادی‌اش اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری خانه مطبوعات و دادگستری استان و رئیس‌کل دادگستری استان، دادستان را ملزم به صدور حکم آزادی بنده در همان روز پنجشنبه نمودند و با هماهنگی‌های لازم کارهای اداری پیگیری و انجام شد و در نهایت ساعت ۱۹ پنجشنبه ۶ مهرماه آزاد شدم؛ لذا از پیگیری تمام مسئولین کمال تشکر را دارم که ضمن حمایت از حقوق بنده در ساعت و روز غیر اداری، به امورات رسیدگی شد.

 انتظار چنین برخوردی را با اصحاب رسانه نداشتم

 رستم‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: پایگاه خبری ماسال نیوز از جمله رسانه‌هایی است که به طور تمام و کمال در طول اغتشاشات سال گذشته پای‌کار نظام و انقلاب بود و در جهت آرام‌سازی جو و شرایط با وجود تهدیدات جانی و مالی فعالیت می‌کردیم و شورای تأمین شهرستان نیز بر این امر الزام داشت، لذا فارغ از رسالتی که بر عهده ماست؛ انتظار چنین برخوردی را با رسانه فعال شهرستان که در حل مشکلات مردم  تلاش می‌کند نداشتیم.

انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه